AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har satt meg på skolebenken igjen, og husker svært lite av gammel naturfag. Er det noen som kan hjelpe meg å friske opp litt når det gjelder planters formering? Jeg vet jo at de formerer seg kjønnet og ukjønnet, men når gjør de hva? Og hvem gjør hva? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Del Skrevet 2. oktober 2011 Dette er vel artspesifikt. Noen alger, f.eks, formerer seg aseksuelt ved at de kloner "topplokket", og så danner et nytt bunnlokk. Men innimellom tar de en runde med seksuell formering for å ikke bare bli uendelig små. Her er noen eksempel på livssykluser innenfor botanikk: http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=5999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #3 Del Skrevet 2. oktober 2011 Takk! Så nesten alle arter driver med en kombinasjon på et eller annet tidspunkt altså? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #4 Del Skrevet 2. oktober 2011 Nå er jeg ikke botaniker, så jeg vil ikke svare deg helt på stående fot. Men her er en fin artikkel: http://snl.no/generasjonsveksling/botanikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #5 Del Skrevet 2. oktober 2011 Takk :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. oktober 2011 #6 Del Skrevet 4. oktober 2011 Takk! Så nesten alle arter driver med en kombinasjon på et eller annet tidspunkt altså? Kjønnet formering er en kjekk måte å røre rundt i genpoolen og få inn litt variasjon. Det øker artens overlevelse på sikt. Kjønnet formering gjør at variasjonsbredden blir større og skifter raskere, enn om man skulle stolt helt og holdent på kopieringsfeil ved hver "kloning" som kilde til diversitet. All kopiering av DNA fører til mutasjoner, men det begrenser mulighetene til variasjon ganske kraftig sammenlignet med de store forandringene som kan finne sted ved kjønnet formering. Så selv arter som strengt tatt ikke behøver det, er i stand til kjønnet formering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #7 Del Skrevet 5. oktober 2011 Kjønnet formering er en kjekk måte å røre rundt i genpoolen og få inn litt variasjon. Det øker artens overlevelse på sikt. Kjønnet formering gjør at variasjonsbredden blir større og skifter raskere, enn om man skulle stolt helt og holdent på kopieringsfeil ved hver "kloning" som kilde til diversitet. All kopiering av DNA fører til mutasjoner, men det begrenser mulighetene til variasjon ganske kraftig sammenlignet med de store forandringene som kan finne sted ved kjønnet formering. Så selv arter som strengt tatt ikke behøver det, er i stand til kjønnet formering. Tusen takk, det var veldig nyttig informasjon! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 5. oktober 2011 #8 Del Skrevet 5. oktober 2011 Tusen takk, det var veldig nyttig informasjon! :-) Spørsmålet var jo spesifikt om planter. Og mange planter her jo både pollenbærere og hva-det-nå-heter slik at de kan befrukte seg selv. Ikke desto mindre vil bestøving fra en annen plante være fullt mulig for de fleste av dem også. Men i dyreriket så ser man at selv hermafroditter som kan befrukte seg selv, hengir seg til kjønnet formering. Meitemark er et eksempel. Samme for snegler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå