AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har en et og et halvt år gammel bærbar PC som plutselig sluttet å lade batteriet til 100%. Nå lader den til 79-80% hver gang, og så står det "koblet til, lader ikke" når jeg ser på batteriikonet. Hvor ligger feilen da tro? - Batteriet? - PC'en? - Laderen? Dette er en billig mini-PC til rundt 2000 kr, så jeg tipper det ikke er verdt å levere den til reparasjon. Enn så lenge funker den fint sånn som det er nå. Men jeg er litt redd batteriprosenten vil synke enda mer med tida, sånn at jeg til slutt må bruke ledning hele tida. PS: Jeg passer på å lade batteriet helt ut innimellom.
slask Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 Batterier er som regel alt for små, slik at de blir overbelastet og _for_ ofte blir tomme. Et batteri til en pc (eller en mobiltelefon) burde være mye større fysisk for å ha den kapasiteten som trengs i praksis. Alle batterier blir "slitt" av bruk. Vanlige tall er etter hva jeg husker 500-1000 oppladinger før det anses defekt. Muligens brukes tall som 500 ganger oftere enn 1000 i dag. Jo mer nedtappet batteriet blir for hver bruk, jo fortere blir det dårlig. Et dillemma siden utlading jo er en naturlig bruk av batteriet. Fakta: Ønsker du en laptop som skal brukes på batteri, så må du forvente utgifter til nytt batteri oftere enn produsenten vil tørre å fortelle deg. Dyre laptoper har nok bedre batterier (eller mer riktig størrelse i forhold til maskikraft). Billig utstyr er sorgen i utgangspunktet, og da er det nok i 99% av tilfellene dårlig batteri også. Skulle batteriene hatt lenger levetid så måtte de gjene være dobbelt så store som de er i dag og da ville laptopene blitt mye tyngre. Ingen vil det, spesielt ikke produsentene siden det påvirker vekta veldig mye (og dermed salget). Det beste man kan gjøre er å unngå å lade ut mye. Ikke mer enn halvveis om det er mulig. Lad deretter opp igjen snarest mulig, men unngå å lade heeeelt opp for ofte. Heeelt fullt (den siste toppladinga) tar veldig lang tid. Moderne batteriteknologi fungerer sånn: Grovlading opp til ca 90% fullt. Restlading (topplading), en forsiktig lading med svakere strøm og lang tid. Dette er oftest noe som brukeren ikke aner noe om, men pcen kan gjerne melde om "fullt" når det er 90% fullt. Dette av praktiske årsaker og fordi batteriteknologi er komplisert - noe brukeren ikke vil skjønne for mye av. Topplading "sliter" også på batteriet, derfor unngå dette ved å la laderen stå i over natta (en umulighet kanskje, siden du bruker pcen med strøm nettopp for at batteriet ikke skal lade seg ut.....sukk)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå