bergans Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Danskene har skjønt det. Min lenke: http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1704070.ece Endelig skal det svi litt å ha et kosthold basert på baconsvor, smør, potetgull og chips. De pengene kommer til å komme godt med når 15-30-åringer får metabolks syndrom/må fritaes fra militærtjeneste/dia type II/hepatosteatosis (fettlever) fordi: -mor/far trøstespiste for seg halvt ihjel med ungen(e) fordi nok et samlivsbrudd er faktum og kos er dårlig mat foran en skjerm (egentlig burde foreldrene ha betalt, men) - xbox, wii og smartphone er de tre mest skattede eiendelene før ungen er 10. Mat og fysisk aktivitet havner ikke på lista. - folk er blitt såpass late, og de ser på tilgjengeligheten av hurtigsøppelmatkjeder som en rettighet, og ikke et sykdomstegn Noen flere :gjeiper: (Er forresten usikker på om det er rett å skrive 15-30-åringer slik jeg gjør, og om det skal stå punktum etter en slik setning i parentes. Korrigèr meg gjerne) Edit for å si at jeg håper de begrenser dette til å gjelde fortrinnsvis saturert fett (SFAs), og holder prisøkningen unna gode oljer, nøtter og fiskeprodukter etc. Et kosthold basert på det er bare sunt. Endret 2. oktober 2011 av bergans
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Skeptisk jeg. Hadde vært bedre om de kunne kuttet moms f.eks på de sunne matvarene istedet for å straffe de som kanskje ikke er vandt med annet. Men da mister jo staten penger så..
Gjest Blondie65 Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Her i landet diskuterer man moms økning på den lave satsen for matvarer. Kanskje dette hadde vært en vel så god løsning? F.eks. kunne man jo valgt ingen skatt på nøkkelhullsprodukter?
bergans Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2011 Her i landet diskuterer man moms økning på den lave satsen for matvarer. Kanskje dette hadde vært en vel så god løsning? F.eks. kunne man jo valgt ingen skatt på nøkkelhullsprodukter? Det var en god idè! Her er mat veldig dyrt, så den trenger ingen hjelp til å bli enda dyrere. Det skal lønne seg å spise sunt, og jeg blir rimelig forbandikum når folk kjøper en slapp, varm skosåle for noen kroner på McD istedenfor å lage burgerne sjøl (som tar ca 15 min). Kanskje det er på tide med et nytt "Brevet til Jens"
Supraspinatus Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 "Øk prisen på alle usunne varer!" Å bare øke prisen på usunne matvarer, som i dag er de billigste, er dessverre en dårlig løsning alene. Da vil det kun gå ut over dem som har minst i landet. En del av dette er allerede gjort ved innføring av sukkeravgift. I realiteten har ikke dette løst noenting. Det er fordi de som er overvektige, eller de som spiser mest usunt er ofte blant de som tjener såpass mye at det ikke spiller noen rolle. Røykere som har røykt lenge kutter ikke ut røyken fordi den øker prisen med et par prosent. Nyrekrutteringen har imidlertid sunket. Nedgangen i antall røykere er nok mer påvirket av andre ting enn pris. "Det går an å leve billig og sunt!" Absolutt, men det krever bedre basiskunnskaper enn det de fleste av oss sitter igjen med etter grunnskole, videregående (og kanskje verneplikt). Heimkunnskapen er nok ikke dimensjonert for dette, samtidig som den undervises så tidlig i grunnskolen at mesteparten av kunnskapen (som ikke blir brukt mye) svinner hen før den trengs etter videregående. Hva med å ha obligatorisk ernæringsfag og ernæringsøkonomi som en del av siste året på videregående, eller som første semester på universitet eller høyskole. Problemet med det igjen er at det er faktisk mange som faller utenfor her ved at de enten går yrkesfag på videregående, eller ikke går videregående i det hele tatt. Kanskje det skulle vært obligatorisk det året man fylte 18 på samme måte som verneplikten var før i tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg mener at man prisen på usunt, og prisen på sunt burde være ganske likt. Det danmark har gjort er bare tull, og for det andre så er ikke fett farlig, hverken mettet eller umettet. Det er ikke det som gjør folk ekstremt store, folk er rett og slett late, og spiser mer enn de forbruker. Biffkjøtt er jo rent, ikke noe fett, men man kan fortsatt legge på seg av det. Så lenge man spiser nok, så kan alt gi en vektøkning, skjønner dere ikke det? Ved å ha lik pris, så har folk valget, hvorfor skal jeg få svi fordi noen spiser seg ihjel på potetgull, sjokolade eller lignende? Jeg har sett mange dumme forslag, doble prisen på sjokoladeplater, så jeg skal betale 60 kroner for en forbanna melkesjokolade fordi noen ikke klarer å styre seg? Og dette vil ikke hjelpe heller, folk vil fortsatt kjøpe usunn mat, de kommer ikke til å kutte ut fordi man legger på en god del prosent i økning, er politikerene i det landet virkelig så naive? Man får ikke bukt på fedmeepedimien ved å forby eller å øke priser. Nei, man må begynne å informere bedre, komme med sunnere mattilbud, senke prisen på frukt og grønt mer, akkurat nå ligger et isbergssalthode på 20 kroner, det er jo hårreisende. Det, og gym to ganger i uken på skolen, som man må delta på. Har man problemer med det, at man for eks er overvektig, som gjør det vanskelig for enkelte å delta, så kan de få tilbud om å gå tur med en annen lærer, det er bedre enn ikke noe. For all del, folk som er overvektige i voksen alder, og velger å ikke gjøre noe med det, greit, det er deres liv, men vi kan i hvert fall prøve å få gjort noe med dagens unge, som bare blir tykkere og tykkere. Jeg var en av dem, og jeg slet med overvekt fra 11 års alderen, og jeg skulle ønske at det var noen som tok skikkelig tak i meg den gangen, men det var så sårt tema, at ingen gjorde det, men jeg hadde kanskje hatt godt av det. Idag er jeg normalvektig, men det er ikke lett, og for en som har vært overvektig, så er det fullt mulig å bli det igjen. Jeg er ikke den sunneste, men jeg prøver, og skeier sjelden ut annet enn i helgene. Jeg trener såppas mye at jeg er normalvektig, faktisk bikker jeg på grensen til undervektig, ikke at jeg spiser lite, og trener meg halvt ihjel. jeg holder balansen, men jeg liker å være nærmere undervektig, enn å ligge nærmere 25 på bmi skalaen. Uansett, tåpelig, og håper ikke at dette kommer til Norge. Isåfall så får søta bror enda mer penger i kassen av meg.
Surriball Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Er det bare jeg som synes at 1000 kr ekstra i ÅRET for en barnefamilie ikke egentlig var en merkbar økning..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå