nybegynneren Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Før jeg fikk eget barn himlet jeg med øynene til mødre som nusset på ungen sin hele tiden.Herregud og slitsomt og være vitne til! Nå er jeg selv ei som bare MÅ nusse på min egen hele tiden.(Han er 1 1/2 år nå) Hadde klare meninger om kosthold,sukker osv. sukkerholdige frokostblandinger var fy-fy og godis hørte kun lørdagene til. Kjører forsatt på sunt og variert kosthold,men litt mer slepphend har jeg blitt etter jeg har fått min egen. Hender han får litt honnicorn eller en sjokolade på en tirsdag. Hvilke kameler har du svelget etter du fikk barn?
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 velkommen som mor.det er enkelt å lese tykke bøker,men hverdagen må fungere.ingen honny corn her forøvrig men forkostblandinger med nøkkelhull merke i og perioder er det ja!og sjokkomelk i perioder er det også.men variert og ikke for mye søtt bør man tenke på.uten å bli fanatisk self.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 Hehe, husker jeg alltid snakket så nedlatende og mødre som gav ungene boller på butikken. Hvorfor kunne de ikke gi en banan, eller en brødskive liksom? For å si det sånn, datteren min har fått en god del boller på butikken. 2
addict Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 Njaaa... Jeg ser fortsatt rart på folk som gir ungene boller på butikken jeg da, hehe! Men jeg er da ikke helt fanatisk. Her får han hverken saft eller godteri eller boller. Han får skalk eller skive på butikken (fra avskjæret på brødskjæremaskina hehe), eller rosiner eller pølse eller noe sånt. Har hatt en sånn kornmo fullkornskjeks-pakke i skapet nå etter en hyttetur, og han har fått et par slike av og til hvis han er veldig sutrete/masete/farskete når jeg må gjøre husarbeid. Også får han smake litt potetgull når jeg en sjelden gang spiser det på dagtid, feks på søndag da vi koste oss i senga med film Susser forøvrig masse på min jeg og, han er 15 mnd HERLIG DET. Og skulle aldri ha barn med snørr under nesa, men har jo lært at man ikke kan gå å tørke de HELE tiden om det renner mye. Blir jo sårt, hehe Også skulle barnet mitt aldri se Drømmehagen!!!!! Men den gang ei.... Også skulle jeg aldri si "vovvovv" eller "pip-pip" Men det har han lært seg å si, så nå sier vil alle det. Sukk
addict Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 Njaaa... Jeg ser fortsatt rart på folk som gir ungene boller på butikken jeg da, hehe! Men jeg er da ikke helt fanatisk. Her får han hverken saft eller godteri eller boller. Han får skalk eller skive på butikken (fra avskjæret på brødskjæremaskina hehe), eller rosiner eller pølse eller noe sånt. Har hatt en sånn kornmo fullkornskjeks-pakke i skapet nå etter en hyttetur, og han har fått et par slike av og til hvis han er veldig sutrete/masete/farskete når jeg må gjøre husarbeid. Også får han smake litt potetgull når jeg en sjelden gang spiser det på dagtid, feks på søndag da vi koste oss i senga med film Susser forøvrig masse på min jeg og, han er 15 mnd HERLIG DET. Og skulle aldri ha barn med snørr under nesa, men har jo lært at man ikke kan gå å tørke de HELE tiden om det renner mye. Blir jo sårt, hehe Også skulle barnet mitt aldri se Drømmehagen!!!!! Men den gang ei.... Også skulle jeg aldri si "vovvovv" eller "pip-pip" Men det har han lært seg å si, så nå sier vil alle det. Sukk
nybegynneren Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 3. oktober 2011 Njaaa... Jeg ser fortsatt rart på folk som gir ungene boller på butikken jeg da, hehe! Men jeg er da ikke helt fanatisk. Her får han hverken saft eller godteri eller boller. Han får skalk eller skive på butikken (fra avskjæret på brødskjæremaskina hehe), eller rosiner eller pølse eller noe sånt. Har hatt en sånn kornmo fullkornskjeks-pakke i skapet nå etter en hyttetur, og han har fått et par slike av og til hvis han er veldig sutrete/masete/farskete når jeg må gjøre husarbeid. Også får han smake litt potetgull når jeg en sjelden gang spiser det på dagtid, feks på søndag da vi koste oss i senga med film Susser forøvrig masse på min jeg og, han er 15 mnd HERLIG DET. Og skulle aldri ha barn med snørr under nesa, men har jo lært at man ikke kan gå å tørke de HELE tiden om det renner mye. Blir jo sårt, hehe Også skulle barnet mitt aldri se Drømmehagen!!!!! Men den gang ei.... Også skulle jeg aldri si "vovvovv" eller "pip-pip" Men det har han lært seg å si, så nå sier vil alle det. Sukk Jeg skulle heller aldri si vovvov eller pip-pip. Unga skulle da lære seg de riktige ordene når dem begynte og prate. Nå er det både vovvov og pip-pip her oxo. Kan jo skylde på at han kom hjem ifra barnehagen og sa vovvov men...
nickless Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 Vel har nok kjøpt meg 5 min i ny og ne med noe litt vel sukkerholdig i hendene foran tv`n. Men er bevisst i det daglige , og var egentlig innstilt på att det kom til å bli noen kameler å svelge...
Gjest pysepusen Skrevet 3. oktober 2011 #8 Skrevet 3. oktober 2011 Har svelgt en del kameler her også - store lodne Han får lørdagsgodt (ostepop, men dog), han får smake kake om vi er i selskap, jeg nusser på ham hele tiden og prater noen ganger babyspråk til ham. Også får han åpne smoothien i butikken før den er betalt
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 4. oktober 2011 #9 Skrevet 4. oktober 2011 Njaaa... Jeg ser fortsatt rart på folk som gir ungene boller på butikken jeg da, hehe! Men jeg er da ikke helt fanatisk. Her får han hverken saft eller godteri eller boller. Han får skalk eller skive på butikken (fra avskjæret på brødskjæremaskina hehe), eller rosiner eller pølse eller noe sånt. Har hatt en sånn kornmo fullkornskjeks-pakke i skapet nå etter en hyttetur, og han har fått et par slike av og til hvis han er veldig sutrete/masete/farskete når jeg må gjøre husarbeid. Også får han smake litt potetgull når jeg en sjelden gang spiser det på dagtid, feks på søndag da vi koste oss i senga med film Susser forøvrig masse på min jeg og, han er 15 mnd HERLIG DET. Og skulle aldri ha barn med snørr under nesa, men har jo lært at man ikke kan gå å tørke de HELE tiden om det renner mye. Blir jo sårt, hehe Også skulle barnet mitt aldri se Drømmehagen!!!!! Men den gang ei.... Også skulle jeg aldri si "vovvovv" eller "pip-pip" Men det har han lært seg å si, så nå sier vil alle det. Sukk Mye rosiner er da ikke noe bedre enn mange boller. Er det vel?
nybegynneren Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 4. oktober 2011 Mye rosiner er da ikke noe bedre enn mange boller. Er det vel? Nå er det vel så at barn under to år ikke skal ha noe særlig av rosiner.Det er muggsopper i rosiner som kan være skadelig på lang sikt hvis dem får i seg visse mengder.
Serenity_ Skrevet 4. oktober 2011 #11 Skrevet 4. oktober 2011 Må få si at jeg er et barn av det herlige 80-tallet, og jeg spiste rosiner i stoooooooooooooore mengder Jeg har stålhelse, aldri syk, og ellers ingenting annet som feiler meg. Verken av allergier eller noe annet 1
makkapakka Skrevet 4. oktober 2011 #12 Skrevet 4. oktober 2011 blitt en del kameler og svelge... hadde ikke venta at jeg kom til å "gi etter" så mye. Hadde veldig strenge regler før han ble født.. men måtte fire på krav etter krav.
Vibi Skrevet 4. oktober 2011 #13 Skrevet 4. oktober 2011 Den største kamelen jeg har måttet svelge er den med at jeg ikke skulle ha så masse rosa barneklær. Endte jo selvsagt med at jeg fikk en hel del - og hun er jo så søt i dem! Ellers så har jeg stått for at de ikke skal se drømmehagen. Det er ikke sånn at jeg skrur av TV'en når vi er borte på besøk, men de ser aldri på det hjemme - syns det er et skikkelig møkkaprogram! Syns i det hele tatt mye av barneTV er ganske elendig, så vi ser heller litt byggmester bob og sauen shaun eller liknende (Ok, avsporing). Ellers så innrømmer jeg gladelig at vi ved noen anledninger også åpner smoothieboksen før den er betalt, men jeg prøver så godt jeg kan å ikke vende eldstemann til at han MÅ ha noe hver gang vi er på butikken, og at det vi skal ha må betales før han får tak i det. Ikke alltid like enkelt, men det går framover
Muscae Skrevet 4. oktober 2011 #14 Skrevet 4. oktober 2011 Må få si at jeg er et barn av det herlige 80-tallet, og jeg spiste rosiner i stoooooooooooooore mengder Jeg har stålhelse, aldri syk, og ellers ingenting annet som feiler meg. Verken av allergier eller noe annet Og jeg er nærmest oppvokst hos en bestemor som røykte inne... Du ville ikke utsette barna dine for det vel? Jeg er også frisk som en fisk, og var aldri syk som barn.. Min lenke Min lenke Min lenke Langtitsvirkninger som nedsatt immunforsvar, nyreproblemer og økt sjanse for kreft er ikke noe man ønsker for sine barn? Kan forøvrig nevne til alle disse som er oppvokst på 60-70-80 tallet som lever så fint uten problemer, så har forventet levealder aldri vært så høy som nå, og barnedødeligheten har gått DRASTISK ned de siste tiårene... Bedre sikkerhet i bil, kosthold og andre sikkerthetstiltak (som å passe bedre på barna sine) har faktisk hatt veeldig gode resultater.. DERE(vi) overlevde, men alle gjorde ikke det...
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #15 Skrevet 4. oktober 2011 Den største kamelen jeg har måttet svelge er den med at jeg ikke skulle ha så masse rosa barneklær. Endte jo selvsagt med at jeg fikk en hel del - og hun er jo så søt i dem! Ellers så har jeg stått for at de ikke skal se drømmehagen. men jeg prøver så godt jeg kan å ikke vende eldstemann til at han MÅ ha noe hver gang vi er på butikken, Drømmehagen er et av få programmer som er laget for veldig små småbarn. Og de elsker det jo! Det er laget for å være beroligende for dem, og i en verden der de tar inn enormt mange inntrykk og lærer fryktelig mye hver dag, så er jeg 100% for at de burde se mer Drømmehagen enn andre stimulerende programmer.. Du ønsker jo gjerne også å sette på tven for å koble av litt, hvorfor skal dine barn kun stimuleres når de ser på "boksen"? Du "prøver så godt du kan å ikke venne eldstemann til at han MÅ h noe hver gang dere er i butikken"? Unnskyld? Du er den voksne, og vet bedre enn at ditt barn skal få noe hver gang dere er i butikken. Hvorfor har du vent ham til det? Hva godt tenker du kommer ut av det? Er det læring for ham? Har han godt av å få noe hver gang? Eller er det bare enkelt for mor? Det enkleste ville nok være å binde ham i bakhagen, så slapp du å oppdra ham overhodet...
Muscae Skrevet 4. oktober 2011 #16 Skrevet 4. oktober 2011 (endret) Ellers så har jeg stått for at de ikke skal se drømmehagen. Det er ikke sånn at jeg skrur av TV'en når vi er borte på besøk, men de ser aldri på det hjemme - syns det er et skikkelig møkkaprogram! Syns i det hele tatt mye av barneTV er ganske elendig, så vi ser heller litt byggmester bob og sauen shaun eller liknende (Ok, avsporing). Barnetv er ikke laget for deg, men for dine barn.. Mine foreldre synes sesam stasjon og huset med det rare i var elendig tv (og det er det jo egentlig også, om du leter fram noe av det i dag), men jeg synes det var helt topp! Du må se at dine barn har en annen barnekultur enn det du hadde som barn, og det de synes er bra - og som er bra for dem - er ikke det samme som du synes var bra, eller syns er kvalitets-TV. Drømmehagen og teletubbies er jo program som er laget av pedagoger for småbarn, og det trenger ikke ha mye handling eller innhold for å være bra for dem. Det er gjentagelse, mange fine farger, og det inkluderer småbarna som ser på det. At DU ikke har noe utbytte av det er irrelevant, det er mange år siden du var ettåring... Endret 4. oktober 2011 av Kjemi
Gjest pysepusen Skrevet 4. oktober 2011 #17 Skrevet 4. oktober 2011 Heldigvis har jeg en sønn da som ikke liker Drømmehagen så slipper jeg å lede ham over på noe annet
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2011 #18 Skrevet 5. oktober 2011 Visste ikke at det var delte meninger om rosiner? Jeg spurte helsesøster på helsestasjonen og jeg burde begrense inntaket hennes, hun sa "Bare kjør på med rosiner". Her måtte vi også si pip-pip og vov-vov, fant raskt ut av det. Ellers ville hun ikke skjønne hva andre snakket om, for alle andre sa disse ordene til henne. Rosa klær skaffet vi oss også. Etter at jeg ble så LEI av at folk trodde hun var gutt når vi hadde klær i nøytrale farger.
Honesty Skrevet 5. oktober 2011 #19 Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Det siste året har de offentlige anbefalingene når det gjelder rosiner blitt endret pga. det potensielle innholdet av muggsoppen OTA, som kan ha uheldige langtidseffekter. Derfor bør man begrense inntaket av rosiner hos barn under 3 år, men man trenger ikke å kutte det helt. Det er mulig at ikke alle helsesøstre er 100% oppdatert om dette. Se hva Matportalen skriver om temaet. Endret 5. oktober 2011 av Honesty
Vibi Skrevet 5. oktober 2011 #20 Skrevet 5. oktober 2011 Drømmehagen er et av få programmer som er laget for veldig små småbarn. Og de elsker det jo! Det er laget for å være beroligende for dem, og i en verden der de tar inn enormt mange inntrykk og lærer fryktelig mye hver dag, så er jeg 100% for at de burde se mer Drømmehagen enn andre stimulerende programmer.. Du ønsker jo gjerne også å sette på tven for å koble av litt, hvorfor skal dine barn kun stimuleres når de ser på "boksen"? Du "prøver så godt du kan å ikke venne eldstemann til at han MÅ h noe hver gang dere er i butikken"? Unnskyld? Du er den voksne, og vet bedre enn at ditt barn skal få noe hver gang dere er i butikken. Hvorfor har du vent ham til det? Hva godt tenker du kommer ut av det? Er det læring for ham? Har han godt av å få noe hver gang? Eller er det bare enkelt for mor? Det enkleste ville nok være å binde ham i bakhagen, så slapp du å oppdra ham overhodet... Jammen godt at du kan hjelpe meg litt med barneoppdragelsen min, du høres jo ut som den helt perfekte mor (om du i det hele tatt har barn). Det er lett å ty til bestikkelser på butikken (en bolle her, eller en smoothiesboks der) for å slippe raseriutbrudd hos unger som er slitne etter barnehagen, som flere over her nevner. Og som jeg skriver så prøver jeg i det lengste å unngå å gjøre det til en vane, men det hender allikevel han får for husefredens skyld. Om det gjør meg til en dårlig mor, so be it! Tipper jeg ikke er den eneste. Poenget er at det var en kamel jeg måtte svelge da jeg fikk større barn, fordi det er en uting, og det syns jeg også før jeg fikk barn. Nå er han sjelden med på butikken, så det er ikke ofte en problemstilling uansett. Når det gjelder Drømmehagen, så er vel det et av landets mest omdiskuterte programmer. Enten elsker man det, ellers så hater man det. Og det kan være så pedagogisk det bare vil, jeg liker det ikke. Sønnen min er to, og går vel heller ikke under kategorien veldig små småbarn, men han har ikke vist det noen spesiell interesse de gangene han har sett det, så det er ikke noe savn for han. Og selv om barneTV ikke er lagt for meg, så er det ikke umulig å ha noen mening om det allikevel. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg vurderer det ut ifra hvorvidt det skal være interessant for voksne. Og med noen unntak syns jeg det var mer "ordentlig" før. Men nå dreide denne tråden seg om hvilke kameler man har måttet svelge etter at man fikk barn, ikke om jeg liker barnetv eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå