Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, overskriften sier vel det meste - Hva burde jeg bli:

Vernepleier eller sykepleier?

Og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags arbeidsdag er det du kunne tenkt deg da? Det er tross alt snakk om to forskjellige yrker her.

• Liker 2
Skrevet

Hva er forskjellen på disse to arbeidsdagene?

Hva kunne DERE tenke dere å blitt da og hvorfor? :)

Skrevet

Veldig kort er vel forskjellen at en sykepleier primært jobber med det fysiske mens vernepleierens område er det mentale.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg skulle valgt mellom de to, ville det definitivt blitt vernepleier. Har forstått det som at disse jobber mer som en slags miljøarbeider, med mennesker som av en eller annen grunn er havnet på institusjon. Man tar vare på dem, er i miljøet, er samtalepartner, spiller yatzi med dem, ser på film med dem, osv. Høres mye hyggeligere ut enn å sette bekken og skifte voksenbleier.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg skulle valgt mellom de to, ville det definitivt blitt vernepleier. Har forstått det som at disse jobber mer som en slags miljøarbeider, med mennesker som av en eller annen grunn er havnet på institusjon. Man tar vare på dem, er i miljøet, er samtalepartner, spiller yatzi med dem, ser på film med dem, osv. Høres mye hyggeligere ut enn å sette bekken og skifte voksenbleier.

Ja for det er jo helt klart det en sykepleier gjør hele dagen.

Vernepleiere har også sånne typer arbeidsoppgaver om det trengs, noe det ofte gjør.

Vernepleie og sykepleie er beslektet, men ikke likt. Les litt om dem på nettet.

De jobber ofte sammen, f,eks med demente. Men vernepleier får ikke ha det medisinske ansvaret, det må alltid en sykepleier ha.

Skrevet

Ser at vernepleiere tjener en del mer en sykepleiere.

Vernepleiere: Gjennomsnittlig lønn for vernepleiere er 403 200 kroner i året (Kilde: SSB 2010).

Sykepleiere: Gjennomsnittlig lønn for sykepleiere uten videreutdanning eller spesialisering ligger i underkant av 350.000 kr i året. (Kilde: Norsk Sykepleierforbund 2010)

Hvorfor det, hvis sykepleiere har mer ansvar, spesielt da for det medisinske, og vernepleiere har mer ansvar for trivsel...?

Skrevet

Høres mye hyggeligere ut enn å sette bekken og skifte voksenbleier.

For din egen del synes jeg du skal oppdatere deg litt før du kommer med sånne uvitende uttalelser. ;)

• Liker 3
Skrevet (endret)

For din egen del synes jeg du skal oppdatere deg litt før du kommer med sånne uvitende uttalelser. ;)

For all del, det var ikke stygt ment. Sykepleiere gjør en kjempejobb! Beundrer virkelig at de orker å gjøre den jobben, og innsatsen de gjør. Men det er nok ikke noe alle hadde orket å stå i hver dag. En vernepleier slipper vel i større grad unna de "ekleste" arbeidsoppgavene".

(Jobber selv i et yrke hvor det hender vi må ta ekle oppgaver som å vaske diverse som kommer ut av mennesker, og for all del, man overlever da, men jeg for min del er glad jeg ikke trenger å gjøre det mer enn kanskje en gang i halvåret)

Endret av Envy
Skrevet

Og hvorfor?

Det spørs helt på hva du ønsker å jobbe med. Nå kan jeg mest om sykepleie, så jeg kan iallefall fortelle litt hvordan det er. Som sykepleier kan du jobbe mange forskjellige steder, på sykehus, sykehjem, i hjemmesykepleien, offshore, med bistandsarbeid i utlandet, osv. På sykehus har du også flere retninger du kan velge, somatiske avdelinger (for eksempel lunge- eller hjerteavdelinger, nevrologisk- eller kreftavdelinger) og psykiatriske avdelinger, hvis du interesserer deg for det. Det er også mange muligheter hvis du ønsker å videreutdanne deg, du kan bli helsesøster, jordmor, anestesisykepleier, operasjonssykepleier, psykiatrisk sykepleier, osv. Som sykepleier vil du få et stort ansvar for pasienter, du vil få ansvar for utdeling av medisiner, du er med i legevisitten og er med på å planlegge det videre forløpet for pasienten. Du er med på å sørge for helhetlig sykepleie av pasientene, både fysisk og emosjonelt, og skrive og planlegge den videre oppfølgingen og pleien og har tverrfaglig kontakt med for eksempel fysioterapeuter. Som sykepleier er det du som videreformidler til legen hvordan pasienten har det, det ligger derfor et stort ansvar i det å inneha et klinisk blikk og se viktigheten av de observasjonene en gjør og vite hva de betyr. Det er så mye mer jeg kunne skrevet, men det kommer an på hva du ønsker å jobbe med, da sykepleierhverdagen er forskjellig fra sted til sted.

Skrevet (endret)

Men vernepleier får ikke ha det medisinske ansvaret, det må alltid en sykepleier ha.

Vernepleiere og sykepleiere er likestilt når det gjelder det medisinske ansvaret, de har akkurat den samme opplæringen. Men når det gjelder å sette sprøyter er det forskjell, vernepleiere kan ikke sette sprøyter i blodårene, kun sette muskelært.

Endret av Helen
  • Liker 1
Skrevet

Min oppfatning er at vernepleiere tar for seg HELE mennesket og jobber utfra et mål om å hjelpe den enkelte til optimal livskvalitet. Sykepleieres hovedfokus er på fysisk sykdom.

Men, mange stillinger kalt "miljøterapeut" kan bekles av begge yrkesgruppene, og ofte er tverrfaglig samarbeid det beste.

Gjest MorAase
Skrevet

Og hvorfor?

Sykepleier, det er høyere utdannelse og gir flere muligheter. Gå for medisin om du kan.

Gjest MorAase
Skrevet

Vernepleiere og sykepleiere er likestilt når det gjelder det medisinske ansvaret, de har akkurat den samme opplæringen. Men når det gjelder å sette sprøyter er det forskjell, vernepleiere kan ikke sette sprøyter i blodårene, kun sette muskelært.

Å herre... Ja for det er jo virkelig komplisert :roll:

Skrevet (endret)

Sykepleier, det er høyere utdannelse og gir flere muligheter. Gå for medisin om du kan.

Både sykepleier og vernepleier er 3-årig høyere utdannelse.

Endret av vinterspeil
Gjest Annaires
Skrevet

For all del, det var ikke stygt ment. Sykepleiere gjør en kjempejobb! Beundrer virkelig at de orker å gjøre den jobben, og innsatsen de gjør. Men det er nok ikke noe alle hadde orket å stå i hver dag. En vernepleier slipper vel i større grad unna de "ekleste" arbeidsoppgavene".

(Jobber selv i et yrke hvor det hender vi må ta ekle oppgaver som å vaske diverse som kommer ut av mennesker, og for all del, man overlever da, men jeg for min del er glad jeg ikke trenger å gjøre det mer enn kanskje en gang i halvåret)

Jobber som sykepleier. Har vel ikke gjort noen av de oppgavene du nevner på fire år.

Alt er jo avhengig av hvor man jobber.

Om man er vernepleier på en institusjon med mange pleietrengende så må man jo gjøre flere "ekle" arbeidsoppgaver (som du kaller det), konta meg som er sykepleier på en poliklinikk.

Og til en annen oppi her; en sykepleier jobber like mye med det psykiske og mentale, som fysisk sykdom. Jeg er vel småpsykolog daglig i min jobb.

TS: hvilken utdannelse er jo avhengig av hva du vil jobbe med.

Skrevet

Min oppfatning er at vernepleiere tar for seg HELE mennesket og jobber utfra et mål om å hjelpe den enkelte til optimal livskvalitet. Sykepleieres hovedfokus er på fysisk sykdom.

Å ivareta hele mennesket, både fysisk og psykisk, er en viktig sykepleieroppgave. Å utføre sykepleie er mer enn å ivareta kun de fysiske behovene. :)

Skrevet

Vernepleiere har mye bleieskift og slikt de også. Jeg går sykepleien, og syntes det er kjempestas! Fordelen med sykepleien er litt flere jobbmuligheter etter endt studium. På vernepleien slipper du den verste anatomien, om du syntes det er fælt... Men jeg ville definitivt gått sykepleien... Og btw... Du kan jobbe som sykepleier uten å måtte skifte en eneste voksenbleie. det kommer helt an på hvilken avdeling du velger å jobbe på

Skrevet

Det der er feil. Sykepleiere har mye mer inngående opplæring i muskulære system, sykdomslære og farmasi. dette vet jeg, da min beste venninne går vernepleien og vi ofte jobber sammen. Hun kan mye som jeg ikke kan når det gjelder kommunikasjon ol. Men når det gjelder kunnskap om menneskets anatomi og fysiologi, er vi i to forskjellige verdener. vi har så absolutt ikke de samme kunnskapene.

Men om du mener det, kan du jo få en vernepleier til å se over journalen din og vurdere sykdomsbildet ditt...

Skrevet

Det der er feil. Sykepleiere har mye mer inngående opplæring i muskulære system, sykdomslære og farmasi. dette vet jeg, da min beste venninne går vernepleien og vi ofte jobber sammen. Hun kan mye som jeg ikke kan når det gjelder kommunikasjon ol. Men når det gjelder kunnskap om menneskets anatomi og fysiologi, er vi i to forskjellige verdener. vi har så absolutt ikke de samme kunnskapene.

Men om du mener det, kan du jo få en vernepleier til å se over journalen din og vurdere sykdomsbildet ditt...

Nå var det det medisinske ansvaret jeg skrev om, den er helt lik. Dette vet jeg for jeg går vernepleien nå og vi blir undervist av ei som er sykepleier. Men derimot sykdomslære, anatomi og fysiologi er mye grundigere på sykepleierstudiet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...