Gå til innhold

male panel

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal male panel og lurer på om jeg kan bruke jotun oljebasert heftgrunning og så bruke vannbasert maling etterpå(lady 10)?

Skrevet

Snakk med malerforretningen så vet du om det er rett.

Er det ubehandlet panel så anbefaler jeg deg å stryke på vann (akkurat som du maler) først og så sliper ned lett når det er tørket. Vannet får trefibrene å reise seg. Husk grunning som inneholder kvistlakk også. Den er ny på markedet.

Skrevet

Det går, men du får ikke noe fint resultat med Lady vegg 10. Bruk heller Sens eller Lady interiør finish.

Gjest padawan
Skrevet

Det går, men du får ikke noe fint resultat med Lady vegg 10. Bruk heller Sens eller Lady interiør finish.

du kan da ikke seriøst mene at det går fint å male vannbasert maling oppå oljebasert? :kjefte:

les denne tråden jeg har laget på diskusjon.no. den tar for seg det du trenger å vite om maling.

Gjest padawan
Skrevet

en ting er å fornye seg men når du bruker vannbasert maling på oljebasert maling skiller den seg.

Skrevet

Vannbasert skiller seg ikke på Jotun heftgrunnet oljebasert!!!

( Den gikk forresten ut i 2009/2010, så ts har sikkert en gammel rest stående).

På andre oljemalte flater må man vaske, mattslipe og grunne med Jotun heftgrunning Universal.

Gjest padawan
Skrevet

Vannbasert skiller seg ikke på Jotun heftgrunnet oljebasert.

jo, den gamle typen gjorde det. mener du jeg har feil bør du stille opp med dokumentasjon som viser dette.

Jotun heftgrunning Universal er vanntynnet akrylmaling og det er noe helt annet.

Skrevet

Det var en hard nøtt å skaffe dokumentasjon på overflatebehandling på ett utgått produkt. Skal se i morgen om jeg ikke har papirutgaver som er litt eldre.

Ha en fin kveld.

Gjest padawan
Skrevet (endret)

det tok meg cirka 25 sekunder å finne databladene til begge på Jotun sine sider. sammenligner du Jotun heftgrunning Universal med Jotun heftgrunning vil du se at den ene er akrylbasert mens den andre er alkydbasert og det er denne forskjellen som gjør at en kan/ikke kan bruke vannbasert maling på topen.

Endret av padawan
Skrevet

Jeg vet da det! Grunningen fant da jeg også, men skulle svært gjerne sett eldre datablader på toppstrøk der oljebasert heftgrunning står som understrøk. Jeg klarer helt fint å slå opp i Jotun sine produkter, takk.

Skrevet (endret)

Krangler vi? :balltre: hehe

Vi har bare ødelagt tråden til ts.

Endret av Best
Skrevet (endret)

Har ennå ikke funnet det jeg vil, men hva får du av dette som jeg har klippet fra Butinox sine datablad:

Butinox Interiør 30 er en halvblank, luktsvak og vanntynnbar akrylmaling for innendørs bruk. Produktet er lett å påføre, hurtigtørrende, har god dekkevne, ingen gulning, er meget slitesterk samt lett å holde ren. Malingen sitter godt på underlag som tidligere er malt med oljemaling.

Endret av Best
Skrevet

les denne tråden jeg har laget på diskusjon.no. den tar for seg det du trenger å vite om maling.

Det jeg trenger å vite :fnise:

Annonse
Gjest padawan
Skrevet

*snip*

det sier fint lite om det er beregnet til vanntynnet oljemaling av den nye typen eller god, gammeldags alkydmaling. :filer:

Skrevet

Butinox 10/30 er tilsvarende maling som Lady 10/25. Ergo maling til strievegger/ bygningsplater. Og hos Scanox (butinox) står det at den sitter godt på oljemalte flater. Ergo må du vel forstå at vanntynnet/ akrylmaling sitter på en oljebasert heftgrunning som jo er helmatt.

Hvordan kan du være så skråsikker på at DU har rett når det gjelder malingsfaget?

Skrevet

Jeg driver malerfirma og jobber naturlig nok som maler. Det er ikke noe problem å male vannbasert på oljebasert.

Anbefaler deg uansett å gå for Harmoni sperregrunn (ja, det er et "billigmerke" men har sammenlignet den med andre, og den er sperrer faktisk best for gjennomslag)

Den er også vannbasert, så kan du bruke en egnet maling over i ønsket glans. Foretrekker selv Flüggers panel 20 men den krever en litt trenet hånd, jotunproduktene er safe og gir også en flott finish.

Gjest padawan
Skrevet

Jeg driver malerfirma og jobber naturlig nok som maler. Det er ikke noe problem å male vannbasert på oljebasert.

eh, lateksmaling på oljebasert maling?

Skrevet

eh, lateksmaling på oljebasert maling?

Hva mener du skjer da? Eksploderer det?

Hva gjør man med overflater med feks. papirtapet som skal males? Jo man grunner det med oljebasert grunning.

Jeg ville aldri brukt lateksmaling på panel fordi det ikke blir pent, men særlig mye annet skummelt kommer ikke til å skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...