Gå til innhold

Liten effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her en dag var det noen som sa til meg at vanlig treningstimer på senter er så og si ingen effekt med?? Jeg som har følt jeg har vært sååå flink.... :tristbla:

Men igjen så sa den personen at det var bedre enn ingenting..

Kjente hele meg blei såå skuffet..

Med vanlig trening menes det spinning, aerobic, step osv. Løping va heller ikke såå bra. Personen mente det var myye bedre effekt med 3 ganger styrke og to ganger cardio.

Men for oss som liker "vanlig trening", kaster vi bort tiden våres nesten??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke å kaste bort tiden. "Problemet" med gruppetimer er jo at det ofte er enkelt å bli vant til dem, og så presser man seg ikke til å forbedre seg hver time (men det gjelder jo også om man trener f. eks styrke alene).

Du kan jo tenke på resultatene dine. Om du har gjort dette over en periode og ikke føler at du har noen fremgang, kanskje du bør endre på noe? Om du faktisk har hatt fremgang og vet at du presterer bra så spiller det jo ingen rolle hva denne personen har sagt til deg.

Kan jo ta zumba som et eksempel (eller step!). Noen medlemmer der vil bruke veldig lite energi i alle bevegelsene de gjør, og ikke legge sjela i det. Mens andre vil bruke mer muskler, legge energi og styrke i bevegelsene, øke vekta med jevne mellomrom osv.

Er forsåvidt enig i at f. eks tre ganger styrke i uka og to ganger kardio er et bra oppsett, men alle liker forskjellige ting, og forskjellige ting virker ikke likt for alle :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Her en dag var det noen som sa til meg at vanlig treningstimer på senter er så og si ingen effekt med?? Jeg som har følt jeg har vært sååå flink.... :tristbla:

Men igjen så sa den personen at det var bedre enn ingenting..

Kjente hele meg blei såå skuffet..

Med vanlig trening menes det spinning, aerobic, step osv. Løping va heller ikke såå bra. Personen mente det var myye bedre effekt med 3 ganger styrke og to ganger cardio.

Men for oss som liker "vanlig trening", kaster vi bort tiden våres nesten??

Hva menes med to ganger cardio da? For meg er iallefall både spinning og løping cardio, så hva mener personen egentlig?

Og som spøkelse sier så må man variere, og ikke minst legge på vekt/motstand etterhvert for å fortsette en progresjon fordi musklene blir vandt med øvelsene og mostanden.

Skrevet

Ts her.

Ja, jeg skjønner egentlig at det er bedre med 3 styrke og 2 cardio. Men styrke er ikke noe jeg finner glede i og da ramler jeg av. Viss jeg skal se på fremgangen på treningen siden jeg startet ordentlig med å trene flere ganger i uken så kan jeg se en viss fremgang, men jeg er ikke i TOPP form i forhold til trene 4-5 ganger i uken. Det skal jeg ærlig innrømme! Jeg ønsker å fortsette med "vanlig trening" men lurer nå litt på hvordan jeg skal få best effekt. Jeg må vel starte med å gi ALT hver time? Og kanskje etterhvert innse at styrke må inn i bilde?

Skrevet

Med cardio menes spinning og alt det der, men denne personen mente at det var ikke DET som gjorde at formen kom seg.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det kommer vel i grunn an på hva man ønsker å oppnå med treningen, altså din definisjon på å komme i form. Ditt mål med treningen er kanskje ikke det samme som hans, og da blir hans utsagn plutselig ganske verdiløse.

Skrevet

Han mente at han kunne si dette på generelt grunnlag.

Målet mitt med treningen er å forbrenne kcal, opprettholde kondis og gå hjem med god selvtillit.

Jeg har gått ned 11 kg siden i vår og han mente at det så og si var KUN pga kostholdet. Men jeg har jo trent 4-5 ganger i uken og mener at litt må da treningen ha å si??

Skrevet

Ts her.

Ja, jeg skjønner egentlig at det er bedre med 3 styrke og 2 cardio. Men styrke er ikke noe jeg finner glede i og da ramler jeg av. Viss jeg skal se på fremgangen på treningen siden jeg startet ordentlig med å trene flere ganger i uken så kan jeg se en viss fremgang, men jeg er ikke i TOPP form i forhold til trene 4-5 ganger i uken. Det skal jeg ærlig innrømme! Jeg ønsker å fortsette med "vanlig trening" men lurer nå litt på hvordan jeg skal få best effekt. Jeg må vel starte med å gi ALT hver time? Og kanskje etterhvert innse at styrke må inn i bilde?

Skal du ha utvikling i treningen din, så MÅ du over på styrke.

Saltimer kan være en grei start, men du stagnerer fort, og du får ikke definert kroppen din på samme måte.

Verden er jammen hard og brutal ;)

Skrevet

Mitt mål var bedre kondis, lavere fettprosent og mer fit kropp. For at jeg skulle oppnå det var det jogging som gjaldt.

Hva er ditt mål?

Skrevet

Skal du ha utvikling i treningen din, så MÅ du over på styrke.

Saltimer kan være en grei start, men du stagnerer fort, og du får ikke definert kroppen din på samme måte.

Verden er jammen hard og brutal ;)

Du må ikke over på styrke for å ha utvikling i treningen.

Dersom man går mye på spinning, eller på andre saltimer, så kan man godt få bedre kondis. Og i kondisjonsidrett så skal man ikke øke belastningen slik at man trener hardere og hardere for hver økt.

Syklister på toppnivå trener omtrent ikke noe styrke og de har jo stadig fremgang.

Skal du ha framgang i styrke, så må du trene styrke. Det sier seg selv.

Ts skriver at h*n har blitt fortalt at saltimer og cardio har liten effekt. Jeg lurer da på: liten effekt på hva? Vektnedgang? Maksimalt oksygenopptak? Maksløft i benkpress?

Hva er TS mål?

Skrevet

ts her.

jeg ønsker å gå ned mer i fettprosent, være i god form og klare å holde ut på treningen :) Jeg vil få mer energi og overskudd.

Skrevet

ts her.

jeg ønsker å gå ned mer i fettprosent, være i god form og klare å holde ut på treningen :) Jeg vil få mer energi og overskudd.

Den eneste måten å gå ned i kroppsmasse på er ved å spise mindre enn man forbruker.

Det er hovedsakling tre veier hit (som egentlig er samme vei):

-Spise som før og øke treningen så mye at du inntar mindre energi enn du bruker.

-Spise mindre enn nå slik at du spiser mindre enn det du bruker med nåværende treningsmengde.

-Begge deler.

Sistnevnte betyr ikke at du skal øke treningen din mye og redusere inntaket mye. Det går ikke uten at kroppen straffer deg. Ofte vil begge deler løse seg ved at man begynner å følge et ferdig laget treningsprogram samtidig som man kutter ut søtsaker og alkohol. Har man også fokus på å spise mye grønnsaker og generelt sunt så når man ganske lagt uten å måtte ty til dietter av ymse slag.

En kombinasjon av styrke og utholdenhet er gunstig. Da får både skjelettmusklene og hjerte/lunge-kapasiteten muligheter til å utvikle seg.

Skrevet (endret)

Tipper det vedkommende mente var at for å få synlig mer definerte muskler (ikke store, men det jenter kaller "stramme") så trenger man tyngre styrketrening enn den utholdende styrketreningen med masse repetisjoner og relativt lette vekter som vanligvis foregår i saltimer. Om dette er en 100% sannhet er jeg ikke sikker på, men jeg har i hvert fall hørt det 1000 ganger.

At vektnedgang skyldes kosthold og ikke trening er også noe som sies mye, fordi det du forbrenner på en treningstime faktisk ikke er så veldig mye i den store sammenhengen. Men det blir jo som supraspinatus sier. Energi som tas inn må være mindre enn energi som brukes. Trener man kan man spise litt mer enn man ellers ville gjort.

Bedre kondis får man fint på saltimer. Det samme gjelder energi og overskudd. Så jeg syns du skal fortsette med det du liker, så kan du heller eksperimentere etter hvert og se hva slags effekt du får av forskjellige typer trening.

De aller fit'este (altså mest skulpturerte) kroppene kommer nok enklest av det opplegget kompisen foreslår. Men for alt det andre (kondis, utholdende styrke, overskudd) fungerer det meste av trening er min erfaring.

Endret av Klips
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...