AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har vært prøver i over 1 år og var for noen dager siden til lapraskopi. Jeg fikk beskjed etterpå om at de hadde funnet to store muskelknuter og endometriose som de hadde fjernet. Som om ikke det var nok sa de at egglederne ikke var tette, men at det var meget treg og liten passasje gjennom dem. Jeg er i sjokk og begynner å tenke at IVF blir det neste. Men vi vil jo så gjerne klare dette på egenhånd! Vet dere om fjerning av muskelknuter og endometriose kan ha økt mine sjanser til å bli gravid? Klarer egget å passere gjennom trange eggledere og er det en økt risoko for graviditet utenfor livmor? Er det noen her som har fått lignende tilbakemeldinger etter utredning?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Sjansene er jo litt større for at du skal bli gravid nå enn før, men hvor store de er er ikke så lett å si. Det viktigste er at de har tatt bort muskelknuter og endometriose, siden det gir problemer med å oppnå graviditet også ved IVF. Så om du ikke skulle bli spontant gravid så er ikke IVF så ille, men jeg forstår jo at du ikke ønsker det. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Takk for svar. Jeg håper virkelig at dette kan gjøre det enklere å bli gravid. Men dersom det blir IVF, hvor stor sjanse er det for at dette skal lykkes? Jeg er 30 år gammel. Det blir vel kun dekket tre forsøk?
Athene Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Takk for svar. Jeg håper virkelig at dette kan gjøre det enklere å bli gravid. Men dersom det blir IVF, hvor stor sjanse er det for at dette skal lykkes? Jeg er 30 år gammel. Det blir vel kun dekket tre forsøk? Jeg kan lite om endometriose og muskelknuter, men vet at det ofte kan korrigeres ved operasjon og at mange med disse problemstillingene blir gravide. Jeg har en god venninne som har diagnosen endometriose, men som ble gravid etter tredje prøverørsforsøk. Sannsynligheten for å bli gravid ved IVF er umulig å si noe om, det er så store individuelle forskjeller. Og som kommentert over - muskelknuter er også et hinder ved IVF, da egget har vanskelig for å feste seg (det kan ikke IVF hjelpe til med). Når det gjelder alder er 30 år ingenting i prøverørssammenheng, du er under snittet for de som kommer så langt, da ventetiden er lang. Det er tre forsøk som dekkes av det offentlige. Da betaler man kun 1500 pr forsøk, samt opp til 15 000 i medisiner. I tillegg kommer alle andre legetimer, blodprøver, medisiner som ikke dekkes, sædtester og så videre. Jeg regner med at vi har brukt nærmere 30 000 dersom vi kommer så langt som tre forsøk. I det private er det mye dyrere.
barnesangen Skrevet 9. oktober 2011 #5 Skrevet 9. oktober 2011 Jeg er en kvinne på 37 som har vært i "IVF-sirkuset" siden aug 2009. Vi har enda ikke lykkes. SÅ din alder på 30 gir deg gode sjanser. På min klinikk har de en øvre grense på 38 år for å tilby hjelp, og grensen gjelder ved første gangs søknad. Jeg skal igjennom en hysterioskopi nå på fredag for å fjerne myomer(muskelknuter/polypper). Har hørt fra leger på klinikken min og lest på nettet at sjansen for gravidtet øker etter et slikt inngrep. Myomer kan virke som spiral på kroppen og føre til at egget ikke vil feste seg. Vi har kun 1 IVF forsøk igjen og det har vært en lang vei.Det er ikke funnet noe årsak på noen av oss før klinikken fant myomene i mai 2011. Så vi håper selvsagt at inngrepet skal endre på statistikken;) Hold motivsjon og tanker oppe. Det kan bli tunge dager i prosessen, men husk at dere er sammen om dette og gir hverandre støtte undeveis. Lykke til videre.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2011 #6 Skrevet 9. oktober 2011 HEi. Lurer på hvordan EL smerter arter seg. I noen sykluser(nå sist den jeg er inni nå) har jeg på dag 15 og 16 følt en sterk smerte ned på høyre side av underlivet(rett ved siden av hår området). Jeg har også følt meg uggen og hatt dårlig matlyst de samme dagene. Følte meg energiløs et par dager før det igjen. På dag 17 er det så og si borte. kan dette være EL-smerter? har det ikke hver syklus, og har aldri hatt det i syluser før jeg begynte på IVf opplegg........fikk ikke pos test de andre gangen jeg har kjent dette..... Er mer nysgjerrig enn bekymret. Noen som kan hjelpe med litt info eller lignende opplevelser?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #7 Skrevet 11. oktober 2011 Takk igjen for svar. Var i dag til hysteroskopi og de sa at alt var normalt bortsett fra at det var nærmest fraværende oppbygging av livmorslim (skal ha mensen om tre dager)! Hva vil det si? Når er livmorslimet på det tykkeste? Jeg hadde jo lapraskopi for to uker og de mente at det kunne være årsaken. Noen som vet? Og lykke til på fredag barnesangen:-) CC
LineGourmet Skrevet 11. oktober 2011 #8 Skrevet 11. oktober 2011 Var prøver i over 1 år og var til lap. Fikk beskjed om at jeg hadde "noe" trange eggledere som de nå hadde "spylet" opp. Ble gravid 2. PP etter det Det ordner seg før eller senere som regel
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #9 Skrevet 11. oktober 2011 Var prøver i over 1 år og var til lap. Fikk beskjed om at jeg hadde "noe" trange eggledere som de nå hadde "spylet" opp. Ble gravid 2. PP etter det Det ordner seg før eller senere som regel
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2011 #10 Skrevet 11. oktober 2011 Så fantastisk å høre LineGourmet! :-) Jeg krysser alle fingre og håper på et mirakel:-) CC
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå