AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Hvor gamle er barn når de begynner å snakke? Vet at dette er individuelt, men sånn ca 1 år? 2 år? Jeg har null peil
Husfrua Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 Noen har mange ord fra de er 1 år. min sønn sier først mange ord nå, og han er litt over 2 år, mens datra til ei venninne, som er like gammel, kan si lengre setninger nå. Min niese snakket rent når hun var 2,5 år. Så jeg vil vel si at man stort sett begynner å prate mellom 1-3 år..
Ciara Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Som du er inne på er det veldig individuelt. Ei jeg kjenner snakket i fulle setninger da hun begynte i barnehagen ett år gammel, men det er veldig sjelden (barnehagen hadde ikke opplevd det tidligere). Min mann hadde lite aktivt ordforråd fram til han var tre. Sønnen min er 15 måneder og sier noen få ord, men mesteparten av tiden babler han uforståelige lyder. Likevel merker jeg at språkforståelsen hans er i rivende utvikling, for han forstår veldig mye - jeg kan f.eks godt be ham gå og hente en spesiell bok og sette seg hos pappa og lese, og så gjør han det. Men han sier altså bare "mamma", "pappa", "pus", "der" og "ma" (mat).
Gjest Annaires Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Her har frøkna snakka flere ord i sammenheng siden hun var ca 1år og 3mnd. De første ordene kom rundt 9.mnd alder. Nå er hun 2,5 og har et stort ordforåd, og ordforståelse.
Kara W Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Det sies vell at de bør ha noen ord når de er 15 mnd. Ved to år skal de kunne si enkle "setninger" på to ord. Men det er de som er både før og etter på dette og fortsatt innenfor normalen.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Sånne tråder blir alltid skrytetråder. "Datteren min sa "Oi, her var det lyst" med en gang hodet kom ut av åpningen, hun!" :kgbaby: 6
Gjest imli Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Dei fleste ungar snakkar ein gong mellom 1 og 3 år. Skikkeleg snakking, altså ikkje berre babling som kun foreldra forstår, kjem som regel rundt 2 år.
frøken_tralala Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Her sier ikke gutten noe forståelig selv, men han forstår mye av det vi sier. Han kaster lekene opp i lekekassa når vi skal rydde viss vi sier det til ham f.eks. Han er 14 mnd. Av og til kommer noen ord som "pus", "ja" og "uff". Men så langt ikke noe mer.
Ciara Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 Sånne tråder blir alltid skrytetråder. "Datteren min sa "Oi, her var det lyst" med en gang hodet kom ut av åpningen, hun!" :kgbaby: Ha ha!
Gjest pysepusen Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Det er veldig individuelt! Jeg snakket rent da jeg var under to år mens mannen gjorde det etter han var tre. Sønnen vår på 16 måneder har noen ord, men ikke så mye mer.
Hedda-78 Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 Min sønn på 16 mnd kan bare ett eneste ord, og det er "tutt" (altså smokk). Noen få ganger har han sagt noe som jeg har tolket som mamma eller pappa, men det er mulig det bare var babling... Jeg kan ikke se at han har noe særlig språkforståelse heller, jeg kan ikke få ham til å hente noe eller gjøre noe, eller f.eks. peke på pappa hvis jeg spør "hvor er pappa". Likevel er jeg overhode ikke bekymret for språkutviklingen hans, det går seg nok til
Ciara Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 Det tenker jeg også, Hedda. Jeg har aldri forstått dette med å være så opptatt av når barn når milepælene sine. Eksempelet mitt over er ganske illustrerende, både hun som snakket flytende da hun var ett og mannen min som begynte å snakke skikkelig da han var tre er i dag begge helt vanlige intelligente mennesker. Så med mindre helsestasjonen viser tegn til bekymring gidder ikke jeg å bekymre meg heller. Sønnen min er tidlig ute med noe, sen på andre ting. Barn er ikke maskiner med fasit heller
Mamma1 Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 Det skader jo ikke å være obs på det og legge tilrette for språklæring heller da..
animelona Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Venninna mi snakka da ho var ett år og kunne skrive og lese da ho var fire! Stesønnen min er to år og har akkurat begynt å prate. Men det gikk utrolig fort. Virket som om han plutselig knakk "snakkekoden" og nå prater han non-stop
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Tantebarnet mitt snakket mest usammenhengende og uklart da hun var halvannet år, men var veldig nysgjerrig på hva ting het (pekte og spurte æ'det?) og forsto ganske mye. Da hun var to snakket hun ganske bra, men ikke reint. Men det er veldig store forskjeller, jeg hørte om en gutt som ikke hadde sagt et eneste ord før han en dag tok på seg sekken og var på vei ut døra. Da foreldrene spurte hvor han skulle, svarte han helt klart og tydelig "jeg skal bare bli med xxx på skolen!". Da var han kanskje 4-5 år. Dette var i en skikkelig akademikerfamilie, og han er i dag i godt voksen alder en av flere profilerte intellektuelle søsken i den familien...
SummerJoy Skrevet 3. oktober 2011 #16 Skrevet 3. oktober 2011 jeg hørte om en gutt som ikke hadde sagt et eneste ord før han en dag tok på seg sekken og var på vei ut døra. Da foreldrene spurte hvor han skulle, svarte han helt klart og tydelig "jeg skal bare bli med xxx på skolen!". Det der er også et poeng. Noen barn hopper helt over "bablingen", og begynner rett på rent snakk. (nå var gutten i eksempelet ditt litt unormalt sen da, men ja.)
Gjest Purple Haze Skrevet 3. oktober 2011 #17 Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Det er veldig individuelt når barn begynner å snakke. De aller fleste lærer å gå før de lærer å snakke, hjernen har ikke kapasitet til begge deler samtidig. En tommelfingerregel er 1 ord ved 1-årsalder, to-ordssetninger ved 2-årsalder osv, men denne terskelen er lagt veldig lavt. Veldig mange har to- eller flerordsetninger ved 1,5-2 årsalder. En kan heller ikke stirre seg blind kun på talespråket når det gjelder språkutvikling. Språkforståelse er vel så viktig, og de fleste har et bedre passivt ordforråd enn aktivt når de er 1-2 år gamle. Det en skal være obs på er om barnet er veldig sen med enkeltord, om det viser liten språkforståelse og er veldig uren når det nærmer seg 2,5-3 år. Da bør barnehagen (om barnet går der) ta en språktest. Jo tidligere man kan avdekke språkvansker, desto bedre kan man legge til rette for tiltak som kan hjelpe barnet. Endret 3. oktober 2011 av Purple Haze
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2011 #18 Skrevet 3. oktober 2011 Litt på sidelinjen, men hvordan er dette når foreldrene snakker ulike språk? Er det slikt at barnet er senere med å snakke da?
Gjest Purple Haze Skrevet 3. oktober 2011 #19 Skrevet 3. oktober 2011 Litt på sidelinjen, men hvordan er dette når foreldrene snakker ulike språk? Er det slikt at barnet er senere med å snakke da? Så vidt jeg vet, nei. Det er individuelt, på lik linje med barn av foreldre med samme språk. Og nyere forskning viser at tospråklige barn lærer begge språk like godt om det blir eksponert for begge på lik linje. Før trodde man at barnet først måtte lære et språk godt før det kunne lære et annet, men det ser ut til at det er feil.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #20 Skrevet 3. oktober 2011 Det der er også et poeng. Noen barn hopper helt over "bablingen", og begynner rett på rent snakk. (nå var gutten i eksempelet ditt litt unormalt sen da, men ja.) (meg som skrev innlegget). Ja, han var nok sen, men dette var 50-60 år siden, og jeg tror f eks ikke de gikk i barnehage, så det var kanskje ingen som hadde tenkt over problemstillingen slik en gjør i dag Klart de fleste ville reagert om et barn ikke sa noenting før det var såpass stort...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå