dådyr Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg fødte for ti mnd siden! Etter forrige svangerskap løp jeg meg meget slank og holdt meg der. Har ikke like mye som skal av denne gangen, men siden dette er siste barnet vil jeg også stramme opp hele kroppen. Har ikke faste dager hvor jeg gjør hver enkelt ting grunnet turnus arbeid, men trener fast fem-seks ganger for uken. Men i en treningsuke har jeg følgende: - tre til fire løpeturer hvor to er på en mil og en til to er fem km. - en styrkeøkt hvor jeg tar bryst/rygg - en styrkeøkt hvor jeg tar skuldre/armer - en styrkeøkt på beina - en økt m spinning Etter hver økt det være seg løpe, styrke eller spinning tar jeg meg et kvarter på magen. Skal begynne m protein til uken etter styrken fra i morgen av. En til to ganger i uken har jeg kanskje to økter. Slik som i morgen. Da blir det bryst/rygg på formiddagen og en lang løpetur på en mil på kvelden. Løper en god del i motbakker. Når det kommer til mat prøver jeg å holde meg til følgende: knekkebrød, salater, kylling, fisk grønnsaker. Spiser ikke pasta, ris, poteter eller brød. Brød spises kun til frokost i helgene. Det samme m godteri. Spiser ikke etter kl 19. Er nettopp for to uker siden begynt m styrkebiten og kommer til å fortsette m dette i kombinasjon m alt det andre. Jeg vil ned igjen i matchvekt på 53-54 kg men m en stram og thigt kropp. Blir det resultater av dette tilslutt? Noen innvendinger? Etter første svangerskap løp jeg hele tiden, fire til fem ganger i uken, men vil ikke bare det denne gangen. Vil variere da målet mitt er å bli slank m en lett markert kropp. Kan også legge til at jeg ikke trener m tunge vekter. I benk tar jeg eksempelvis bare 25 kg. Men... Jeg kjører femten rolige repetisjoner gange 3 m en pause på maks 30 sek. Så jeg har korte pauser. Slik gjør jeg m alle øvelsene. Ble veldig rotete dette, men er det innvendinger, ting som kan gjøres annerledes. Jeg er veldig målrettet og streng m meg selv. Så dette er noe jeg klarer å leve m. Helgen blir gulroten! :-) Håper på gode svar!
Leifr Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 JKan også legge til at jeg ikke trener m tunge vekter. I benk tar jeg eksempelvis bare 25 kg. Men... Jeg kjører femten rolige repetisjoner gange 3 m en pause på maks 30 sek. Så jeg har korte pauser. Slik gjør jeg m alle øvelsene. Hvis du vil ha noe resultat av treningen er dette ganske lite effektivt, du burde bruke betydelig tyngre vekter.
dådyr Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2011 Hva mener du? Jeg bygger lett muskelmasse og bør vel kanskje passe meg da målet ikke er å bygge, men stramme opp?
bergans Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Nå skal jeg være ærlig, og skarp, og si at du virker litt "desperat" etter å få en kropp som ikke er merket av fysiske påkjenninger (svangerskap er en stor belastning) og alder. Trening skal helst ikke være et jag og mas, så tenk kvalitet framfor kvantitet. Det er bedre at du har fire økter per uke hvor du trener effektivt og skaper overload, enn at du trener bare for å gjennomføre og fordi treningsnarkomanen i deg sier så. Jeg har inntrykk av at du stresser mye med antall økter/kilometer/kilo/utseende, ikke helseeffekt eller som en investering i å bli en friskere forsørger. Da blir resultatet som oftest at du aldri blir helt fornøyd. Spør deg selv: hvorfor trener jeg slik som jeg gjør, og hva er mine delmål og mål. Vær realistisk, tenk langsiktig og gi blaffen i vekt/kilo/utseende en stund. Skal du måle framgang så bruk heller målebånd, fart, økning i belastning mtp styrke og overskudd i hverdagen. Hvorfor løper du fire økter i uka? Løper du samme rute, samme fart, langkjøring, terreng, bakkeløp, intervall? Hva er målet ditt med all løpingen, og kan du gjøre dette mer effektivt? Hva er målet med styrketreningen? Hvor er progresjonen, og hvorfor trener de muskelgruppene slik som du gjør? Jeg er enig med Leifr. Skal du oppnå noe, så må du ned i reps og opp i belastning. Og bare slik at vi får skjært hull på to myter (byller kanskje, for de dukker stadig opp og er alltid like irriterende); muskler veier ikke mer enn fett, da en kilo er en kilo, om det så hadde vært bomull og bly. En kilo er en kilo. Og jenter blir ikke store av muskeltrening. Gutta har over åtte ganger mer testosteron enn oss, sammen med andre kjønnsforskjeller, som gjør at de KAN bli størrelse låvedør. De må likevel jobbe knallhardt over lang tid for å få dette til, så dette kommer ikke til å skje ved at du legger på vekt som gjør at du klarer maks 6-8 reps per sett.
dådyr Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2011 Nå skal jeg være ærlig, og skarp, og si at du virker litt "desperat" etter å få en kropp som ikke er merket av fysiske påkjenninger (svangerskap er en stor belastning) og alder. Trening skal helst ikke være et jag og mas, så tenk kvalitet framfor kvantitet. Det er bedre at du har fire økter per uke hvor du trener effektivt og skaper overload, enn at du trener bare for å gjennomføre og fordi treningsnarkomanen i deg sier så. Jeg har inntrykk av at du stresser mye med antall økter/kilometer/kilo/utseende, ikke helseeffekt eller som en investering i å bli en friskere forsørger. Da blir resultatet som oftest at du aldri blir helt fornøyd. Spør deg selv: hvorfor trener jeg slik som jeg gjør, og hva er mine delmål og mål. Vær realistisk, tenk langsiktig og gi blaffen i vekt/kilo/utseende en stund. Skal du måle framgang så bruk heller målebånd, fart, økning i belastning mtp styrke og overskudd i hverdagen. Hvorfor løper du fire økter i uka? Løper du samme rute, samme fart, langkjøring, terreng, bakkeløp, intervall? Hva er målet ditt med all løpingen, og kan du gjøre dette mer effektivt? Hva er målet med styrketreningen? Hvor er progresjonen, og hvorfor trener de muskelgruppene slik som du gjør? Jeg er enig med Leifr. Skal du oppnå noe, så må du ned i reps og opp i belastning. Og bare slik at vi får skjært hull på to myter (byller kanskje, for de dukker stadig opp og er alltid like irriterende); muskler veier ikke mer enn fett, da en kilo er en kilo, om det så hadde vært bomull og bly. En kilo er en kilo. Og jenter blir ikke store av muskeltrening. Gutta har over åtte ganger mer testosteron enn oss, sammen med andre kjønnsforskjeller, som gjør at de KAN bli størrelse låvedør. De må likevel jobbe knallhardt over lang tid for å få dette til, så dette kommer ikke til å skje ved at du legger på vekt som gjør at du klarer maks 6-8 reps per sett. Takker for svar! Nå løper jeg for det meste på asfalt og noen ganger i terreng. For øyeblikket har jeg en fast runde for å bli bedre på den. Jeg løper for å miste fettet. Da dette er meget effektivt. Jeg koser meg m treningen, og syns følelsen etterpå er fantastisk. Så jeg stresser ikke m det. Resultatene lar nok vente på seg, jeg er klar over det, men ville bare vite om dette var noe som kunne bli bra på sikt. Får vel øke litt på vektene selv om jeg er litt redd for å bli "stor".
Redbull Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Hva mener du? Jeg bygger lett muskelmasse og bør vel kanskje passe meg da målet ikke er å bygge, men stramme opp? Du bør uansett trene med TUNGE vekter! Jeg så veldig forskjell på kroppen min på en mnd, etter at jeg la om til veldig tunge vekter og få repetisjoner. Brukte også mindre tid på økta
dådyr Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2011 Tusen takk redbull - regner m du ikke har blitt en stor muskelmasse av deg ;-)
Redbull Skrevet 3. oktober 2011 #8 Skrevet 3. oktober 2011 Tusen takk redbull - regner m du ikke har blitt en stor muskelmasse av deg ;-) Så absolutt ikke! Stram og fin "bare"!
dådyr Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. oktober 2011 Ok, økte i dag fra 25 i benk til 40 kg m åtte rep. Fra to manualer på syv kg i skråbenk til 13,5. Osv...
Redbull Skrevet 3. oktober 2011 #10 Skrevet 3. oktober 2011 Ok, økte i dag fra 25 i benk til 40 kg m åtte rep. Fra to manualer på syv kg i skråbenk til 13,5. Osv... Flott!! :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå