Gå til innhold

Prøver å kutte gaver til voksne

Gjest Gjest-julegaver

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest-julegaver

Jeg har i flere år prøvd å kutte ut julegaver til oss voksne. Vi har alle god økonomi og alle har barn, Jeg har en liste på 30 stk. Kjøper til alle-mannen min er fritatt. Har dere noen gode forslag til hvordan si det? Gjelder mannen min sin del av familien.

Gir dere andre til voksne?

Vi har pleid å gi Kr 500,- per voksen. Dette blir jo en del! I tillegg blir det til at vi stort sett bytter gavene-de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir til alle i nær familie uansett alder. Det har en tendens til å bli veldig dyrt så jeg begynner tidlig med juleshoppingen.Er vel ferdig med halvparten nå tenker jeg.

Har laget en del såpestykker i år som jeg tenkte noen skulle få i tillegg til en gave jeg kjøpt, også skal jeg lage brente mandler og karameller. Sånne ting bytter ikke folk og det er hjemmelaget :) Ikke dyrt heller.

Kjenner noen som har satt en maks grense på 100 pr. voksen og 200kr pr. barn fordi de er veldig mange. Jeg skjønner at det fort kan bli masse penger når man er mange.

Har ikke noen forslag til hvordan du kan si i fra. Kanskje bare si at det blir rett og slett for dyrt og at det er veldig mange å kjøpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du bare sier det rett ut, bør det være helt ok. Jeg synes det kan bli mest stress å kjøpe gaver når det er til mange, dessuten har jo de fleste voksne alt de trenger. 500 kr var jo også i meste laget - det blir 15000 kr på 30 stk!! Jeg kjøper i hvert fall bare gaver til nærmeste familie, og de som er voksne har jeg ikke noen fast grense på - jeg kjøper til jeg synes jeg har en ok gave, uansett om det ble 100 eller 500 til sammen (men jeg kjøper bare til bror, foreldre, svigerforeldre og svigerbesteforeldre). Venninner kjøper jeg ikke gaver til fast lenger, men kan prøve å finne noe i andre sammenhenger, kjøpe med en flaske vin eller en blomst om jeg skal på besøk, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 500 kr var mye til en voksen, for det kan bli mange penger om det er en del voksne i familien. I vår familie kjøper vi for ca 300 til mine søsken med partnere, og 300 til barna, og på hans side kjøper vi ikke til de voksne men til barn som ikke er konfirmert og til de kjøper vi for ca 200 kr. Hans søster og bros valg at vi ikke skulle kjøpe til voksne, og det var helt greit for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel bare prøve å forklare at det blir veldig mange og veldig dyrt. Mine foreldre har forøvrig samme problemet. De har sagt fra til tanter og onkler at de ikke vil bytte gaver, men allikevel så får de pynte-engler og ymse, som min mor ikke liker.

Og jeg har en venninne som ikke vil innse at hun begynner å bli eldre, og da må regne med å få færre gaver. Så hun vil helst at alle 8 i gjengen skal kjøpe gaver til hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper kun til hvert vårt foreldrepar, og søsken m/samboer og besteforeldre. Nå har vi ikke så mange igjen av de da dessverre så det blir ikke så voldsomt. Hans familie er mer gave-entusiaster enn min,men vi har landet på å kjøpe gaver etter egen økonomi ikke etter andres forventninger. Synes det holder i bøtter og i spann for å være ærlig.

Venninner har jeg kuttet ut for lengst. Vi prøver heller å få til en koselig venninnekveld med middag eller noe slikt i før-julstiden. Venninners barn får ikke julegave av oss, foreløpig er vi ikke så mange i gjengen med unger, men det blir rett og slett for mye på sikt.

Nieser og nevøer får nok gaver, men når disse kommer så blir det en økonomisk vurdering av hvor mye vi kan avse da.

Helt oppriktig synes jeg dette julegavestyret er veldig voldsomt, det tar kosen ut av det hele og gjør det til stress og jag. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir til voksne, definitivt. Så utrolig trist å ikke skulle få gave lenger bare fordi man er voksen!

Skjønner det er annerledes hvis det blir veldig mange barn etter hvert. Men i min familie er det bare to barn, og med venninner har jeg alltid gitt til den jeg er venn med, ikke unga.

Så det er jo veldig forskjellig med tanke på hvor mange barn det er i hver familie og vennekrets.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si at man har lyst til å hoppe av den materialistiske kjøpekarusellen, og innføre en ny tradisjon der man ikke kjøper lass med gaver til fjern og nær, men heller bruker pengene mer fornuftig.Det bør folk være voksne nok til å tåle å høre.(De ønsker seg jo uansett ikke noen av plikt-presangene de får..Kanskje blir de tilogemd glde for å slippe å kjøpe noe de også.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Enten så kan du jo si det rett ut til dem, eller så kan du skrive det til dem. Jeg har brukt sistnevnte metode til noen slektninger og det gikk helt fint. Si det som det er. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...