Gå til innhold

Hva slags type jobb kan man få som ernæringsfysiolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å studere ernæring, men lurer veldig på hva slags jobber man kan få.. Noen som vet..?

Gjest Varpunen
Skrevet

skal du bli ernæringsfysiolog eller klinisk ernæringsfysiolog?

Nå er jo ikke ernæringsfysolog en beskyttet tittel, så jeg som tok 15 stp i ernæring i fjor kan jo nesten kalle meg det :gjeiper: jeg jobber som mat og helse lærer.

Som klinisk ernæringsfysiolog jobber du gjerne på sykehus. Den tittelen er beskyttet.

Skrevet

Om du skal studere ernæring, gå isåfall på universitetet for å bli klinisk ernæringsfysiolog. Den varianten som privatskolene tilbyr er veldig bortkastede penger, vet om mange som gikk der, og de færreste har sjanse på relevant jobb i ettertid. Selv om mange ble forespeilet gode jobbmuligheter. Som klinisk er det som varpunen sier muligheter på sykehus og lignende, man kan også gå videre innen forskning. Dette en en ordentlig, men tung utdannelse, de første semesterene går man sammen med medisin og odontologi.

• Liker 1
Skrevet

Om du skal studere ernæring, gå isåfall på universitetet for å bli klinisk ernæringsfysiolog. Den varianten som privatskolene tilbyr er veldig bortkastede penger, vet om mange som gikk der, og de færreste har sjanse på relevant jobb i ettertid. Selv om mange ble forespeilet gode jobbmuligheter. Som klinisk er det som varpunen sier muligheter på sykehus og lignende, man kan også gå videre innen forskning. Dette en en ordentlig, men tung utdannelse, de første semesterene går man sammen med medisin og odontologi.

Men for å komme inn på universitetet må man ha et snitt på godt over 5 noe som ikke er en selvfølge for mange.. Kanskje privat er eneste mulighet, og skal man droppe drømmen pga at privat er eneste mulighet da?

Gjest Varpunen
Skrevet

Om drømmen virkelig er så sterkt burde man jo heller ta opp fag og jobbe hardt til man faktisk kommer inn.

• Liker 4
Skrevet

Om drømmen virkelig er så sterkt burde man jo heller ta opp fag og jobbe hardt til man faktisk kommer inn.

ja, selvsagt. Men å gå fra 3 i snitt til 5,6 er vel litt optimistisk siden man må ta opp enormt mange fag å få 6 i det meste. Mange som er flinke men likevel ikke har sjangs til å oppnå mer en 4 i noen fag..Synd men sant

Skrevet

Men for å komme inn på universitetet må man ha et snitt på godt over 5 noe som ikke er en selvfølge for mange.. Kanskje privat er eneste mulighet, og skal man droppe drømmen pga at privat er eneste mulighet da?

For å si det sånn, de fleste jeg har snakket med som har tatt dette studiet privat, har angret i ettertid. Studiet er veldig dyrt, man sitter igjen med store mengder lån i etterkant. Og veldig dårlige jobbutsikter. De få som jobber med relevante jobber i ettertid, er de som jobber prøver å få private oppdrag, og det er det ikke flust av. Atlantis (de jeg kjenner har gått der) har prøvd å få godkjent bacheloren slik at man kan gå videre med master på universitetet, men dette har ikke blitt godkjent. Og det er faktisk en grunn til det, det faglige på en bachelor i ernæring på disse skolene er relativt langt fra det samme grunnlaget som man får på klinisk.

Studiet er også ganske hardt, og jeg tenker at hvis man ikke klarer høyere enn 3 i snitt, tror du at du vil klare studiet? Det er relativt tung kjemi, og veldig realfagsorientert. Kanskje mer enn folk tror. Presset på universitetet er også relativt mye hardere ennn det er på vgs. Ta en kikk på fagene, stikk på biblioteket for å ta en kikk på pensumet. Da får du ihvertfall ett inntrykk av hvordan fagene er lagt opp, kanskje det er annerledes enn du tror? Ernæring er mye mer enn å lære om mat, hva som er sunt og hvordan man burde spise, det er mye fysiologi, biologi og kjemi.

Om det er spesielle grunner til at du ikke får høyere enn 3 i snitt, og du er rimelig sikker på at du skal klare et slikt studie, har du tenkt på utlandet? Er jo veldig mange som ikke har så høyt snitt som kommer inn på legestudier i utlandet, kanskje det er en mulighet for å ta ernæring ute også? Det evt jeg ingenting om, men var bare en tanke!

• Liker 3
Skrevet

Tror du har misforstått litt. Du kan ikke bli klinisk ernæringsfysiolog privat. Det er en omfattende medisinsk utdanning på masternivå som fører til autorisasjon og beskyttet tittel. Du kan heller ikke ta noe som tilsvarer de offentlige ernæringsrelaterte bachelorutdanningene som human ernæring/samfunnsernæring/ernæringsbiologi.

Den private utdanningen hos for eksempel Atlantis har liten verdi, tilsvarer ingen utdannelse fra offentlig høyskole/universitet og kvalifiserer heller ikke til noen offentlig videreutdanning. Det blir litt som å ta en kvakksalverutdanning som homeopati når du egentlig vil bli lege.

Det er ikke alle drømmer om lar seg oppfylle bare med penger.

Skrevet

Tror du har misforstått litt. Du kan ikke bli klinisk ernæringsfysiolog privat. Det er en omfattende medisinsk utdanning på masternivå som fører til autorisasjon og beskyttet tittel. Du kan heller ikke ta noe som tilsvarer de offentlige ernæringsrelaterte bachelorutdanningene som human ernæring/samfunnsernæring/ernæringsbiologi.

Den private utdanningen hos for eksempel Atlantis har liten verdi, tilsvarer ingen utdannelse fra offentlig høyskole/universitet og kvalifiserer heller ikke til noen offentlig videreutdanning. Det blir litt som å ta en kvakksalverutdanning som homeopati når du egentlig vil bli lege.

Det er ikke alle drømmer om lar seg oppfylle bare med penger.

Men jeg mente vanlig ernæring. Man må ha godt over 5 i snitt for å komme inn på vanlig ernæring på universitet og, ikke bare klinisk.

Skrevet

Men jeg mente vanlig ernæring. Man må ha godt over 5 i snitt for å komme inn på vanlig ernæring på universitet og, ikke bare klinisk.

Hva mener du med «vanlig ernæring»? Ernæringsgradene som har høye poenggrenser (det er ikke karaktersnitt du blir vurdert på) har det fordi det er seriøse medisinske studier som i tillegg både deler fag med medisin- og odontologistudiene (som betyr at fag kan godskrives, slik at noen som ikke kommer inn på medisin velger ernæring i stedet og hopper over på medisin senere) og som kvalifiserer for videre masterstudier som fører til tittel og autorisasjon som klinisk ernæringsfysiolog.

De private bachelorutdanningene med "ernæring" i navnet tilsvarer ikke noe du finner på offentlige skoler og gir ikke samme kompetanse eller kvalifikasjon. Det betyr ikke at de ikke lærer noe eller ikke kan skaffe seg jobb et eller annet sted med litt innsats, men hvis drømmen er å jobbe med ernæring bør man heller prøve å gjøre det som må til for å få seg en anerkjent utdannelse fra respekterte offentlige skoler.

Skrevet

Hei, ts her.

Jeg mente klinisk ernæringsfysiolog på høyskole, universitet etc.

Hadde håpet å få et litt mer relevant svar enn krangling om skoler og godkjenning selv om det er fint med tips om hvor jeg ikke bør gå altså.

Jeg lurer bare på hva de daglige jobbene til en klinisk ernæringsfysiolog innebærer. Stort sett har jeg inntrykk av at det er kjempespennende og det er jo det som gjør at jeg gjerne vil bli det, men innimellom har jeg mine tvil.

Jeg vil ikke begynne på en utdannelse jeg ikke vet nok om..

Skrevet

Hva mener du med «vanlig ernæring»? Ernæringsgradene som har høye poenggrenser (det er ikke karaktersnitt du blir vurdert på) har det fordi det er seriøse medisinske studier som i tillegg både deler fag med medisin- og odontologistudiene (som betyr at fag kan godskrives, slik at noen som ikke kommer inn på medisin velger ernæring i stedet og hopper over på medisin senere) og som kvalifiserer for videre masterstudier som fører til tittel og autorisasjon som klinisk ernæringsfysiolog.

De private bachelorutdanningene med "ernæring" i navnet tilsvarer ikke noe du finner på offentlige skoler og gir ikke samme kompetanse eller kvalifikasjon. Det betyr ikke at de ikke lærer noe eller ikke kan skaffe seg jobb et eller annet sted med litt innsats, men hvis drømmen er å jobbe med ernæring bør man heller prøve å gjøre det som må til for å få seg en anerkjent utdannelse fra respekterte offentlige skoler.

Man har da både "vanlig" ernæring og klinsik ernæring på universistetet? Var det jeg mente, jeg har aldri snakket om klinisk ernæring. Det er både bachelorstudium og masterstudium som heter "ernæring" akkurat som det er et som heter klinisk ernæring.

Skrevet

Man har da både "vanlig" ernæring og klinsik ernæring på universistetet? Var det jeg mente, jeg har aldri snakket om klinisk ernæring. Det er både bachelorstudium og masterstudium som heter "ernæring" akkurat som det er et som heter klinisk ernæring.

Nei, men det finnes forskjellige studier som human ernæring og samfunnsernæring. Det eksisterte tidligere noe som het bachelor i ernæring i Oslo, men dette har blitt slått sammen med master i klinisk ernæring til et integrert masterprogram og eksisterer ikke lenger. Ingen av disse utdannelse er dog noe du kan ta privat.

Annonse
Skrevet

Nei, men det finnes forskjellige studier som human ernæring og samfunnsernæring. Det eksisterte tidligere noe som het bachelor i ernæring i Oslo, men dette har blitt slått sammen med master i klinisk ernæring til et integrert masterprogram og eksisterer ikke lenger. Ingen av disse utdannelse er dog noe du kan ta privat.

hæ, er det sant? mente at sist jeg var inne på nettsiden til uio så var både bachelor i ernæring og master i ernæring et studie..Det må jo uansett finnes en bachelor i "vanlig" ernræring når det finnes master? Eller kanskje de bare ikke har fått fjernet det fra studieoversikten ennå

Skrevet

Hva mener du med «vanlig ernæring»?

Hun mener sikkert master i ernæring, som faktisk er noe annet enn master i klinisk ernæring. Men begge er offentlig universitetsutdannelser.

Skrevet

På universitetet i Bergen kan du ta bachelor i human ernæring, men dette er ikke noe du kan bli klinisk ernæringsfysiolog av.

Skrevet

På universitetet i Bergen kan du ta bachelor i human ernæring, men dette er ikke noe du kan bli klinisk ernæringsfysiolog av.

Jo, i Bergen har de et masterstudium på to år som heter klinisk ernæring hvor kravet for å komme inn er bachelor i human ernæring

Skrevet

Ts her,

Det er ingen av dere som faktisk svarer på det jeg lurer på så jeg gjentar det..

HVA KAN MAN JOBBE MED?

Ikke hvor skal man studere..

Eller så får dere kuppe tråden som dere vil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...