Coby23 Skrevet 1. oktober 2011 #1 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg er 23 år og var ferdig utdannet førskolelærer nå i juni. Av ulike årsaker ønsker jeg ikke å jobbe så tett på barn (tett på som i fysisk, slik man er i en bhg) for øyeblikket, så jeg søker egentlig jobber av helt annet slag enn barnehage. Jeg synes jo selvfølgelig det er kjempe leit å ikke få bruke utdannelsen jeg har gitt 3 år av livet mitt for å få, så når det da plutselig dukker opp en ledig stilling i nabokommunen som konsulent hos Enhet for barnehager, så tentes det et lite lys av håp hos meg! Men hva tenker dere om sjansene for å få en slik jobb, når jeg er nyutdannet og har begrenset med erfaring? "Vi trenger en engasjert person for snarlig tiltredelse, som gjerne har praksis fra både privat og kommunal barnehage, som har gode IT-ferdigheter og som vil gjøre en innsats for å skape gode barnehager i .... kommune" Og det eneste som stod under "Kvalifikasjoner" var godkjent pedagogisk utdanning som førskolelærer. Det jeg kan komme på av "ekstra" ting som vil havne på plussiden for min del, er at jeg har veldig gode IT-kunnskaper (jeg jobber per dags dato hos Ventelo som kundebehandler, og mesteparten av arbeidet der er rettet mot data og IT. I tillegg har jeg personlig interesse for "faget"), og det at jeg har jobbet et år som ringevikar i en privat barnehage før jeg begynte på studiene. Praksis underveis i studiet har vært i både kommunale og private barnehager. Er det noen som har noen tanker? Jeg vil jo søke uansett, men er det noen som gjør seg opp noen tanker sånn umiddelbart? På forhånd takk!
Kylling Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 Det var en slik stilling ledig i kommunen her jeg bor tidligere i år. Jeg har også lyst på en slik type jobb etterhvert, men søkte ikke fordi jeg er gravid. Husker jeg tenkte da at jeg sikkert ikke ville fått jobben uansett fordi jeg "bare" har 7 års erfaring som pedleder/førskolelærer i barnehage. Tror nok det kreves en del innsikt i hvordan barnehager drives, og ikke minst ha stor kunnskap om lover og regler, samt barnehagepolitikk, for å kunne få en slik stilling. Hun som fikk stillingen her har over 30 års erfaring, og har jobbet størstedelen av yrkeskarrieren sin som styrer og fagutvikler... Sier ikke dette for å ta motet fra deg altså, for du må absolutt søke. Bare ikke forvent å få jobben, for slike stillinger er veldig ettertraktet blant erfarne førskolelærere som har vært lenge i jobb og kan tenke seg noe annet enn det direkte arbeidet med barna. Lykke til uansett!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 enig med personen over. Som konsulent skal du ha god peiling på hva du snakker om.. og du kjære..er desverre uerfaren og har ikke peiling..(misforstå meg rett) Men for all del, ingen skade i å søke!
katinkas Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 Noen som vet hva slags jobb man kan få som førskolelærer, der man ikke jobber så tett på barna? Har sett på vidreutdanninger, men ser ikke flere muligheter enn spesialpedagog og arbeid i skolen.
Kylling Skrevet 1. oktober 2011 #5 Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Jeg skjønner ikke helt hvorfor man tar førskolelærerutdanning når man ikke vil jobbe tett på barna. Det er jo det hele utdanningen er lagt opp til. Endret 1. oktober 2011 av Kylling
liv Skrevet 1. oktober 2011 #6 Skrevet 1. oktober 2011 Hvorfor har du gått førskolelærer om du ikke vil jobbe tett med barn? Om du har tar master i spesialpedagogikk eller logopedi så kan du jobbe på PPT, da er man tett med barn et par dager og så skriver en rapporter og lager anbefallinger vedrørende barnas problemer.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #7 Skrevet 1. oktober 2011 Noen som vet hva slags jobb man kan få som førskolelærer, der man ikke jobber så tett på barna? Har sett på vidreutdanninger, men ser ikke flere muligheter enn spesialpedagog og arbeid i skolen. Støtter meg til resten av gjengen som har skrevet her oppe. Ikke for å være uhøflig eller noe, men den jobben får du nok desverre ikke. Jobberfaring, innsikt, kunnskap spiller en stor rolle. Slike jobber vokser ikke på trær, og de vil som regel ha noen med mye erfaring.
Coby23 Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg er inneforstått med at den jobben sannsynligvis ikke er ment for uerfarne og nyutdannede førskolelærere. Ville bare lufte tankene litt, likevel. Takk for innspill, alle sammen! Når det gjelder hvorfor jeg ikke ønsker å jobbe så tett på barn, så har det med å gjøre at jeg halvveis i utdanningen mistet min fetter. Etter over 2 år tapte han til slutt kampen mot kreft, ikke rukket å fylle 4 år engang. Han var som en lillebror, nevø og fetter for meg - alt på en gang. Og det å følge hans sykdomsforløp så tett i over 2 år, det å være vitne til alt han gikk glipp av mtp en "normal" eller vanlig hverdag for en 2-3 åring, men samtidig være en stor del av det selv....jeg forventer ikke at dere forstår, men jeg har ingen god følelse med å være i en barnehage, lenger. Det gir meg ikke annet enn triste og negativt ladde assosiasjoner til hva min lille Helt var igjennom, det korte livet han fikk. Det er ikke sikkert det gir mening for noen av dere, men slik er det bare. Akkurat nå, og nok en tid fremover, så er det slik. Dessverre. Signerer Katinkas spørsmål om andre alternativer. Både med og uten etter-/videreutdanning.
Coby23 Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 3. oktober 2011 Nei, det er sant.. Men der vil en jo igjen jobbe tett på barn. Det er i bunn og grunn det jeg vil "vekk fra", misforstå meg rett. Jeg kan gjerne ha en jobb som omhandler barn, men å arbeide direkte og i umiddelbar nærhet med dem vil være for tøft for meg i lengden. En gang i blant kan gå an, men som en 8 timers jobb hver dag, så ville det spist meg opp.. Men takk for innspill!
Kylling Skrevet 3. oktober 2011 #11 Skrevet 3. oktober 2011 Hva med en deltidsstilling som pedleder/førskolelærer slik at du får erfaring, og en annen jobb ved siden av? Noen barnehager har styrerassistenter som driver med kontorarbeid/fagutvikling, kanskje det kunne vært noe for deg?
Coby23 Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 3. oktober 2011 Sier du det? Styrerassistent? Det var jeg ikke klar over.. Ja, kanskje det kunne vært noe. Men det må jo dukke opp en slik jobb først isåfall, og det er vel ikke noe som skjer hver dag.. Men takk for tipset!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #14 Skrevet 3. oktober 2011 Det er nå bare å søke, da. Ei jeg kjenner utdannet seg til barnevernspedagog, men ønsket av diverse årsaker ikke å jobbe innen det når hun var ferdig, og hun søkte på en jobb som koordinator for en kjede private barnehager da hun var ferdig med utdannelsen. Og hun fikk jobben, som helt nyutdannet. Hun har etterhvert tatt førskolelærer, og jobber nå som SFO-leder. Jobben hennes går mest i organisering av SFO, og det er mer en administrativ stilling enn en stilling hvor hun jobber tett på barna hver dag.
Coby23 Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg tenker å søke uansett. Det kan jo ikke skade Men noen store forhåpninger har jeg ikke. Skulle jeg derimot være heldig og få komme på intervju, så vil jo dét gjøre meg en erfaring rikere, om ikke annet. Alt hjelper Takk for innspill!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå