alma99 Skrevet 1. oktober 2011 #1 Del Skrevet 1. oktober 2011 Er det noen som kan skrive denne setningen i en formel? "Fast jern (2) klorid reagerer med klorgass og gir fast jern (3) klorid." Jeg klarer ikke å sette opp en likning her, jeg tror det er romertallene (2 og 3) som forvirrer meg her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 1. oktober 2011 #2 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jern(II)klorid = FeCl2 Jern(III)klorid = FeCl3 Hjalp det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #3 Del Skrevet 1. oktober 2011 3FeCl2 + Cl2 = 2FeCl3 + Cl2 _______________________________________________________________________ Da har du samme ladning på begge sider: Venstre side: 3 Fe (2+) gir ladning 6+, 3*2 Cl (1-) gir 6- Høyre side: 2 Fe (3+) gir 6+, 2*3 Cl (1-) gir 6- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alma99 Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 1. oktober 2011 Ja, tusen takk for svar! Dette var absolutt til hjelp. Men jeg lurer på noe.. Hvis jern(||)klorid skrives FeCl2 ... Da ser det vel ut som at det er 2 Cl-atomer? Og det er jo feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 1. oktober 2011 #5 Del Skrevet 1. oktober 2011 Ja, tusen takk for svar! Dette var absolutt til hjelp. Men jeg lurer på noe.. Hvis jern(||)klorid skrives FeCl2 ... Da ser det vel ut som at det er 2 Cl-atomer? Og det er jo feil? FeCl2 = Fe2+ + 2Cl- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alma99 Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 1. oktober 2011 FeCl2 = Fe2+ + 2Cl- Tusen takk.. Nå skjønte jeg det :-) Toppers!! Den siste oppgaven i samlingen sliter jeg også med.. Kanskje noen tar den også? :S Jeg skal skrive formelen til denne setningen: "Etangass (C2H6) reagerer med oksygengass og danner karbondioksidgass og vanndamp." Deretter skal ligningen balanseres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 1. oktober 2011 #7 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Likninga ubalansert: C2H6 + O2 = CO2 + H2O Tips: Balanser karbon fyrst, sia det berre finst i ei forbinding på kvar side av likninga. Endret 1. oktober 2011 av Rosalie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 1. oktober 2011 #8 Del Skrevet 1. oktober 2011 De her er kjekk for å sjekke fasit. http://sciencesoft.at/equation/?lang=en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå