Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet drømmeboligen!

Den har en total prisantydning på 1 325 000,- hvor 950 000,- er innskudd og resten er fellesgjeld med IN. Felleskost per måned er på 5200,-.

Vi leier nå, så trenger litt hjelp for å beregne om vi har råd til dette.

Jeg har en inntekt på 320 000 + overtid og bonus, fast ansettelse. Vurderer muligheten for å få faste ekstravakter som vil gi meg 6400,- ekstra i måneden, årlig regner jeg med en bonus på ca 20 000,-. Mannen har en mer usikker arbeidssituasjon, han er ansatt som vikar på tilkalling med 135,- i timen, men det varierer hvor ofte han blir tilkalt og har kun jobbet slik i to måneder, så det er foreløpig vanskelig å dokumentere ordentlig ovenfor bank. La oss være litt forsiktige og si han får en årsinntekt på brutto 200 000,-.

Vi har ca 60 000,- i oppsparte midler (vet det er lite, men vi har tross alt klart oss på bare en inntekt hele dette året og situasjonen er nå endret når mannen har fått jobb).

En av mine foreldre er veldig villig til å hjelpe så mye som mulig med sin bolig som har en verdi på ca 2 000 000,- og resterende lån på ca 500 000.

Vi røyker ikke, drikker ikke, shopper lite, reiser kun kollektivt og lever ellers sparsomt - drar på ok ferier, men bruker ikke mye penger på det (ca 8000 i året).

Har vi råd til dette og hvordan går vi frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med banken!

Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg får sikkert bedre hjelp i banken - og tar det positivt at du anbefaler det. Tenker det må bety at du tror vi kan ha en sjanse :)

Skrevet

Det burde sikkert gå bra, men jeg synes felleskostnadene var umåtelig høye. Hvor lenge er det meningen at dere skal betale så mye? Du skriver bolig, men det er vel ikke et eget hus, men en leilighet?

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg spurte nettopp min bank hvordan de regner og de sa at de bruker 3 x bruttoinntekt. Og dette er dere jo langt innenfor, selv uten at man tar med din ekstrainntekt. Hvor lenge er det til dere skal begynne å betale avdrag i felleskostnaden, eller gjør dere det allerede?

950.000 i innskudd utgjør ca 4-5.000/mnd i rente og avdrag (forutsatt 25 år nedbetaling). Det KAN være at banken ønsker å se litt mer enn to lønninger fra din mann, samtidig lar det seg jo absolutt gjøre å be arbeidsgiver bekrefte f.eks. arbeids og lønnsforhold - eller bare gi dem kopi av arbeidskontrakt.

Utfordringen KAN bli egenkapital - men her igjen har dere foreldre som stiller opp. Dersom dere kan få forskudd på arv er jo dette løst på en glimrende måte - det er et fribeløp man kan få som gjør at en slipper arveavgift. Eller dere kan låne dette hos dem, eller de kan eie en andel. Her er mange alternativer.

Før dere går i banken, sett opp et budsjett for hvordan dere lever i dag. Da viser dere at dere har kontroll på utgifter og inntekter og det lyser positivt når en snakker med banken.

Lykke til!

Endret av Blondie65
Skrevet

Tusen takk for gode svar - spesielt blondie som tok seg tid til å forklare litt :)

Fellesutgiftene er med nedbetaling på fellesgjeld med avdrag på det lånet - så nedbetalingen der er allerede i gang og inkludert i de 5200 (og utgjør størstedelen av disse)! Og ja, det er en leilighet (inngår ikke det også under definisjon bolig - vi drømmer hvertfall om å bo i leilighet ;-))

EK er det som får meg til å tenke at å dra i banken blir bomtur, men forhåpentligvis kan de kanskje hjelpe med å foreslå løsninger med hjelp fra foreldren min!

Problemet er nok også arbeidssituasjonen til mannen da vikarbyrået på INGEN måte vil garantere arbeid eller lønn, så da spørs det nok om vi har noen sjans før han har flere lønnsslipper å vise til..

Et annet spørsmål er jo også hvor langt vi kunne strukket oss i en evt budrunde - kan vel ikke regne med at den går til takst, heller!

Gjest Blondie65
Skrevet

Å dra til banken og få deres vurdering er ikke bomtur - man får kanskje svært god og verdifull informasjon selv om man ikke får lån. Her kan det jo f.eks. være at dere vil få vite et fremtidig budsjett etter kjøp av bolig. Så bomtur med hensyn til å få lån - det kan det bli. Men ikke forgjeves fordi man får annen nyttig informasjon.

Skrevet

Du skriver bolig, men det er vel ikke et eget hus, men en leilighet?

En leilighet er da også en bolig..

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk alene 920 i lån. Hadde lite EK utover det jeg hadde på BSU, og som jeg velger å ikke benytte. Tjener 300 årlig og har felesutgifter på 3600 mnd. Når jeg fint klarer dette på min ene inntekt, bør dere kunne klare dette på to inntekter, selv ettersom den ene er litt til og fra.

Har et vennepar som fikk tatt opp stort lån selv om hun var arbeidsledig, så jeg tror ikke dere vil ha noe problem med å verken få lån eller betjene det, så sant dere bruker din forelder som kausjonist ettersom dere har lite EK.

Skrevet

Det burde sikkert gå bra, men jeg synes felleskostnadene var umåtelig høye. Hvor lenge er det meningen at dere skal betale så mye? Du skriver bolig, men det er vel ikke et eget hus, men en leilighet?

Men nå kan ts velge å betale ned mye av fellesgjelden så fort som overhodet mulig, når hun får litt til overs, det er det som er så fint med IN. Desto mindre fellesgjeld, desto mindre fellesutgifter.

Skrevet

Prat med banken, men det høres ikke umulig ut.

Selv fikk jeg 900 000 i lån, kunne fått mer, og har husleie på 4400. Og har inntekt på litt under 300 000. Men jeg har nesten 50% i egenkapital, og det hjelper sefølgelig en del.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg fikk alene 920 i lån. Hadde lite EK utover det jeg hadde på BSU, og som jeg velger å ikke benytte. Tjener 300 årlig og har felesutgifter på 3600 mnd. Når jeg fint klarer dette på min ene inntekt, bør dere kunne klare dette på to inntekter, selv ettersom den ene er litt til og fra.

Har et vennepar som fikk tatt opp stort lån selv om hun var arbeidsledig, så jeg tror ikke dere vil ha noe problem med å verken få lån eller betjene det, så sant dere bruker din forelder som kausjonist ettersom dere har lite EK.

Fellesgjelden teller med i lånerammen slik at det er ikke 920.000 man skal sammenligne med men hele kjøpesummen på 13XX.000.

Ellers er jeg enig - forutsetningene for å få lån er tilstede, eneste usikkerhetsmomentet er at han ikke har fast jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...