Gå til innhold

Kake og dobling av oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en relativt fersk kakebaker, men har hatt et par heldige godbiter på samvittigheten i det siste :sjenert:

Har imidlertid laget en gulrotkake i dag. Brukte form med riktig diameter, og den skulle stekes i 45 minutter på 175 grader. Synes den ble så innmari flat (nei, jeg har ikke glemt bakepulver).

Hvis man dobler oppskriften - hvor lang tid må jeg da beregne ekstra i steketid eller må jeg skru opp varmen x-antall grader? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Jeg bruker aldri å skru opp varmen når jeg har doblet oppskriften. Jeg bare steker den litt lenger på samme varmen. Det går alltid bra her i hvert fall. Noen ganger hender det at kaker blir flate, helt uten at man skjønner hvorfor.

Hvor fikk du oppskriften fra? Det er mange useriøse kakebakere der ute som legger ut bilder og oppskrifter uten at de egentlig har prøvd å bake kaken selv :gjeiper:

Skrevet (endret)

Jeg bruker aldri å skru opp varmen når jeg har doblet oppskriften. Jeg bare steker den litt lenger på samme varmen. Det går alltid bra her i hvert fall. Noen ganger hender det at kaker blir flate, helt uten at man skjønner hvorfor.

Hvor fikk du oppskriften fra? Det er mange useriøse kakebakere der ute som legger ut bilder og oppskrifter uten at de egentlig har prøvd å bake kaken selv :gjeiper:

Takk takk :) Jeg måtte steke denne litt lenger uansett. Rev ikke gulrøttene på det groveste, så den ble kanskje litt "våtere" enn det som er vanlig(?)

Står og kjølner nå. Ser grei ut i det minste - selv om den altså ikke er så veldig høy (nå ser ikke kaka på bildet veldig høy ut heller).

Har du en oppskrift til gulrotkake som er "bankers", så send meg gjerne oppskrift på PM ;)

Fant den på vg: http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=1581

Endret av Sobril
Gjest Survival
Skrevet

Hmmm, merkelig. Jeg ser ingenting rart med oppskriften, men det er oppgitt at det skal brukes 1 ts bakepulver. Om du dobler oppskriften kan du gjerne ha i 3 ts. 1 ts er nemlig veldig lite i ei hel kake.

Kaka ser forresten ikke så stor på ut på bildet heller..kanskje den skal være litt lav?

Skrevet

Hmmm, merkelig. Jeg ser ingenting rart med oppskriften, men det er oppgitt at det skal brukes 1 ts bakepulver. Om du dobler oppskriften kan du gjerne ha i 3 ts. 1 ts er nemlig veldig lite i ei hel kake.

Kaka ser forresten ikke så stor på ut på bildet heller..kanskje den skal være litt lav?

Mulig den skal være lav. Har laget dobbelt med krem da, så at den blir kaloririk og søt nok er vel garantert :gjeiper:

Vurderer nesten å lage den én gang til, med LITT mer bakepulver (men det er så innmari kjedelig å rive gulrøtter :) )

Gjest Survival
Skrevet (endret)

Hehehe jepp, det er kjedelig, men det er jo samtidig verdt det. Gulrotkake er sååå godt!

Hvis du trenger flere oppskrifter på gulrotkake, kan du gå inn på Det Søte Liv og skrive inn "gulrotkake" i søkefeltet for kakenavn. (Det går ikke an å legge inn direkte link). Da skal du få opp masse oppskrifter :)

Endret av Survival
Skrevet

Hehehe jepp, det er kjedelig, men det er jo samtidig verdt det. Gulrotkake er sååå godt!

Hvis du trenger flere oppskrifter på gulrotkake, kan du gå inn på Det Søte Liv og skrive inn "gulrotkake" i søkefeltet for kakenavn. (Det går ikke an å legge inn direkte link). Da skal du få opp masse oppskrifter :)

Tusen takk :klemmer:

Skrevet (endret)

Ha ha haaaaaaaa. Sammenliknet andre oppskrifter med den jeg har laget, og ser nå at det stod 5 DL revne gulrøtter (noe som tilsvarer 2 stk middelsstore). Jeg brukte 5 STK gulrøtter, jeg. Ikke rart den ikke ble så høy, kanskje :sjenert: Jaja. Da blir det å bake ny i morgen tidlig.

Eller i DAG rettere sagt. Ble så irritert at jeg gjorde alt klart slik at jeg bare kan piske sammen en ny first thing in the morning. Uansett... Leser at 5 dl gulrøtter er cirka 2 mellomstore gulrøtter. Nå Brukte jeg 2 mellomstore og en liten og fikk bare knapt 4 dl. 3,5 tipper jeg.

Skjønner nada :vetikke:

Endret av Sobril
Skrevet

Kakeoppskrifter skal man ofte følge slavisk og alle ingredienser bør måles nøyaktig for å få et godt resultat. Antall gulrøtter eller så og så mange dl er for vagt. Gulrøtter kommer i mange størrelser og det er lett å trykke mye raspet gulrot ned i en måleglass. Hvor mye skal man trykke? Derfor, bruk det du tror er rett og vei det deretter. Skriv vekten i din egen oppskrift med eventuell kommentar for hva som bør brukes neste gang. Da vil du får noen som fungere hver gang etter hvert.

Bilder i vg og mange andre steder skal du ikke stole på. Det er bilder som de betaler for og som ikke tilhører den aktuelle oppskriften. Bildene fra det søte liv er ekte vare så vidt jeg vet.

Skrevet

Takk, Skrue.

Har laget ny. Tok to ss bakepulver og raspet kun 3 gulrøtter. Ser bedre ut nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...