Gå til innhold

Brudens foreldre betale bryllupet?

Anbefalte innlegg

Gjest Swipper
Skrevet

Fikk nettopp høre at det er tradisjon at brudens foreldre betaler bryllupet, mens brudgommens foreldre stiller med drikkevarer. Dette har jeg aldri hørt før og syns det var litt rart, fordi jeg er av den oppfatningen av at de fleste ordner en del ting selv. Hører jo alltid om noen som får sponset det ene og det andre, men hele bryllupet?

Så lurer derfor på hvordan dere andre har gjort det? Har dere spart opp til alt selv? Fått sponset hele bryllupet? Eller noen som har fått hjelp til noe, mens ordnet andre ting selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dette er vanlig i mer "fattigere" land, vet også at det er tradisjon for det i USA.

De jeg kjenner i Norge som har giftet seg har betalt det meste selv, muligens fått noe i støtte av begge foreldre. Har aldri hørt om tilfeller i Norge hvor foreldre til enten brud eller brudgom blir stående med hele regninga. Har du ikke penger til et bryllup for du ha et lite selskap eller bare spare opp en stund, vertfall ikke pakke regninga på dine foreldre :nei:

• Liker 2
Skrevet

Vi betalte alt selv, men jeg tror svigermor gjerne kunne tenke seg å bidra hvis vi hadde spurt. Mine foreldre er ikke like ivrigee der, så jeg følte at det ville bli feil. Så da ble det heller et veldig lite selskap med de nærmeste...

Skrevet

Foreldrene våre betalte for bryllupet vårt. Halvparten hver.

Skrevet

Vi fikk en sum av moren min og faren til samboeren basert på hva våre søsken har fått når de giftet seg. Resten betaler vi selv. Vi forventet forresten ingenting, men visste at vi kom til å få litt støtte siden søsknene våre fikk det :)

Skrevet

Vi betaler i hovedsak bryllupet vårt selv, for det syntes vi selv blir mest rettferdig. Foreldrene hans er skilt, hvor moren har veldig dårlig råd og ikke kan bidra med noe penger, og faren har heller ikke veldig god råd. Mine foreldre er heller ikke rike, men vil gjerne bidra med litt penger ( vet enda ikke hvor mye de tenker å gi oss, så vi sparer så mye vi kan og tar utgangspunkt i å betale alt selv så blir heller det de kommer med en bonus). Faren hans ønsker å betale for drikkevarer, noe vi gladlig takket ja til :) Tror ikke det er så vanlig lenger at brudensforeldre betaler for hele bryllupet. Personlig syntes jeg hvertfall det er noe tull!

Skrevet

Vi sparer og skal betale alt selv.

Min mor er aleneforsørger, min far er død og min samboers mor får uføretrygd, så vi kommer ikke til å få støtte til bryllupet fra noen av dem.

Jeg mistenker at min farfar kommer til å betale litt, men det er ikke noe vi regner med i budsjettet. :)

Skrevet

I utgangspunktet betaler vi alt selv, men foreldre på begge sider bidrar etter eget ønske, noe vi setter stor pris på :)

Skrevet

Dette var vel mer en tradisjon før i tiden. Jeg har derimot inntrykk av at de fleste regner med å betale det meste selv nå for tiden, men at en god del får støtte i forhold til sitt eget bryllup.

Her sparte jeg til bryllupet alene og forventet ikke hjelp. Etter bryllupet viste det seg at vi hadde fått såpass mye av hver av våre foreldre at det dekket alle kostnader ved bryllup og mer til. Pengene vi fikk ble satt på sparekonto siden det meste allerede var betalt. Det er en fin slump med penger å ta med seg på veien til egen bolig. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Swipper
Skrevet

Det var det jeg hadde inntrykk av selv, at det er mer eller mindre noramlt å betale selv. :Nikke:

Skrevet

I utgangspunktet skulle vi dele på tre; mine foreldre, hans foreldre og vi selv skulle betale en tredjedel hver. Var ikke store summene, ca 10 000 per par. I virkeligheten endte mine foreldre opp med å betale litt mer, og mine svigerforeldre litt mindre.

I bryllupet til mine svigerforeldres datter betalte svigers stort sett alt. Det har dog vært relativt vanlig at begges foreldre hjelper litt til økonomisk når det arrangeres bryllup.

Skrevet

Det var slik man gjorde det før, siden barna da gikk rett fra å jobbe hjemme på familegården, og inn i ekteskapet, og ikke hadde egne midler utenfor familiens fellesøkonomi. Å holde på en slik skikk i dag, hvor de fleste har bodd alene hatt en egen økonomi i 10år+ når de gifter seg virker litt fjollete på meg. Hyggelig om foreldrene legger i litt i gave, men hadde ikke forventet å få betalt hele greia.

Man bør også være ops på at med en gang foreldre er med å betaler vil de også føle at de har kjøpt seg rett til å være med å bestemme hvordan det skal foregå, så er dere veldig ulike kan det være en ide å betale selv, for å slippe slike ting.

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre betalte for selve middagen, mens min manns besteforeldre betalte for lokalet. Hans foreldre bidro ikke. Resten betalte vi selv.

Skrevet (endret)

Her betalte foreldre hele pakka + bryllupsreise. Men vi hadde tenkt å betale alt selv, så det var jo en hyggelig overraskelse :jepp:

Endret av *Maja*
Skrevet

Dette er slik det skal være. Husk at når en kvinne og en mann gifter seg, så får familien til kvinnen veldig mye. De slipper da å forsørge henne, for nå forsørger mannen fra den andre familien henne. Derfor er det rett og rimelig at brudens mor betaler for bryllupet, noe annet ville vært hårreisende.

• Liker 2
Gjest Uglefot
Skrevet

Dette er slik det skal være. Husk at når en kvinne og en mann gifter seg, så får familien til kvinnen veldig mye. De slipper da å forsørge henne, for nå forsørger mannen fra den andre familien henne. Derfor er det rett og rimelig at brudens mor betaler for bryllupet, noe annet ville vært hårreisende.

Tullebukken :klovn:

Skrevet

Mine foreldre ordner middag. De har gård og midler til det.

Svigermor har til forskjellige tider sagt at hun skal betale blomster, betale hotellrom, betale lokalet osv... Jeg tror hun kommer til å kanskje betale for en av de tingene.

Men vi forventer ingenting fra henne. Ikke fra mine foreldre heller, men de fiksa middag i broren min sitt bryllup.

Ellers betaler vi alt selv.

Fattige studenter, men et bryllup trenger ikke koste all verden :)

(Vi gjør veldig mye selv, og har mange gode hjelpere!)

Skrevet

Mine foreldre betalte for selve middagen, mens min manns besteforeldre betalte for lokalet. Hans foreldre bidro ikke. Resten betalte vi selv.

:klo:?

Når den dagen kommer vil jeg måtte stå for finansieringen 100%, noe annet ville jeg også sett på som unaturlig.

Skrevet (endret)

Vi er to bruder, så vi regner med at det blir litt deling!

Men vi har lyst til å betale mest mulig selv. Det er jo vårt bryllup, så blir rart å spørre foreldrene våre.

Det er uansett noen år til, har bare vært sammen i underkant av halvannet år.

Endret av Rainbow81
Skrevet

Tror dette er en gammeldags tradisjon og nå tror jeg den er mer vanlig i usa eller blandt rike.

Vi betalte alt selv. Kunne ikke falle meg inn å spørre foreldrene mine om hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...