Gå til innhold

Fordeling av gjeld ved skilsmisse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere dette emnet, men jeg prøver :sjenert:

Jeg lurer på hvordan det er når et mann og en kvinne inngår ekteskap, hvor mannen eier et hus fra før og med et boliglån som er tatt opp før han hatt møtt kvinnen. Halvparten av denne gjelden blir betalt ned av mannen under ekteskapet. Når denne mannen og kvinnen da skilles, vil resten av gjelden bli utenfor deling og mannen vil få denne gjelden på seg selv, siden han tok opp lånet før ekteskapet, eller vil resten av lånet bli delt mellom mannen og kvinnen.(Kvinnen får mer av gjelden, siden mannen allerede har betalt en del ned)?

Håper noen kan svare selv om kanskje ikke dette er rette plassen og ta det opp :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor skal mannen og kvinnen dele gjelden? Så lenge han fortsatt eier huset blir restgjelden også hans. Dette forutsetter altså at det ikke er foretatt noen refinansiering der hun er med på gjeldspapirene. Den eneste måten kvinnen kan få mer gjeld enn mannen i dette tilfellet er hvis man har overdratt en del av eierskapet til boligen til henne og hun står som ansvarlig for en del av gjelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...