AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #1 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg er student i Bergen, og sliter virkelig økonomisk. Har 150 kr på konto, som skal holde til neste stipend kommer inn på konto. Bor i kollektiv, men det er uansett fryktelig dyrt, og jeg finner ikke noe billigere. Bruker så lite penger som overhode mulig, men likevel strekker ikke stipendet til Har vært rundt i hele byen med jobbsøknader, men ingen trenger folk. Sjekker på finn og nav daglig etter deltidsjobber, men jeg får ikke napp. Aner ikke hva jeg skal gjøre! Det er nesten så jeg stiller meg på et gatehjørne i kveld, og blir med en mann hjem for penger Jeg vurderer det helt seriøst, for jeg sliter så sykt økonomisk nå!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 Lån penger av familie eller venner til stipendet kommer. Da har du en hel måned på å få deg jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 Hva med å selge gamle klær/ting du ikke har bruk for mer? 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 Meld deg som vikar i barnehager og skoler. Eller bli støttekontakt. Eller meld deg til et vikarbyrå. Skoler trenger alltid vikarer. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #5 Skrevet 1. oktober 2011 Hva med å sette opp lapp i butikker i nærområdet hvor du søker etter barnevaktjobber? Ikke best betalt, men bedre enn ingenting inntil du klarer å skaffe deg en deltidsjobb. 1
Fanderay Skrevet 1. oktober 2011 #6 Skrevet 1. oktober 2011 Har du sjekket med hoteller om de trenger bankett-servitører eller lignende?
otilie Skrevet 1. oktober 2011 #7 Skrevet 1. oktober 2011 jeg regner med at du får lån og ikke bare stipend?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #8 Skrevet 1. oktober 2011 Får lån og stipend ja Grunnen til at de fleste ikke vil ansette meg, er at jeg reiser hjem til hjembyen min i ferier. Det er også visse dager i uken som jeg ikke kan jobbe på dagtid, pga jeg har obligatorisk undervisning på skolen. Men nå fikk jeg en god nyhet! Ble akkurat kontaktet av noen som trenger barnevakt. Skal møte de i neste uke, så håper jeg at jeg får jobben. De trenger barnepass bare noen få ganger i måneden, men det er bedre enn ingenting! Kom gjerne med flere forslag 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #9 Skrevet 1. oktober 2011 Men skriver du i søknaden din at du krever å få reise hjem i feriene da? Det er ikke lurt. Skal du få jobb så må du egentlig regne med at de også trenger hjelp fra deg i ferien, MEN det går jo ofte an å bytte vakter eller snakke med sjefen om han/hun kan hjelpe deg. Men du kan ikke regne med det i alle ferier. Det viktigste er jo at du får reise hjem til jul og nyttår.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #10 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg skriver det ikke nei. Men de spør meg, og da sier jeg at jeg reiser hjem. De hører på dialekten min at jeg ikke er fra byen, så da regner de også med det
Namine Skrevet 1. oktober 2011 #11 Skrevet 1. oktober 2011 Jobber som er veldig enkle å få, å lar seg kombinere med skole er avisbud og telefonsalg/kundebehandler. Drit kjedlige yrker syntes jeg når jeg jobba med det som fattig student, men som de sier: i nøden spiser fanden fluer.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #12 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg skriver det ikke nei. Men de spør meg, og da sier jeg at jeg reiser hjem. De hører på dialekten min at jeg ikke er fra byen, så da regner de også med det Da bør du begynne å si at du er villig til å bli i ferier også. 11
Oliven Skrevet 1. oktober 2011 #13 Skrevet 1. oktober 2011 Har du hørt på sykehjem og forskjellige omsorgsboliger da? Har aldri hørt om et sted som ikke trenger vikar og da pleier man å kunne få jobbe ofte. Kundesenter. Støttekontakt. Omtrent alle kommuner roper jo etter det. Mange forskjellige mennesker som trenger støttekontakt av forskjellige grunner. Fin erfaring å ta med seg også. Vaskejobber. Kjedelig, men det blir penger av det. Sikkert noen store vaskebyråer i Bergen du kan jobbe hos.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #14 Skrevet 1. oktober 2011 Vil man heller trekke på gata enn å ofre noen hjemturer så er det virkelig noe galt fatt. 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #15 Skrevet 1. oktober 2011 Er det så vanskelig å skjønne at jeg vil hjem i ferier? Jeg har ingen familie i denne byen, ingen nære venner. 3 1
Rofl Skrevet 1. oktober 2011 #16 Skrevet 1. oktober 2011 Kontakt vikarbyråene i Bergen. De vil nok finne deg en jobb som passer. Mest penger å tjene i helger/ferier så burde kanskje jobbe de noen ganger. Jeg vil anbefale Kelly services og Manpower
Kamikatze Skrevet 1. oktober 2011 #17 Skrevet 1. oktober 2011 Vel, det er i feriene, særlig omkring jul at de trenger folk. Og da er det nok bare å ta innover seg at bare en firehundrelapp i reise, er over ditt budsjett. Dessuten blir det vel mer lesero i et kollektiv, når andre drar? Hvis du tar en utdannelse som har en jobb i den andre enden, ikke bare noen grader (for det har varmluft også), kan kvalifisere til et lån i bank. På kort sikt er det nok kun slekt og banklån som kan skaffe deg mat på bordet. Og dumpsterdiving. Etterhvert må du bestemme deg for hvordan du skal prioritere. Sjekk også legathåndboka på biblioteket, om du finner noe du er kvalifisert for der. De har mye sånn "datter av fisker som studerer medisin". Men utdelinger er ofte små, og skal deles på flere. Men det er gratis hundrelapper, som kun koster at du fyller ut en søknad. Har du vært systematisk gjennom kjøpesentre og dagligvarebutikker? Og er hjemreise i helger og ferier, altså pengebruk, viktigere enn mat? 3
Cata Skrevet 1. oktober 2011 #18 Skrevet 1. oktober 2011 Har du vært systematisk gjennom kjøpesentre og dagligvarebutikker? Og er hjemreise i helger og ferier, altså pengebruk, viktigere enn mat? Støtter dette utsagnet. Har du ikke penger til hus og mat med bare stipend og lån, så må du faktisk tjene penger. Og hvis da eneste mulighet er å droppe hjemreise i noen ferier, så er det faktisk det du må gjøre. En annen løsning kan jo være å søke etter feriejobb "hjemme" så du kan reise dit og likevel tjene penger. 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #19 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har vært innom så og si alle butikker i sentrum. Men ingen trenger folk, og de som trenger vil at jeg skal jobbe i ferier. Jeg reiser ikke hjem i helgene, kun i julen, påsken og sommeren. Skjønner at jeg ikke kan kreve all verden, siden jeg vil hjem i ferier. Så jeg får bare lete videre. Inntil videre så spiser jeg kun nudler 1
Gjest Iah Skrevet 1. oktober 2011 #20 Skrevet 1. oktober 2011 Men hva bruker du sommerferien til? Sommerjobb klarer vel ingen studenter seg uten. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå