AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #1 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hva slags gryte bruker dere til no-knead nbrød? Har lyst til å prøve, men har bare vanlige gryter slik som denne. Må man ha en slik eller en sånn? Fins det en annen rimelig løsning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #2 Del Skrevet 1. oktober 2011 Nå står det på ikea-siden du linket til at denne gryten er ovnssikker og kan brukes i stekeovn, så er det akkurat den typen du har skal det gå greit. Jeg har brukt jerngryte og leirgryte (type rømertopf) og det har funket fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 1. oktober 2011 #3 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har alle tre typer gryte og bruker helst leirgryta, eller jerngryta. Det funker med den i stål også, men den gir ikke like sprø skorpe i bunnen. Jeg tror det har noe med at den ikke magasinerer varme på samme måte som de andre. Men den funker for det altså. Poenget er jo hovedsaklig at du steker med lokk mesteparten av tida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 1. oktober 2011 #4 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg brukte sånn ikea-gryte i stål lenge, det går helt fint. Blir veldig godt likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 2. oktober 2011 #5 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg liker best å bruke Römertopf leirgryter. Mest fordi de ikke er runde slik at brødet blir lettere å bruke. Noen som vet om tette brødformer med tungt lokk i form og fasong som vanlige brødformer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Del Skrevet 2. oktober 2011 Jeg liker best å bruke Römertopf leirgryter. Mest fordi de ikke er runde slik at brødet blir lettere å bruke. Noen som vet om tette brødformer med tungt lokk i form og fasong som vanlige brødformer? Tja. Det finnes jo rektangulære pâtéformer med lokk, i steingods e.l: http://www.mora.fr/fr/produit_details.asp?Produit=061216&MenuActif=2&SsMenuActif=-1 Men det varierer muligens hvor høye temperaturer disse tåler. Ellers er det selvsagt ingenting i veien for å steke eltefritt brød uten lokk, dvs i vanlige brødformer. For å likevel få sprø skorpe kan man sette et stekebrett nederst i ovnen som man forvarmer, og så legge noen isbiter på dette idet man setter brødformen inni ovnen. Dette er metoden til bloggeren Pain de Martin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 3. oktober 2011 #7 Del Skrevet 3. oktober 2011 Ja, fuktighet må til om man ikke har en ovn med dette innebygget (det har ikke jeg). Har enda ikke prøvet med vanlige former da de jeg har er med teflonbelegg og jeg vet ikke helt sikker på hvilke temperaturer de klarer. Den rektangulære formen ser bra ut. Kan bli fine brød av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå