Gå til innhold

Skal over fjellet, skifte dekk flere ganger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal over fjellet i slutten av oktober, nærmere sagt fra Bergen og til Oslo, skal også videre til Sverige og Danmark. Jeg vil kjøre med piggdekk fordi vi skal over fjell et par ganger, og tar ikke sjans på sommerdekk. Reisefølgene mine insisterer på sommerdekk så vi ikke skal få bot når vi kommer ned i lavlandet, fristen er jo liksom 1 november.

Hva anbefaler dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varpunen

Slenger meg på her... skal kjøre fra oslo til trondheim på torsdag og tilbake igjen på søndag. Går det greit med sommerdekk tro, eller hadde dere ikke tatt sjansen og heller kjørt med pigger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal velge dekk etter forholdene, så politiet vil jo ha forståelse for at du trenger vinterdekk i og med at du skal over fjellet. Tror altså ikke du får bot hvis du forklarer, men nå aner jeg jo ikke om de bøtlegger biler som står parkert (tror ikke det), da kan det nok bli kinkigere :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare forklarer hvorfor du har lagt om, både politi og veivesen går årlig ut og oppfordrer folk til å legge om før fristen, dersom føret tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gjort som følger.

Ville latt sommerhjulene stå på bilen, men lagt to vinterhul i bagasjerommet. Ta det så rolig over fjellet og blir det for glatt legger du over til vinterhjul på forhjulene og fortsetter. Mest trolig kommer du fint over på sommerhjulene.

Da har du sommerhjulene til siste biten mot Oslo, og ikke minst Sverige og Danmark, men like vel vinterhjul dersom snøføret melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har jo piggdekk, og slik jeg har oppfattet det, så må man ha piggdekk på alle hjulene...tror ikke det er lov å bare bytte til to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra oslo til trondheim kommer du til å klare deg helt fint med sommerdekk, om d ikke skulle komme dårlig vær neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på vinterdekk. Du kan ikke få bot for det. Du kan imidlertid bli bøtelagt for å kjøre med sommerdekk over en fjellovergang dersom det er kinkige kjøreforhold; det kan være direkte livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vinterdekk, i dag snødde det i fjellene bak huset her, og de er ikke så høye heller.

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sikkert lurt!

Husk å sjekke om piggdekk er lovlig i Danmark (forbudt i Tyskland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble vinterdekk på meg i går allerde, våknet opp til frost og snø, og måtte haike til jobben. Så da er den saken i allefall løst :)

Skal sjekke regler i sverige og danmark i allefall, ringer rundt i morgen. Takk for tips alle sammen.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...