Gå til innhold

Proteintilskudd - hva skal jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i den siste tiden begynt å trene styrke, istendenfor bare kardiotrening. Jeg vet ikke om det bare er tilfeldig, men jeg har også vært veldig sliten/slapp den siste tiden, og siden styrketreningen er den eneste forandringen jeg har gjort, vil jeg gjerne prøve proteintilskudd, for å se om det kan ha noe å si. En av grunnen til at jeg tenker det kan ha sammenheng med styrketreningen er at jeg generelt er dårlig til å spise etter trening, og siden jeg bor alene for det meste blir kostholdet ganske ensformig (mye brødmat, enkel middag gjerne samme flere dager i strekk etc.), og jeg er itvil om jeg får i meg nok proteiner.

Med tanke på proteinpulveret vil jeg gjerne ha et med lavt kalorinivå, utenom det har jeg ikke noe kunnskap om dette. Er det noen som kan komme med noen anbefalinger, eller hva jeg skal se etter? Med tanke på kalorinivå vil jeg helst ikke opp i vekt, og som jeg har forstått er det mange av disse pulvrene som har mye kalorier.. Eller med vekt, kan gjerne gå opp i muskelvekt ;) (om det gir noe mening dette :lete: )

Videoannonse
Annonse
Gjest scorpio
Skrevet

Jeg vet lite om proteinpulver, men jeg har bestilt Chocolate Fudge Brownie (av HealthSmart Foods Inc) fra iHerb (leste om det på fotballfrue.... :sukk: jada..jeg leser fotballfrues blogg)

Det er et proteinpulver med lite karbohydrater, så det bør jo hjelpe med å bygge litt muskler!

Tror jeg.

Skrevet

Om du er mye sliten og slapp vil jeg tro det er karbohydrater du får for lite av, men det er jo vanskelig å si. Hva spiser du på en vanlig dag?

Skrevet

Om du er mye sliten og slapp vil jeg tro det er karbohydrater du får for lite av, men det er jo vanskelig å si. Hva spiser du på en vanlig dag?

Det går MYE i grovtbrød.. Gjerne til frokost, lunsj og kvelds.. Eller havregrøt.

Middag varierer, kan være supper, noe med kyllingfillet, pizza, koteletter.. hmmm, kan variere en del.. Spises somregel med brokoli, gulrøtter, bønner, eller salat.

Spiser frukt (mest epler nå) som mellommåltid. Samt litt godteri i ny og ne (altså noen ganger i uken). Jeg kan ikke sååå mye om kosthold, men trodde karbohydratrer var noe av det jeg hvertfall fikk nok av..

Skrevet

Kan også si jeg pleier å trene mye kardio, gjerne fem ganger i uken.. Dette er kuttet mye ned på nå, for å ikke trene en time løp og så en time styrke. Har heller ikke orket å trene kondisjon noen av de gangene jeg egentlig skulle det, denne perioden hvor jeg har vært slapp.. Orker ikke trene bare for å trene..

Skrevet

Jeg har i den siste tiden begynt å trene styrke, istendenfor bare kardiotrening. Jeg vet ikke om det bare er tilfeldig, men jeg har også vært veldig sliten/slapp den siste tiden, og siden styrketreningen er den eneste forandringen jeg har gjort, vil jeg gjerne prøve proteintilskudd, for å se om det kan ha noe å si. En av grunnen til at jeg tenker det kan ha sammenheng med styrketreningen er at jeg generelt er dårlig til å spise etter trening, og siden jeg bor alene for det meste blir kostholdet ganske ensformig (mye brødmat, enkel middag gjerne samme flere dager i strekk etc.), og jeg er itvil om jeg får i meg nok proteiner.

Med tanke på proteinpulveret vil jeg gjerne ha et med lavt kalorinivå, utenom det har jeg ikke noe kunnskap om dette. Er det noen som kan komme med noen anbefalinger, eller hva jeg skal se etter? Med tanke på kalorinivå vil jeg helst ikke opp i vekt, og som jeg har forstått er det mange av disse pulvrene som har mye kalorier.. Eller med vekt, kan gjerne gå opp i muskelvekt ;) (om det gir noe mening dette :lete: )

Proteiner har ca 4kcal per gram. Dette tallet er absolutt. Derfor vil alle rene proteintilskudd ha opp mot 400kcal per 100 gram. Det er selvfølgelig litt lavere siden de ikke framstiller 100% rent protein. De må jo ha smakstilsetninger, antiklumpemiddel, konserveringsmiddel, farge osv. Ellers ville det vært rimelig motbydelig.

Du kan derfor se helt bort fra proteinpulver med lavere kcal-innhold. Det er i såfall dårligere proteinpulvere.

Grunnen til at du føler deg slapp er nok ikke mangel på proteiner. Det er enten fordi du ikke fyller opp energilagrende dine i musklene nok, og/eller fordi du generelt spiser mindre enn det du trenger i løpet av en hel dag.

Løsningen er ikke proteinpulver, men å spise mer.

Prøv, i tillegg til det du spiser fra før, å ta 2 håndfuller med nøtter spredd utover dagen.

En dag i uken, f.eks søndag, lager du 7 poser med to håndfuller nøtter i hver. Du skal spise en hel sånn pose hver dag i tillegg til det andre du spiser.

Utenom dette skal du også etter trening spise minst 1-2 boks med rosiner (30g per boks) og drikke 0,5 liter med skummet, ekstra lett, eller lettmelk.

Prøv dette i to uker. Så kan du kjøpe deg proteinpulver etter dette om du fortsatt føler deg trøtt og sliten.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...