Gå til innhold

16 år og snuser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt gutten min to ganger m snus. Han fylte 16 tidligere denne måneden.Jeg har snakket med ham om skadevirkninger - han har funnet artikler på nettet som viser at d ikke gir kreft.. jeg har vært skuffet/sint/argumenterende/saklig/tatt fra ham goder..han sier at de fleste i klassen bruker snus... det er en grunn til at d er 18-års grense på denne dritten, så jeg har ikke lyst å la dette skure og gå. Det er vanskelig å oppdage bruken siden d ikke lukter, og alternativet er da å gå på jakt i jakkelommer og på rommet hans...har dere gode tips/eraringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er selvfølgelig ikke akseptabelt, men jeg er redd det ikke er mye å gjøre, tror nok du taper den kampen uansett. Hvor får han råd til å kjøpe snusen hen?

Skrevet

hvor mye koster en boks snus? han sier 50 kr... jeg rekner m d e dyrere... :(

Skrevet

Du får ta fra ham noe da. Ukelønn, internett, godteri, ikke lov å være ute etter kl. 8. Vær streng ;)

Skrevet

Koster ca 70 kr for en boks snus.

Kampen er nok tapt allerede, du får bare krysse fingrene for at han bestemmer seg for å slutte snart.

Skrevet

Jeg tror ikke du kommer noen vei med saken din jeg. Han er 16 og mener vel at han vet best selv samt at han er i en alder der man gjør opprør. Dessuten er det morsommere å gjøre ting man ikke får lov til. La saken ligge og håp heller på at han kommer til fornuft av seg selv om noen år :)

... man kan jo håpe han møter en dame som ikke liker å kysse folk som snuser! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde stoppet alle økonomiske tilskudd! Ikke snakk om at mine penger skulle gått til tobakk eller snus til en 16-åring.

Skrevet

Aner du hvor mange 16 åringer som snuser? La nå gutten få snuse for helvete. Skjønner at ingen foreldre blir noe glad når de får vite at datteren/sønnen deres snuser el. røyker, men du kommer ingen vei med å straffe han uansett

• Liker 1
Skrevet

Han er nok ikke den eneste ungdommen som snuser nå for tiden... Jeg er 16 år selv (og jente) og jeg ser at mange snuser. Det at du vil nekte han og snoke på rommet og i lommene hans vil det bare bli verre.. Hvis jeg hadde blitt nektet hadde jeg fortsatt uansett bare på trass. Hadde moren eller faren min begynt å snoke i sakene mine, som på rommet mitt hadde jeg blitt rimelig sint og skuffa! Rommet mitt er mitt private sted og mitt trygge sted. Begynner du å snoke i tingene hans kan jeg garantere at han hvertfall ikke slutter. Og om du vil være streng mot han med innetider, penger osv. får han tak i snusen på andre måter. Du får tak den slags overalt. og har han ikke penger stjeler han det sikkert, eller at han låner pengene av noen. Så egentlig tror jeg du skal snakke med han om det og hva du synes, men ikke nekt han for da blir det bare verre. Plutselig kommer han hjem med noe annet enn snus som kan være mye mer farlig og det kan være skylden i at du har snoket og gått i mot han hele tiden.

(dette er av egne erfaringer fra venner)

Skrevet

Vi har samme greia her, og vi nekter å utbetale ukelønn når vi tar tenåringen på fersken. Sier bare at h*n åpenbart får for mye penger når h*n ikke har noe annet å bruke det på enn røyk/snus, og at vi nekter å sponse det.

Skrevet

Helt enig i at all ukelønn og sånt fra dere skal tas vekk fra ham, men utenom det så synes jeg ikke det er mye som kan gjøres. Jeg har opplevd familieforhold som har gått skikkelig til helvete fordi foreldrene tramper veldig hardt på røyk/snus/alkohol.

Jeg forstår ditt syn på saken, og er helt enig, men 16åringer vet som oftest best av alle, spesielt de utrolig kjipe foreldrene sine.

Choose your battles.

Skrevet

Snus kostar 80,40 kroner på min lokale Spar. Mannen min brukar 2 boksar i veka for tida, og har snusa sia han var 16. Snus er ikkje kreftframkallande som røyk, men det kan øydelegge tannkjøt osv. På den andre sia, det er ikkje lett å få tenåringar til å slutte med tobakk om dei vil bruke det...

Skrevet

Snus kostar 80,40 kroner på min lokale Spar. Mannen min brukar 2 boksar i veka for tida, og har snusa sia han var 16. Snus er ikkje kreftframkallande som røyk, men det kan øydelegge tannkjøt osv. På den andre sia, det er ikkje lett å få tenåringar til å slutte med tobakk om dei vil bruke det...

Prisen på snus spørs jo på snusmerket. Jeg jobbet på bensinstasjon (ikke de billigste prisene med andre ord), og vi hadde snus ned i 50lappen, faktisk.

Skrevet

Dersom du er hysterisk og fjerner goder når sønnen din snuser fører det kun til en ting; At han ikke er åpen mot deg ved senere anledninger.

Jeg selv begynte å snuse når jeg var 14, og det samme gjelder for store deler av klassen og vennekretsen jeg var i på det tidspunktet. Foreldrene mine var selvfølgelig ikke overlykkelige, og forklarte meg at det ikke var bra, men de "aksepterte" det uten å lage sttore problemer og ramaskrik ut av det.

At foreldrene mine på denne måten har sagt sin mening uten å blande seg inn i livet mitt i alt for stor grad ved straffer, sinne og ved å bestemme hva jeg kan gjøre og ikke har ført til at vi har et ekstremt godt forhold den dag i dag.

Jeg har alltid fortalt foreldrene mine alt, og bestandig vært ærlig. Og det må jo være det som er ønskelig for en forelder?

Du oppnår overhode ikke dette ved å gi han straffer, det eneste dette fører til er at han går bak ryggen din.....

Skrevet

Jeg regner med at han er nødt til å kjøpe snus på kiosk/bensinstasjon i og med at han ikke er gammel nok til å kjøpe det selv. Det koster der ca 78 kroner for posjonssnus og 90 kroner for bakesnus. Prisen øker med 7% hvert år.

Skrevet

Det er ekstremt vanlig at unge gutter helt ned i 13-14 års alderen snuser. Når man er 16 år synes jeg man er gammel nok til å ta det valget selv, selv om han ikke kan kjøpe det lovlig.

Om jeg var deg ville jeg ha sagt i fra at du ikke er villig til å finansiere snusbruken og snakke om helseskader selv om han sikkert er meget klar over det fra før av. Du kan jo også nevne at mange jenter synes det er turn off, kanskje det hjelper :fnise:

Skrevet

Jeg tror nok det er veldig lite du kan gjøre. Og som han sier er det nok altfor mange på den alderen som driver med det. Og en snusboks koster alt fra 60-90 kroner. Du må nok bare håper det går av seg selv.

Gjest snoopy_93
Skrevet

hvor mye koster en boks snus? han sier 50 kr... jeg rekner m d e dyrere... :(

Kommer an på hvor han kjøper, åssen type han kjøper og evt om han kjøper av andre som har kjøpt en rull for å selge videre.

Jeg kjøper 02 i butikken og det koser rundt 70kr. I sverige koster den ca 45 - 50kr.

I sverige får man også kjøpt snus uten nikotin. Husker ikke hva merket heter, men det kunne jo evt vært noe? I og med at det ikke er så avhengighetsskapende osv. :) (Mine venner som snuser og meg selv føler ikke et "sug" etter nikotin. Jeg og en del av mine venner har bare det suget etter å ha noe under leppa. Jeg kan fint tygge en tyggis og rulle den til en ball med tunga og putte den opp under leppa.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...