Gå til innhold

Inspirert av en annen tråd

51 stemmer

1. 1. Ville du handlet etter kl 18 på julaften?

• Ja, jeg feirer ikke jul, og liker best å handle sent på kvelden, selv om butikken har begrenset utvalg
      1
    • Ja, hvis jeg hadde glemt noe som ikke kunne ventet til dagen etter
      9
    • Nei, det hadde jeg ikke gjort
      41

Anbefalte innlegg

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Jeg var inne på "Barn og familie", og leste tråden om barnløse som blir satt opp til å jobbe på kvelden julaften, 3. år på rad.

Selv om jeg selvsagt er enig i at arbeid på julaften kveld burde rullert, begynte jeg likevel å tenke på utviklingen av butikkenes åpningstider.

Jeg ser at det er veldig greit med en butikk som ikke stenger kl 17 i hverdagen, men hvor stort er behovet for å handle etter kl 17 på julaften, og andre tilsvarende dager?

Hvor mange ville benyttet seg av dette tilbudet?

Jeg legger da dagens regelverk ift butikkens maksimale størrelse på helg til grunn, at det derfor er snakk om "Brustadbuer" med begrenset vareutvalg, og ikke salg av alkohol.

Endret grunnet misforståelse.

Endret av Rosemor
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det blir litt feil å snakke om hva man synes andre behøver og ikke. For tyve år siden syntes ikke staten vi behøvde å ha butikker åpne lenger enn fem, og de syntes heller ikke man behøvde flere tv-kanaler enn NRK, for eksempel. Realiteten er jo at mange mennesker faktisk synes det er veldig fint med en langåpen butikk også på dager som julaften - noen jobber kanskje i jula og skal bare ha noe middag, andre har glemt å kjøpe fløte til riskremen, noen tredje feirer kanskje ikke jul i det hele tatt. Joda, de kan selvsagt kjøpe inn alt i forkant, men jeg forstår ikke helt hvorfor vi skal stenge butikker fordi vi mener at andre ikke skal ha behov for det. Det får heller være opp til butikkene, de holder jo bare åpent fordi de faktisk går i pluss på det. Og så får det være opp til butikkansatte om de vil arbeide et sted hvor de også av og til må arbeide på slike dager. Mye bedre å la folk ta ansvar selv enn å skulle regulere ut fra egne oppfatninger.

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Jeg synes det blir litt feil å snakke om hva man synes andre behøver og ikke.

Jeg spør ikke om hva man synes at andre behøver, jeg spør hva du mener du selv behøver, og om du ville benyttet deg av en langåpen butikk på julaften. :)

Endret av Rosemor
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Nå er det vel slik at det ikke bare er butikker som har arbeidsvakter julaften. Både helseinstitusjoner, hoteller og restauranter har også åpne. Så nødvendigheten av gode rutiner for rotasjon av helligdagsjobbing trenges uansett, selv om butikkene stenger kl 13.

For meg personlig er det kjekt at butikken er åpen til kl 15/16. Det betyr at også jeg får handlet denne dagen på vei hjem (jeg har ikke bil slik at med tanke på at de to neste dagene er helt stengte butikker, så er det greit å kunne handle litt om gangen).

Skrevet

Jeg hadde klart meg fint om butikkene hadde vært stengt hele dagen. Tror jeg hadde slappet mer av også fordi da måtte jeg handlet alt dagen før. Er det åpent så er det liksom alltid noe man trenger....

For min del hadde det holdt lenge med matbutikker og at de holdt åpent til 12-13. Etter den tid er det matlaging, hjemmekos og kirkegårdbesøk :)

• Liker 3
Skrevet

Nei. Etter klokka 17 på julaften er det helt uaktuelt for meg å handle i matbutikken. Akkurat den kvelden er hellig.

De neste dagene (1. og 2. juledag) kan jeg dog finne på å handle i matbutikken. Flere butikker i området rundt her jeg bor som har åpent alle disse helligdagene.

Skrevet

Jeg spør ikke om hva man synes at andre behøver, jeg spør hva du mener du selv behøver, og om du ville benyttet deg av en langåpen butikk på julaften. :)

Trådtittelen din er "behøver vi", det er litt vanskelig å se om du mener vi generelt eller "akkurat dere som leser tråden". Men jeg kan jo godt svare for min egen del, og generelt, så handler jeg ikke på julaften. Men det kan godt hende at jeg står der og oppdager at smøret er brukt opp eller at fløten er sur, og da vil jeg være kjempeglad for at butikken er åpen og benytte meg av det. Et år jobbet jeg også veldig mye i julen, da hadde jeg vært glad for at butikken var åpen når jeg var ferdig på jobb.

Men mener du så at fordi jeg som oftest ikke bruker butikken på julaften bør den stenges? Eller ser du at debatten kanskje har godt av å heves litt over våre personlige behov?

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Trådtittelen din er "behøver vi", det er litt vanskelig å se om du mener vi generelt eller "akkurat dere som leser tråden". Men jeg kan jo godt svare for min egen del, og generelt, så handler jeg ikke på julaften. Men det kan godt hende at jeg står der og oppdager at smøret er brukt opp eller at fløten er sur, og da vil jeg være kjempeglad for at butikken er åpen og benytte meg av det. Et år jobbet jeg også veldig mye i julen, da hadde jeg vært glad for at butikken var åpen når jeg var ferdig på jobb.

Men mener du så at fordi jeg som oftest ikke bruker butikken på julaften bør den stenges? Eller ser du at debatten kanskje har godt av å heves litt over våre personlige behov?

Jeg beklager at trådtittelen var uklar, men jeg tror spørsmålet er ganske klart i både poll og åpningsinnlegg, så det burde ikke være noe stort problem å skjønne hva jeg spør om.

Når det gjelder siste setningen av innlegget ditt, skjønner jeg ikke helt hva du er ute etter.

Jeg stilte et, etter min mening, nøytralt spørsmål om du kom til å benytte deg av en kveldsåpen butikk på julaften, og jeg har så vidt jeg kan se, ikke sagt noe om at jeg mener kveldsåpne butikker på julaften er galt eller riktig.

Jeg har heller ingen formening om dette, ut over at jeg ikke har behov for det selv.

Tråden ble startet på grunn av undring, fordi jeg aldri har hørt om butikker som har kveldsåpent på julaften før, og jeg lurte rett og slett på hvor stort det reelle behovet for slike åpningstider er.

Endret av Rosemor
  • Liker 3
Skrevet

Jeg beklager at trådtittelen var uklar, men jeg tror spørsmålet er ganske klart i både poll og åpningsinnlegg, så det burde ikke være noe stort problem å skjønne hva jeg spør om.

Når det gjelder siste setningen av innlegget ditt, skjønner jeg ikke helt hva du er ute etter.

Jeg stilte et, etter min mening, nøytralt spørsmål om du kom til å benytte deg av en kveldsåpen butikk på julaften, og jeg har så vidt jeg kan se, ikke sagt noe om at jeg mener kveldsåpne butikker på julaften er galt eller riktig.

Jeg har heller ingen formening om dette, ut over at jeg ikke har behov for det selv.

Tråden ble startet på grunn av undring, fordi jeg aldri har hørt om butikker som har kveldsåpent på julaften før, og jeg lurte rett og slett på hvor stort det reelle behovet for slike åpningstider er.

Jeg tror noen mente det var snakk om en bensinstasjon, og de er jo åpne stort sett hele tiden?

Jeg mente forøvrig ikke å være krass hvis jeg ble oppfattet som det, men som jeg ser det er grunnen til at butikkene evt. er åpne at det ihvertfall er et behov der ute som er stort nok til at butikken går med overskudd av å holde åpent da. Ellers hadde man holdt stengt. Det var derfor jeg trodde du ville snakke prinsipielt, fordi den økonomiske siden av det vel er ganske klar.

Skrevet

Jeg syntes det er merkelig at butikker har åpent på julaften. jeg har flere ganger lurt på hvorfor de gidder. Jeg jobbet på et stort senter for 3 år siden, og da hadde vi åpent til kl 13 på julaften... Vi hadde 2 kunder. i løpet av de tre timene vi var åpen... Så jeg ser ikke poenget, og har aldri hatt behov for å handle på julaften. De fleste er vel inne med familie og venner, og har handlet ferdig for lenge siden...

• Liker 1
Skrevet

men som jeg ser det er grunnen til at butikkene evt. er åpne at det ihvertfall er et behov der ute som er stort nok til at butikken går med overskudd av å holde åpent da.

Er det et behov, eller ønsker eierne å skape et behov?

Skrevet

Er det et behov, eller ønsker eierne å skape et behov?

Det blir litt for konspiratorisk for meg å forholde meg til. I alle butikker jeg har jobbet har man ihvertfall valgt å redusere åpningstider eller holde stengt når vi ikke har hatt nok kunder til at man tjente penger etter at utgiftene for å holde åpent var betalt.

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Det var derfor jeg trodde du ville snakke prinsipielt, fordi den økonomiske siden av det vel er ganske klar.

Dere må gjerne diskutere det prinsipielle rundt kveldsåpne butikker på helg/helligdager hvis dere ønsker det.

Selv om jeg ikke har noen sterke meninger om saken, ser jeg jo at slike åpningstider åpner for mange spørsmål rundt helligdagsfred, bemanning osv.

Endret av Rosemor
Skrevet (endret)

Nei, jeg ville ikke handlet etter kl 17 på julaften. Setter likevel pris på at nærbutikken holder åpent til kl 15 så jeg får handlet med meg de siste litrene med melk og evt. annet som jeg har glemt og kommer på i siste liten.

Endret av Cata
Skrevet

Jeg har ikke behov for en butikk som er oppe noe særlig lenger enn kl 14 på julaften. Det er greit at den er åpen til etter kl 12 en gang, for da slipper jeg å ha på vekkeklokke for å rekke butikken, men noe lenger enn kl 14 ser jeg ikke behovet for.

Skrevet

Noe behov for å handle sent på julaften har jeg nok ikke, men om man plutselig kommer på noe jeg kunne trengt og visste at det var åpent, kunne jeg nok funnet på å stikke innom. Ellers er det jo som nevnt mange her i landet som ikke feirer jul. Og så har vi jo alle de barnløse som ikke får feiret jul siden de må ta alle de ubekvemme vaktene til de med barn... :gjeiper:

Gjest Survival
Skrevet

Jeg ser ikke poenget med at butikker har åpent lengre enn til 5 på julaften og nyttårsaften for den saks skyld. Folk kan da vel benytte seg av et veldig smart konsept som heter "planlegging".

• Liker 1
Skrevet

Noe behov for å handle sent på julaften har jeg nok ikke, men om man plutselig kommer på noe jeg kunne trengt og visste at det var åpent, kunne jeg nok funnet på å stikke innom. Ellers er det jo som nevnt mange her i landet som ikke feirer jul. Og så har vi jo alle de barnløse som ikke får feiret jul siden de må ta alle de ubekvemme vaktene til de med barn... :gjeiper:

1) De som ikke feirer jul er sikkert i stand til å lære seg at etter kl. 17 den 24. desember er butikkene stengt, selv om de ikke feirer.

2) Vi barnløse trenger jo ikke gå i butikken for vi er jo på jobb uansett :ler:

Gjest Rosemor
Skrevet

Det er veldig interessant å se på resultatet av avstemmingen etter at 44 stykker har svart.

79 % ville ikke benyttet seg av en kveldsåpen butikk på julaften, mens 8 stykker mener det er kjekt at butikken holder kveldsåpent i tilfelle de har glemt noe.

Jeg skal ikke begi meg ut på noen tolkning av resultatet, men hvis jeg antar at disse 8 som synes det er greit at butikken er åpen ser på åpningstiden som en mulighet mer enn et behov, kan jeg ikke se at kundegrunnlaget for kveldsåpnen butikk på en slik dag er så veldig stort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...