AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #1 Skrevet 1. oktober 2011 spørsmålet mitt er ... kan lisensmanen komme å lete etter tv i min leilighet? Jeg har bokhyller og skap i stua, og i det ene skapet står tv-en med dvd-spiller og dvd-samling. Det er nøkkel og greier, så skapet er låst. Det ringte på døra her om dagen, og en lisensmann spurte om jeg hadde tv. Jeg sa nei, og han ville inn å se, og jeg sa det ikke passet.... Han sa han skulle komme tilbake.... Men kan han åpne skap og skuffer for å lete etter tv-en min? Jeg låse alltid inn tv-en, og tenk om jeg egentlig har masse sex-leketøy i det skapet? Han kan da ikke rote i mine private ting? Jeg ser aldri på tv, og tv-en og dvd-spilleren har jeg fått av foreldrene for lenge siden. OG har en PS2 også. så pleier bare å se på dvd eller spille ps2.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 Om jeg ikke tar helt feil så har ikke lisensmannen noe som helst krav til å komme inn til deg, så om han kommer tilbake så er det bare å nekte han å komme inn. Så vidt jeg vet er det vel bare politi med ransakelsesordre som har rett til å komme inn? 8
Lykkelitenen Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 Lisensmannen har ingen rett eller krav til å entre din bolig, til tross for hva mange av dem skulle påstå. De er i midlertidig veldig flink til å prate for seg/true deg, så pass for all del på og stå på krava. Vil han inn sier du enkelt og greit nei og ber han gå. Nå ha de lov å få fritt innyn .fra dørkarmen, men å gå inn i leiligheten er fyfy med mindre du tillater det (og hvem av oss med tv tillater det?). Hold skapet ditt lukket og låst, trekk for gardinene om det er innsyn til rommet (vet de har en tendens til å snike gatelangs på ettermiddag for å se inn vinduer) og kos deg med tven din 2
Gjest Marregutt Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 Men du har jo TV... Hvorfor lyve å si nei..? Snylter du slik i andre sider av livet og..? 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #5 Skrevet 1. oktober 2011 Her kom "lisensmannen" på døren og spurte etter navn og personnummer..... Oppgav selvsagt ikke personnmmer, men nå kommer det jevnlig regning Han gikk rundt i gatene og så etter parabolantenner...
Lykkelitenen Skrevet 1. oktober 2011 #6 Skrevet 1. oktober 2011 Snylte? De som snylter er staten som krever penger for at vi har mottaksutstyr som mange ikke en gang bruker.... 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #7 Skrevet 1. oktober 2011 Nei! Han har ingen rett til å komme innenfor døren din. 1
Gjest Marregutt Skrevet 1. oktober 2011 #8 Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Snylte? De som snylter er staten som krever penger for at vi har mottaksutstyr som mange ikke en gang bruker.... Regler er regler. Alle andre betaler lisensavgift, og ser NRK. Hvorfor er TS (og kanskje deg) så spesielle at dere skal slippe det, men se på TV og..? Om man har mottaksutstyr som man bruker eller ei, så bør det betales. Endret 1. oktober 2011 av Marregutt 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #9 Skrevet 1. oktober 2011 Men du har jo TV... Hvorfor lyve å si nei..? Snylter du slik i andre sider av livet og..? Ja det gjør jeg og jeg har null dårlig samvittighet for det:) Jeg har en tv, som jeg bare bruker til dvd`er og wii i ny og ne. Har den på kanskje max 2 timer i måneden og ca begge timene går kun til å se på dvd. Hadde det ikke vært for kabel var inkl. i leie hadde jeg aldri betalt for det selv. Det som går på tv har ikke interessert meg på maange år, så det er lenge siden jeg har brukt tvn for å se på den forutenom dvd. Nrk ser jeg hvertfall aldri på. Dermed syns jeg det er bortkastet å betale flere tusen i året for å eie en tv som jeg allerede har betalt flere tusen for, penger som går til nrk, som aldri har sendt noe som interesserer meg. Dermed har jeg veldig god samvittighet for å ikke betale lisens ) Selv om ikke jeg betaler lisens, snylter jeg ikke på andre ting slik som du tydeligvis går ut i fra alle lisens nektere gjør. Pssssssst, jeg er ikke TS ) 4
Gjest Marregutt Skrevet 1. oktober 2011 #10 Skrevet 1. oktober 2011 Ja det gjør jeg og jeg har null dårlig samvittighet for det:) Jeg har en tv, som jeg bare bruker til dvd`er og wii i ny og ne. Har den på kanskje max 2 timer i måneden og ca begge timene går kun til å se på dvd. Hadde det ikke vært for kabel var inkl. i leie hadde jeg aldri betalt for det selv. Det som går på tv har ikke interessert meg på maange år, så det er lenge siden jeg har brukt tvn for å se på den forutenom dvd. Nrk ser jeg hvertfall aldri på. Dermed syns jeg det er bortkastet å betale flere tusen i året for å eie en tv som jeg allerede har betalt flere tusen for, penger som går til nrk, som aldri har sendt noe som interesserer meg. Dermed har jeg veldig god samvittighet for å ikke betale lisens ) Selv om ikke jeg betaler lisens, snylter jeg ikke på andre ting slik som du tydeligvis går ut i fra alle lisens nektere gjør. Pssssssst, jeg er ikke TS ) Nå sier TS at han har CanalDigital da, og bruker TVen til å se på TV programmer. Det har jo ikke du. Jeg er enig med deg, om man bruker TVen kun til DVDer, så er lisensavgiften litt dust å betale. Men har man mottaksutstyr, og ser på TV programmer, så bør man betale for det! Hvis ikke blir det litt som å snike på trikken. Og herregud, så dust det er å snike på trikken! Men du er enig i at om man er bruker av noe, og alle betaler inn til gildet, så er man SNYLTER om man ikke betaler selv, men fortsatt tar seg nytte av det..? 1
Gjest Anuket Skrevet 1. oktober 2011 #11 Skrevet 1. oktober 2011 Nå sier TS at han har CanalDigital da, og bruker TVen til å se på TV programmer. Det har jo ikke du. Jeg er enig med deg, om man bruker TVen kun til DVDer, så er lisensavgiften litt dust å betale. Men har man mottaksutstyr, og ser på TV programmer, så bør man betale for det! Hvis ikke blir det litt som å snike på trikken. Og herregud, så dust det er å snike på trikken! Men du er enig i at om man er bruker av noe, og alle betaler inn til gildet, så er man SNYLTER om man ikke betaler selv, men fortsatt tar seg nytte av det..? Nå er du inne på feil tråd, i TS sin beskrivelse står det helt klart at h*n kun bruker den for DVD eller å spille... Uansett jeg husker en sak hvor en gammel dame på minst 80 år vant over NRK fordi de ville ha lisens til tross for at hun kun brukte den for dvder.
Lykkelitenen Skrevet 1. oktober 2011 #12 Skrevet 1. oktober 2011 Regler er regler. Alle andre betaler lisensavgift, og ser NRK. Hvorfor er TS (og kanskje deg) så spesielle at dere skal slippe det, men se på TV og..? Om man har mottaksutstyr som man bruker eller ei, så bør det betales. jeg ser ikke på tv, jeg har ikke en gang kabel eller antenne til å koble den opp mot og får ikke inn en dritt om jeg skulle bestemme meg for å ville se på tv. Jeg må like vel betale, til tross for at tven min kun blir brukt til flittig ps3-bruk og null tv-titting. Lisensreglene er firkantet og latterlige, null hensyn til inntekt (f.eks studentrabatt) og null hensyn til hvilken tv man har eller om den i det hele tatt er i bruk. De ser heller ikke på hvem som eier tven, kun hvem som har den i besittelse. Det betyr at du kan risikere å betale for en tv som er ødelagt, gjennglemt av tidligere rommates eller som faktisk allerede betales lisens på av foreldre. 2
Gjest Marregutt Skrevet 1. oktober 2011 #13 Skrevet 1. oktober 2011 Nå er du inne på feil tråd, i TS sin beskrivelse står det helt klart at h*n kun bruker den for DVD eller å spille... Uansett jeg husker en sak hvor en gammel dame på minst 80 år vant over NRK fordi de ville ha lisens til tross for at hun kun brukte den for dvder. oooops, my bad. Blandet den med den andre tråden hans, der det står han har canal digital. men ut fra innholdet i denne tråden, er jeg enig
Gjest Marregutt Skrevet 1. oktober 2011 #14 Skrevet 1. oktober 2011 (endret) jeg ser ikke på tv, jeg har ikke en gang kabel eller antenne til å koble den opp mot og får ikke inn en dritt om jeg skulle bestemme meg for å ville se på tv. Jeg må like vel betale, til tross for at tven min kun blir brukt til flittig ps3-bruk og null tv-titting. Lisensreglene er firkantet og latterlige, null hensyn til inntekt (f.eks studentrabatt) og null hensyn til hvilken tv man har eller om den i det hele tatt er i bruk. De ser heller ikke på hvem som eier tven, kun hvem som har den i besittelse. Det betyr at du kan risikere å betale for en tv som er ødelagt, gjennglemt av tidligere rommates eller som faktisk allerede betales lisens på av foreldre. Enig i at reglene er firkantet. Det er de vel i de fleste statlige institusjoner. Og jeg er prinsipielt imot NRK avgiften, men når den er der, så synes jeg alle som ser på TV skal betale den. Men må beklage, blandet TS sin tråd med en annen jeg leste like før, så har argumentert på litt feil premisser. Men jeg er som deg, og har en TV som ikke er tilkoblet noe som helst mottakeranlegg. Den brukes, som deg, til PS3 spilling og DVD-titting utelukkende. Da ville det vært urett å betale lisens for den. Men nå har vi flere TVer i husstanden der vi ser på TV, så TVen min går under samme lisens. Så slipper jeg alt tullet Endret 1. oktober 2011 av Marregutt
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #15 Skrevet 1. oktober 2011 oooops, my bad. Blandet den med den andre tråden hans, der det står han har canal digital. men ut fra innholdet i denne tråden, er jeg enig Ja som sagt bruker TS bare TVn sin til det samme som meg Angående det andre du skriver. Jeg sniker ikke på trikken. Jeg betaler skatt, og det har jeg ingen problemer. Det går til felleskapet som jeg benytter meg av. TV lisensen går til et fellesskap jeg ikke er delaktig i. Jeg føler dermed ikke skyld for å ikke bidra til et fellesskap jeg ikke ønsker å delta. Å ikke bidra til et fellesskap som går til underholdning for andre, gir meg desverre ikke dårlig samvittighet Hilsen AB som også skrev #9
Drizzt Skrevet 1. oktober 2011 #16 Skrevet 1. oktober 2011 Hvis man har TV, men lyver at man ikke har og i tillegg ikke lar lisensmannen inn å sjekke, da kan lisensmannen bli mistenksom. Og hvis lisensmannen blir mistenksom og finne en måte å sjekke i skapet (med hjelp av politiet), da har du et problem. Hvorfor lyve i det hele tatt?
Bonito Skrevet 1. oktober 2011 #17 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har tv og ser på tv, men jeg liker fortsatt ikke å betale NRK lisensen. Jeg gjør det jo, men det er ikke med ett smil. Jeg har valgt de kanalene jeg vil ha fra Canal Digital og betaler lett for det. Men jeg ser aldri på NRK og jeg hører aldri på NRK radio kanalene, og derfor føler jeg egentlig at jeg betaler for ett produkt jeg ikke vil ha når jeg betaler lisensen. Dessverre er det jo ingen mulighet til å velge bort NRK kanalene så.... TS. Jeg tror ikke han har rett til å komme inn til deg for å kikke. Men hva som skjer om de har mistanke om at du lyver vet jeg ikke.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. oktober 2011 #18 Skrevet 1. oktober 2011 Snylte? De som snylter er staten som krever penger for at vi har mottaksutstyr som mange ikke en gang bruker.... Ja men så kjøp utstyr uten mottaker da - så slipper du det hele. Jeg antar som en selvfølge at du ikke hører på radio heller.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #19 Skrevet 1. oktober 2011 Ja men så kjøp utstyr uten mottaker da - så slipper du det hele. Jeg antar som en selvfølge at du ikke hører på radio heller. Hva skal man med radio da? Man kan jo høre på musikk 10 timer gratis hver måned på spotify, og nyheter leser man på nettet Jeg hører faktisk aldri på radio, det er sjeldent jeg hører musikk der jeg liker og programmer hvor de snakker er det kjedeligste jeg vet. Så jeg kan faktisk si at jeg aldri benytter meg av nrk, på noen som helst måte
Gjest Blondie65 Skrevet 1. oktober 2011 #20 Skrevet 1. oktober 2011 Hva skal man med radio da? Man kan jo høre på musikk 10 timer gratis hver måned på spotify, og nyheter leser man på nettet Jeg hører faktisk aldri på radio, det er sjeldent jeg hører musikk der jeg liker og programmer hvor de snakker er det kjedeligste jeg vet. Så jeg kan faktisk si at jeg aldri benytter meg av nrk, på noen som helst måte Det var bare en påminnelse om at NRK er mer enn TV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå