Gå til innhold

La storvilt ligge etter felling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av ulempene ved å gå på storviltjakt er at det medfører et fryktelig arbeid etter felling av eksempelvis elg. Det er jeg jo ikke interessert i. Kan ikke dyret bæres over skuldra har ikke jakta noe for seg. Er da ikke noen slakter heller. Hvorfor kan man ikke la dyret ligge etter at det er skutt? En buffé for mange av skogens dyr. Det ville jo vært borte etter kort tid. Tatt i betraktning at vi snakker om Norge her tar jeg det nærmest som en selvfølge at dette ikke er lov, men jeg ser ingen umiddelbar grunn til det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er da vitsen med jakt om du ikke vil ha byttet?

• Liker 3
Skrevet

Hva er da vitsen med jakt om du ikke vil ha byttet?

Hva er vitsen med sex om man ikke vil ha barn...

Jeg liker jo å fiske også, men jeg slipper den jo ut igjen med mindre jeg kjenner noen som vil han den.

Skrevet

Dersom en bil kjører på en storvillt, selv om det blir liggende ute i veikanten, skal det hentes av dyrelikbilen. Mannen min er entrepenør og veiansvarlig her vi bor. Han får flere meldinger om påkjørt vilt som han må hente, og bringe til Bilen slik at de får hentet og destruert dyret. Dersom storvillt må felles feks etter påkjørsel, skal det bringes til allfarvei og hentes av samme bil og sendes. Så nei, jeg tror ikke du bare kan ta for deg og skyte villt rundt og la det bli liggende kadavre over alt. Dessuten må du få fellingsløyve, betale for de dyrene du skal ha, og faktisk har et ansvar om å bringe de ned fra området du jakter de fra.

Skrevet

Jeg går ut ifra at du har tatt jegerprøven, men at du ikke har gjort som du skal, nemlig lese viltloven.

I viltloven står det blant annet i §50 at du "...kan pålegges å gi viltorganene opplysninger, herunder innlevere hele eller deler av viltet, til statistiske eller vitenskapelige formål. Dersom slikt pålegg ikke er etterkommet, kan det ilegges en tilleggsavgift på jegeravgiften for det påfølgende jaktår etter satser som Kongen fastsetter."

Du må derfor sjekke med viltorganet i din kommune/ ditt fylke. Her må vi levere inn fortennene på dyrene vi skyter. Derfor må vi altså I ALLE FALL ta med oss underkjeven på dyret som er skutt.

At du i det hele tatt tenker tanken om å skyte et dyr for å la det ligge der, vitner om en konduite som ikke er helt der den skal. Du kan i så tilfelle melde deg (og ditt eventuelle jaktområde) "til salgs" ved at du skyter de dyrene du har fått "utdelt", men at NOEN ANDRE kan få ta seg av kjøttet.

• Liker 5
Skrevet

Hva er poenget med å jakte dersom man ikke er interessert i å få med seg kjøttet det medfører? Da er det like greit å la være, og heller overlate oppgaven til noen som ikke bare er ute etter å skyte på ting...

• Liker 3
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Oki du må ha missa noe elementært på veien.

Å skyte et stort dyr bare for å skyte dette, ligner mer på en morbid interesse for å drepe...

• Liker 5
Skrevet

En av ulempene ved å gå på storviltjakt er at det medfører et fryktelig arbeid etter felling av eksempelvis elg. Det er jeg jo ikke interessert i. Kan ikke dyret bæres over skuldra har ikke jakta noe for seg. Er da ikke noen slakter heller. Hvorfor kan man ikke la dyret ligge etter at det er skutt? En buffé for mange av skogens dyr. Det ville jo vært borte etter kort tid. Tatt i betraktning at vi snakker om Norge her tar jeg det nærmest som en selvfølge at dette ikke er lov, men jeg ser ingen umiddelbar grunn til det...

du er definitivt den første "jegeren" jeg har hørt om med så lite respekt for det individe du skyter. :tristbla:

man skyter for å regulere bestanden og for å få kjøtt(på den aller mest respektfulle måten). man skyter ikke bare for å drepe, det er bare endel av det man må gjennom. har kamerater som liker prestasjonen i å treffe riktig, men alle synes det er ubehagelig/vondt og får dårlig samvittighet hvis de er så uheldig å treffe litt feil.

det er lite av viltet som går til spille. når man tar noens liv bør man være takknemmelig for alle deler viltet kan gi. "viltet dør for at vi skal leve". INGEN burde behøve å ofre livet uten grunn.

jeg er veldig for jakt forde jeg trodde virkelig ikke det fantes "jegere" som deg.

• Liker 2
Skrevet

du er definitivt den første "jegeren" jeg har hørt om med så lite respekt for det individe du skyter. :tristbla:

man skyter for å regulere bestanden og for å få kjøtt(på den aller mest respektfulle måten). man skyter ikke bare for å drepe, det er bare endel av det man må gjennom. har kamerater som liker prestasjonen i å treffe riktig, men alle synes det er ubehagelig/vondt og får dårlig samvittighet hvis de er så uheldig å treffe litt feil.

det er lite av viltet som går til spille. når man tar noens liv bør man være takknemmelig for alle deler viltet kan gi. "viltet dør for at vi skal leve". INGEN burde behøve å ofre livet uten grunn.

jeg er veldig for jakt forde jeg trodde virkelig ikke det fantes "jegere" som deg.

ojsann, var ikke meningen å komme borti ab-knappen

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke dyret bæres over skuldra har ikke jakta noe for seg.

Synes jeg ser den jegeren som bærer en elg på 200-600 kg over skuldra....

Gjest Spinell
Skrevet

Hva er vitsen med sex om man ikke vil ha barn...

Jeg liker jo å fiske også, men jeg slipper den jo ut igjen med mindre jeg kjenner noen som vil han den.

Ja, så du tenker at jegerne skulle drevet en slags "shoot and release"-sport? Med paintballkuler da, kanskje?

:murvegg:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

De ville dyrene får jo nok alikevel, siden de fleste lar innvollene ligge igjen, etter at elgen er skutt. Det er jo et realt og gratis herremåltid for rovdyrene der ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...