Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #1 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg begynte å klø på beinet istad da jeg satt foran PCn. Da jeg skulle skifte etterpå ble jeg ovverrasket da jeg så hvordan det så ut: Min lenke Har et myggstikk fra før, og det ser ikke ut som det der... Noen som har peiling hva slags insekt det er som har bitt meg? Jeg var påkledd så det har tydeligvis bitt meg gjennom buksen. Har hatt loppebitt før, men de var heller ikke som dette her, de var mer hovne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #2 Del Skrevet 1. oktober 2011 Ser mer ut som en type allergisk utslett eller helvetesild/rosen. Snakk med en lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #3 Del Skrevet 1. oktober 2011 Ser mer ut som en type allergisk utslett eller helvetesild/rosen. Snakk med en lege. Rosen= erysipelas, altså. Eller at det er helvetesild. En type betennelsesreaksjon i huden fra bakterier eller etter vannkoppe-virus man fikk som barn, altså. Eller altså allergi/elveblest. Men det er altså en lege som må uttale seg om hva det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 1. oktober 2011 #4 Del Skrevet 1. oktober 2011 Dette ser ikke ud som hverken erysipelas / Rosen eller herpes zoster / Helvedesild. Begge de to tilstandene er forøvrig meget smertefulde. Jeg er slett ikke sikker på om dette er et insektbitt. Det ser mere ud som noen form allergisk eller kjemisk irritasjon. Det burde gå over i løbet av timer til dager. Hvis det bliver vondt, varmt og progressivt større, er det nok et poeng i å kontakte lege. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #5 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det er verken elveblest, rosen eller helvetesild. Såpass vet jeg siden det er en nupp/insektsstikk som klødde. det klør ikke så veldig mye egentlig, og det er heller ikke vondt. Er heller ingen stor hevelse i huden. Er definitivt et insektsstikk, lurer bare på om man kan si hvilket insekt som etterlater slike merker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #6 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det var jeg, TS , som svarte ovenfor ^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 1. oktober 2011 #7 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hvorledes ved du at det er et stikk? Det er vanskelig å se på billedet hvor stort dette er. Kan du precisere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lunem Skrevet 1. oktober 2011 #8 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har ei veninne som ble bitt av veggdyr.. de så omtrent ut som det du viser på bildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #9 Del Skrevet 1. oktober 2011 Fordi da jeg klødde det så kjente jeg en nupp, og insektsstikk så vidt jeg vet etterlater alltid en kløende nupp. Eller hva jeg skal kalle det. Størrelsen er cirka 2-3 cm Er ikke stort. Syns bare det var litt merkelig, aldri hatt sånt før.. :/ -TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #10 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har ei veninne som ble bitt av veggdyr.. de så omtrent ut som det du viser på bildet. Neeeeiiiii alt annet enn veggdyr ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 1. oktober 2011 #11 Del Skrevet 1. oktober 2011 Kan det være edderkoppbitt? Vanskelig å se på bildet, men jeg synes jeg ser to små hull i midten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #12 Del Skrevet 1. oktober 2011 Gjennom bukse? Da måtte det ha vært en svær edderkopp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 1. oktober 2011 #13 Del Skrevet 1. oktober 2011 Gjennom bukse? Da måtte det ha vært en svær edderkopp Den kan vel ha vært inni buksa? Vreng den og se etter rester *grøsse* Virker i alle fall litt mer sannsynlig enn å bli bitt av veggedyr mens man sitter foran PC'n (selv om jeg ikke skal utelukke det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 1. oktober 2011 #14 Del Skrevet 1. oktober 2011 Fordi da jeg klødde det så kjente jeg en nupp, og insektsstikk så vidt jeg vet etterlater alltid en kløende nupp. Eller hva jeg skal kalle det. Størrelsen er cirka 2-3 cm Er ikke stort. Syns bare det var litt merkelig, aldri hatt sånt før.. :/ -TS Jeg synes fortsatt ikke det ser ud som et insektstikk, evt. kunde det kanskje minde om et maurbidt? jeg holder en knapp på mekanisk eller kjemisk irritasjon, men er ikke sikker. Kløende nupper med rødme kan ofte være et symptom på det. Jeg tror ikke de edderkoppene man vanligvis finder i hus har kratig nok gift til å skabe slike udslett, men jeg er heller ingen ekspert på insekter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 1. oktober 2011 #15 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Jeg synes fortsatt ikke det ser ud som et insektstikk, evt. kunde det kanskje minde om et maurbidt? jeg holder en knapp på mekanisk eller kjemisk irritasjon, men er ikke sikker. Kløende nupper med rødme kan ofte være et symptom på det. Jeg tror ikke de edderkoppene man vanligvis finder i hus har kratig nok gift til å skabe slike udslett, men jeg er heller ingen ekspert på insekter.... Jeg visste ikke engang at (noen av) de norske edderkoppene kunne bite oss, før jeg leste om det her på kvinneguiden. Det hjalp ikke akkurat på edderkoppfobien, for å si det sånn. Det har vel kanskje litt å si hvor følsom man selv er mot giften, og hvor på kroppen man blir bitt også? Store edderkopper, som husedderkoppen, kan imidlertid bite fra seg hvis vi fanger dem med fingrene våre, eller hvis vi uforvarende kommer til å presse dem på annen måte. Husedderkoppene vil aldri angripe uprovosert, men tvert i mot flykte og gjemme seg det raskeste de kan hvis vi prøver å slå etter dem. Hvis man er så uheldig å bli bitt, så er bittet beskrevet som smertefullt, og man får en nummen følelse i fingren som gir seg etter ca. to timer. Ingen andre reaksjoner er beskrevet. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3382:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:60216::1:5570:2:::0:0 Nå står det riktignok "ingen andre reaksjoner er beskrevet", men folk som har blitt bitt - og sett synderen, så de kan garantere at det er en edderkopp - har reagert i varierende grad (akkurat som ved myggstikk), og hevelse og lett misfarging er ofte nevnt. Noen hevder det er svært smertefullt, mens andre påstår det nesten ikke kjennes. Dersom det virkelig er et insektsbitt, holder jeg fortsatt en knapp på at det er en edderkopp som står bak, men tror du vet langt mer enn meg om hva annet det evt. kan være Endret 1. oktober 2011 av Antlers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #16 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg visste ikke engang at (noen av) de norske edderkoppene kunne bite oss, før jeg leste om det her på kvinneguiden. For det var hun som skrev for å skremme i den tråden som ble slettet, eller. Siden det var jo helt klart sagt for å mobbe en som hadde fobi. Det er ikke sant.Det var tull. Sarkasme. Man kan ikke ta alat på KG for sannhet, heller. KG er ikke et leksikon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 1. oktober 2011 #17 Del Skrevet 1. oktober 2011 For det var hun som skrev for å skremme i den tråden som ble slettet, eller. Siden det var jo helt klart sagt for å mobbe en som hadde fobi. Det er ikke sant.Det var tull. Sarkasme. Man kan ikke ta alat på KG for sannhet, heller. KG er ikke et leksikon. Uhm... Det gjorde jeg da ikke heller, det var derfor jeg (med hjertet i halsen) søkte opp mer informasjon. Så du linken min? Søk gjerne videre selv. Det er fakta at noen av de norske edderkoppene kan bite deg, selv om jeg skulle ønske det var en myte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 1. oktober 2011 #18 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det er nok ikke et edderkoppbitt: http://www.arachnoboards.com/ab/attachment.php?attachmentid=32123&stc=1&d=1101027869 Dette billedet viser formodentlig et bitt av Tegenaria Domestica, som nok er den mest sandsynlige synderen hertillands (det hefter seg noe usikkerhed til det aktuelle billedet). Jeg har chekket lidt om disse edderkoppene inatt, og det har vært svært lærerikt. Det ser ud til at et eventuelt bitt vil indebære moderat smerte (maksimalt som et vepsestikk), hevelse og nummenhed. Noen kan få allergiske reaksjoner. Da tror jeg vi kan udelukke edderkoppen fra denne tråden. Men det var smart tenkt, Antlers! Jeg klarer fortsatt ikke å få dette til å se ud som et insektstikk. Det ligner hverken på mygg-, hveps-, klegg-, bie-, humle-, lus- eller loppestikk. Kanskje kunde det vært maur eller veggdyr, men jeg får ikke tak i noe som resonnerer hos meg. Men jeg er jo ikke entomolog. Jeg tror det er en epidermal irritasjonstilstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #19 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det ser ut som et innsektsbitt/stikk som er klødd mye på, derav de røde blodutrtredelsene rundt. Sånn ser jeg ut når jeg klør på myggestikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå