AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #1 Skrevet 30. september 2011 Vi har vært aktive prøvere i ca. 18 måneder. For et år siden ble jeg gravid, men det endte i en SA etter kort tid. Nå har vi gått til legen og bedt om utredning. Jeg har regelmessig menstruasjon (vingler med en dag fram eller tilbake), og lurer på om det går an å ha PCO/PCOS (jeg er ikke så flink på disse begrepene) likevel? Jeg er så spent på hva som skjer videre og håper det er noe som kan hjelpe meg å bli gravid fortere uten at vi trenger å få IVF-behandling. Alderen gjør at vi har det litt travelt. Hvor mye må man forresten regne med å betale for IVF? Og finnes det noen statistikk over sjansene for å lykkes dersom det egentlig ikke er noe fysisk galt med noen av oss, men at vi bare ikke får det til å klaffe uten IVF? Mye å tenke på for tida.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 Det er noen som uforklarlige ufrivillige barnløse, man aner ikke hvorfor kvinnen blir gravid og alle tester er fine. Med PCO/PCOS så har man cyster på eggstokkene og uregelmessige sykluser og dermed også sjelden eggløsning. Har du brukt eggløsningstester? Eller tempet? Er mannen din blitt sjekket? Mest sannsynlig så blir du satt på Pergotime, hormontabletter som setter igang en eggløsning. Ca 25-30% blir gravide ved et IVF forsøk. Etter tre forsøk så har litt over 50% blitt gravide.
Athene Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 I halvparten av tilfellene er det mannen det er noe i veien med. 10-30% av menn har nedsatt sædkvalitet, mange er ikke i stand til å befrukte en kvinne. . Det kan også være mange andre ting som er i veien med deg, selv om du har eggløsning og ikke PCO/PCOS, du kan ha muskelknuter i livmoren, for svak livmorslimhinne, progesteronsvikt i lutefasen, for kort eller for lang lutefase, og mye, mye annet. I tillegg finnes alle de parene som er uforklarlige barnløse, der de ikke finner noen årsak Kun en utredning vil gi svaret, dere har rett på å få henvisning videre til gynekolog, sædprøve, etc.nå. Men det kan ta lang tid før dere er i gang med prøverør, for vår del har det gått to år fra første henvisning til gynekolog til vi nå venter på prøverør. Ved prøverør får du dekket alle kostnader til medisiner over 15 000. I tillegg har det gått tusenvis av kroner i legetimer og medisiner. Er alderen en issue anbefaler jeg det private, der koster det en god del mer, gjerne opp mot 100 000 for tre forsøk og medisiner. Noen god statestikk som du kan legge vekt på finnes ikke, det er for store individuelle forskjeller i det et par har fertilitetsproblemer.
Murmelmy Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 Dette høres ut som meg for seks år siden. Regelmessig mens, men etter en time hos gynekolog var det tydelig at jeg ikke "slapp" egg ved eggløsning. Tor runder på pergotime g jeg ble gravid. Gang nr to gikk det helt av seg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå