AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #1 Skrevet 30. september 2011 Har en drøm om å flytte utenlands for å jobbe. Først og fremst for å oppleve noe nytt, treffe nye mennesker osv. (Au pair og bartender er ikke det jeg tenker på). Snakker flytende engelsk, og har et bra språk-øre. Lærer med andre ord fort. Er dette en drøm jeg kan gi opp så lenge jeg ikke har høyere utdannelse, eller har du/kjenner du noen som har gjort dette? Eventuelt hvordan de gikk frem ?
Knirke Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 Kommer jo an på hvilke yrker du tenker på, da...
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 I utgangspunktet tror jeg det vil være vanskelig, særlig siden arbeidsledigheten er høy/svært høy i mange land - selv her i Europa er det flere land hvor det er 50% ledighet blant unge. Men det går jo alltids an å lykkes med et nisjeprodukt, turisme e.l, eller dersom du faktisk er god til noe uten å ha utdanning i det.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 Tror ikke at utdannelse spiller noen rolle fra eller til. De fleste andre land er ikke så fiksert på utdannelse i Norge (her i Norge kan jo nyutdannete folk gå ut i skikkelig godt betalt jobb tiltross for absolutt mangel på arbeidserfaring). I andre land er det mer vanlig å ha en "entry level job" -pay ones dues-de første par årene etter fullført utdannelse dvs en dårlig betalt jobb som man jobber seg opp fra. Uansett blir det blir nok vanskelig å finne en "skikkelig" jobb spesielt etter finanskrisen. Allikevel anbefaler jeg deg å reise ut, få en jobb selv om det bare er en fillejobb som er dårlig betalt, lær det lokale språket. Reising er en fantastisk erfaring og et år i utlandet ser bra ut på CVen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå