Gå til innhold

Tips til hva jeg kan gjøre på treningssenteret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig meldt meg inn i et treningssenter. Nå er jeg helt grønn på trening, så når jeg går dit, har jeg egentlig ingen plan. Går litt på tredemøllen, tar litt styrkeaparater (fått utdelt et ark over diverse øvelser og hvor mye vekt på hver), samt litt roing på slutten. Jeg er normalvektig, men har ganske tynn overkropp etter at jeg gikk ned en del kg, uten å trene. Har helt ok kondis, kunne vært mye bedre.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Hvor lenge og hvor fort bør/kan jeg løpe på tredemøllen, f.eks? Og hva med stigningsgrad?

Kan tenke meg å få litt av muskelmassen tilbake, da jeg rett og slett bare har en tynn overkropp. Samtidig ønsker jeg ikke å gå opp i vekt, men vet at det er vanlig når man bygger muskler.

Håper noen med litt peiling kan hjelpe meg litt i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg!

Dette var et kjempe bra spørsmål, og det er ofte mange som drar på treningssenter uten mål og mening.

Hvis du virkelig vil få utbytte for timene du bruker på senteret, så er det smart å planlegge litt.

Først så kan du sette en plan for hvor mange dager i uken du skal på senteret og bestemme deg for hva du vil fokusere på.

Det ideelle er å ha 2 kondisjons økter og 2 styrkeøkter. Det er lurt å ikke trene styrke og kondisjon på sammme dag, du skal ha energi til å gjøre en av de skikkelig.

Kondisjon- her kan du sykle, bruke ellipse eller tredemøllen. Det er lurt å trene i minst 40 minutter eller mer. Du må ikke løpe eller slite deg helt ut, moderat tempo er helt ok.

Intervall trening er også supert hvis du vil få bedre kondis, siden du allerede er fornøyd med vekten din så gir det deg både bedre kondis og strammer opp kroppen.

Styrke trening- tren de store muskelgruppene. Benpress, markløft, utfall og knebøy er supre øvelser for rumpe og ben. Bruk tunge nok vekter/motstand til at du akkurat klarer 12-15 repetisjoner. Klarer du mer enn dette så legg på merk vekt.

Å bruke egen kroppsvekt er også bra- push ups, spensthopp og sånt er også bra :)

Husk at for å bygge muskler så må du spise nok!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar :) Per dags dato pleier jeg å jogge 30 min i moderat tempo, akkurat for raskt til å kunne gå, så blir sakte jogging. Har vært oppe i nesten 5 km en gang, men da brukte jeg ca 45 min. Kan nevne at jeg så vidt rekker over 150 cm, så kan ikke ha så høyt tempo som en på 170. Farten varierer jeg mellom 7 og 8 km/t.

Forslagene dine skal prøves ut ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet meg et ferdig laget treningsprogram og fulgt det.

Jeg vet at mange har utrolig bra erfaring med treningsprogrammet "RYP". Det er ganske godt forklart og enkelt å få til uten mye teknikktrening. I tillegg har det muligheter til å la deg velge utholdenhetstrening som en del av treningsprogrammet.

(Eneste ankepunkt er at det tar utgangspunkt i 10RM (repetisjons maksimum). Altså den tyngste vekten du klarer å løfte ti ganger. Hvordan kan du vite dette uten å teste det? Du må nemlig prøve å teste det, men når du har tatt 10 ganger med en vekt du tror du klarer og klarer. Så er det ikke sikkert du klarer 10 ganger til med en tyngre vekt samme dagen, men du ville kanskje klart det neste dag. Skal du drive å teste sånn på alle øvelser så blir jo du aldri ferdig med testingen. Nok om det.)

Du har jo også en rekke andre ferdige treningsprogram som fokuserer på styrke. Som de ulike 5x5 programmene, og diverse styrkeløfterprogram for olympiske vektløftere.

Et tredje alternativ som kombinerer styrke og høy intensitetstrening ertabataintervaller. Det krever imidlertid at du kan litt om trening.

Jeg anbefaler deg å lese litt om trening og kosthold - det gir deg verdifull kunnskap som gjør treningshverdagen lettere og mer motiverende. RYP har blant annet en blekke som beskriver en rekke treningsrelaterte uttrykk og prinsipper, samt en del om kosthold. Vær imidlertid oppmerksom på at Tech Nutrition som har laget ryp selger kosttilskudd og de vil selvsagt være noe fargelagt av dette når de skriver om kosthold.

Lag flere tråder i forumet dersom du har andre spørsmål. Det er alltid en haug med folk som er interessert i å spore av tråden din i diskusjoner for og i mot lavkarbo, antall gram proteiner per kroppsvekt eller andre personlige overbevisninger! (Inkludert meg.)

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...