LexSuperior Skrevet 30. september 2011 #1 Skrevet 30. september 2011 Spørsmålet sier vel sitt. Hvor stor evne har egentlig hunder til å vurdere høyder? Varier det fra rase til rase? Hunden min hoppet nemlig ned fra garasjetaket i dag(det går litt skrått ned til gress, men det er høyt) da hun skulle prøve å få tak i en leke. Synes kanskje ikke dette er helt normalt?
Redbull Skrevet 30. september 2011 #2 Skrevet 30. september 2011 Vi har valp da, å han har ikke noe evne til å vurdere høyde i det hele!! Stokk dum når det kommer til det
MalloryK Skrevet 30. september 2011 #3 Skrevet 30. september 2011 Kanskje han bare var veldig ivrig, og ikke tok seg til til å se?
Fanta Exotic Skrevet 30. september 2011 #4 Skrevet 30. september 2011 En venninne av meg fikk en valp, og da den var liten pleide den å presse seg inn i et hjørne i kjellern å ligge der.. Etterhvert som den ble større klarte den ikke lenger å komme til dette stedet.. Den skjønte overhodet ikke hvorfor den ikke klarte å komme seg dit lenger og ble stående og bjeffe/knurre på veggen Tror egenlitg ikke hunder har så mye oversikt over størrelse/høyder o.l..
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. september 2011 #5 Skrevet 30. september 2011 Førerhunder blir lært opp til å tro at de er like høye som et menneske og to meter brede. Hunder lærer seg slikt ved erfaring. Men er vel like store forskjeller her som på mennesker. Noen har dårligere dybdesyn enkelt og greit. Jeg merket aldri på min hund at hun ikke hadde full kontroll på høyer ol. Men trente mye balanse og agillity ol med henne. Regner med din hund lærte nå en gang for alle
LexSuperior Skrevet 30. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. september 2011 For å beskrive det som skjedde nærmere da så ba jeg henne om å søke, men hun hadde litt problemer med å lokalisere gjenstanden. Så gikk hun opp på taket og så den ligge rett under. Først løp hun ned, men da mistet hun orienteringsevnen så hun kom opp igjen for å kikke. Hun prøvde dette et par ganger og plutselig bare hoppet hun. Antar at hun valgte.. Snarveien?
Muscae Skrevet 30. september 2011 #7 Skrevet 30. september 2011 Aner ikke med hunder, men har hørt at kattunger har lite dybdesyn, og derfor kan vandre rett ned av sofaen ol. fordi de ikke ser høydeforskjellen... Mulig din hund har noe lignende.. Har forresten også hørt (da jeg var liten, så godt mulig det ikke stemmer, folk forteller mye rart til barn) at kattunger har høydeskrekk, og derfor ikke liker å bli løftet høyt opp.. De kattungene jeg har møtt liker ikke å bli løftet høyt opp, men mulig det er noe annet som er grunnen...
LexSuperior Skrevet 30. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 30. september 2011 Førerhunder blir lært opp til å tro at de er like høye som et menneske og to meter brede. Hunder lærer seg slikt ved erfaring. Men er vel like store forskjeller her som på mennesker. Noen har dårligere dybdesyn enkelt og greit. Jeg merket aldri på min hund at hun ikke hadde full kontroll på høyer ol. Men trente mye balanse og agillity ol med henne. Regner med din hund lærte nå en gang for alle Gjør de det? Det visste jeg ikke. Da blir hun kanskje flinkere etterhvert som vi trener mer agility:-) Hahaha! Ja, hun ble i allefall overrasket på vei ned i likhet med meg! Kommer til å være mye mer påpasselig framover i hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #9 Skrevet 30. september 2011 Min hund holder seg langt unna kanter på fjellet, og det virker som om hun forstår at hun ikke skal gå der.
Windsor Skrevet 30. september 2011 #10 Skrevet 30. september 2011 Hunder har generelt dårlig dybdesyn og er derfor dårlige til å bedømme høyde. I dette tilfelle var nok hunden også veldig ivrig. En unghund som har fått motet på plass, men mangler klokskapen er ikke nytt akkurat.
Mynona Skrevet 30. september 2011 #11 Skrevet 30. september 2011 Tror min var dårlig til å bedømme høyde og. Ellers led hun av ekstrem høydeskrekk.. Tipper hun trodde at det var lenger enn det egentlig var. Hun nektet å hoppe ned skrenter ol på litt under 1 meter.
Gjest Survival Skrevet 30. september 2011 #12 Skrevet 30. september 2011 Det er faktisk et veldig godt spørsmål. Man skulle tro at hunder hadde et godt øye for høyder og kvadratmeter (plass), men min hund er et levende bevis på det motsatte. Jeg vet ikke om det er fordi hun rett og slett ikke ser at å hoppe ned fra kjøkkenbenken er høyt, eller fordi hun ikke bryr seg. Èn av de to i hvert fall. Samme gjelder plass og område. Når hun var valp pleide hun alltid å springe under sofaen med lekene sine og skålene. Nå når hun er blitt voksen prøver hun fremdeles noen ganger å komme seg under der, men hun setter seg jo fast og piper for at jeg skal komme å hente henne frem :gjeiper:
LexSuperior Skrevet 30. september 2011 Forfatter #13 Skrevet 30. september 2011 Tror min var dårlig til å bedømme høyde og. Ellers led hun av ekstrem høydeskrekk.. Tipper hun trodde at det var lenger enn det egentlig var. Hun nektet å hoppe ned skrenter ol på litt under 1 meter. Sånn var min også før. Hun krøp under alt mulig. Men nå har hun visst ombestemt seg!
LexSuperior Skrevet 30. september 2011 Forfatter #14 Skrevet 30. september 2011 Det er faktisk et veldig godt spørsmål. Man skulle tro at hunder hadde et godt øye for høyder og kvadratmeter (plass), men min hund er et levende bevis på det motsatte. Jeg vet ikke om det er fordi hun rett og slett ikke ser at å hoppe ned fra kjøkkenbenken er høyt, eller fordi hun ikke bryr seg. Èn av de to i hvert fall. Samme gjelder plass og område. Når hun var valp pleide hun alltid å springe under sofaen med lekene sine og skålene. Nå når hun er blitt voksen prøver hun fremdeles noen ganger å komme seg under der, men hun setter seg jo fast og piper for at jeg skal komme å hente henne frem :gjeiper:
Mynona Skrevet 30. september 2011 #15 Skrevet 30. september 2011 Sånn var min også før. Hun krøp under alt mulig. Men nå har hun visst ombestemt seg! Min var sånn i alle 14 år. Selv om jeg stod på nedsiden av skrenten, så hun så at den bare rakk meg til litt over knærne.. Men neida.. vi må går rundt..
Mynona Skrevet 30. september 2011 #17 Skrevet 30. september 2011 Alle har sine fobier Hehe.. ja.. min hadde mange rare..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå