Gå til innhold

Statens innkrevingsentral?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått ett eneste brev i postkassen min på flere måneder. Noe som egentlig ikke er så veldig påfallende, da jeg har alle regningene mine elektronisk i nettbank (er enslig student uten barn, jeg har ikke så ekstremt mange flere regninger enn husleie og strøm), har nei-takk-til-reklame-lapp på postkassen og ikke er av typen som mottar postkort, brev.

Den siste mnd - 6 uker har jeg stusset litt på dette, da jeg to ganger har bestilt koder til MinSide innlogging (skulle sjekke status på søknad om betalingsutsettelse hos lånekassen da jeg fortsatt er student, men har valgt å ikke ta studielån). De har ikke kommet. Jeg har ringte til telefonnummeret deres, og de sa de var sendt. Jeg har også bestilt en pakke som ikke har kommet, men det har jeg bare tenkt at den sikkert har blitt stoppet i tollen eller noe.

Så har jeg vel bare vært så opptatt med fulltidsstudier (30 stp + konteeksamen) og jobb og familiedrama at jeg ikke har tenkt videre over det. Min feil, helt klart.

Dette har forresten skjedd med meg en gang før. Fikk over en periode ikke post i det hele tatt, før jeg plutselig fikk en hentelapp, og fikk en stor pakke (fra posten!), med en pakke jeg hadde bestilt (og sendt sint mail til kundeservice pga manglende levering), en regning og noen purringer/inkassovarsel for denne.

Jeg har ALDRI noensinne bedt posten om å oppbevare posten min. Damen på postkontoret kunne ikke svare på hva som hadde skjedd.

Så, fikk jeg, den 20. denne mnd, trekt 4000 kr fra lønnslippen min. Statens Innkrevingsentral hadde nemlig pålagt jobben min å trekke det, for å kreve inn studielånet mitt. Jeg har som sagt ikke fått noe brev... Og jeg innser at det hele helt sikkert er min feil, mtp at jeg kunne ringt lånekassen og hørt om alt var i orden med søknaden om betalingsutsettelse, etterlyst post etc.

Jeg har virkelig ikke mottatt brev. (Jeg har heller ikke hatt anledning å ringe verken lånekassen eller SI før nå førstkommende mandag pga eksamener og feltarbeid jeg har hatt, arbeidstid og åpningstidene deres).

Grunnen til at jeg ikke tar studielån dette semesteret er at jeg jobber såpass mye at jeg klarer meg, og jeg ventet 13000 tilbake på skatten. De 13000 har jeg ikke sett noe til, men har bare antatt at jeg var en av de som ville motta pengene i siste pulje (som blir utbetalt i disse dager?). Kan Statens innkrevingsentral ha tatt skattepengene mine? Kan de fortsette å pålegge arbeidsgiver å trekke meg i lønn? Jeg har selvsagt ettersendt papirer på eksamensresultater fra i vår, eksamensmeldinger nå dette semester, kvittering for betalt studieavgift osv til lånekassen nå etter jeg ble gjort oppmerksom på problemet.

Og hvem i allverden kontakter jeg for å få tak i posten min????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. posten din aner jeg ikke, men det å få i gang trekk fra SI tar lang tid, omtrent 1 år, så her er det noe som ikke stemmer lenger tilbake enn 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja, det tar nok lang tid. Men om jeg ikke har mottatt krav? Jeg er fullstendig klar over at mye av dette er min egen feil, og det tar jeg gjerne selvkritikk på, men håper virkelig jeg kan få orden på det på best mulig måte uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt og holdent ansavrlig for at adressen din er korrekt hos de instanser som trenger det, og at du endrer folkeregisteradresse når du flytter. Det tar som nevnt over her veldig lang tid før SI begynner å trekke i lønn, så jeg tror heller ikke at dette bare har gått over noen måneder. Tydligvis har du heller ikke alle regningene dine i nettbanken når du ikke har lånekassen der.

SI er i sin fulle rett til å trekke av lønn og penger igjen på skatten. Ønsker du å endre dette må du kontakte saksbehandler på tlf og forsøke å få til en avtale. Sannsynligvis er lånet ditt hos lånekassen sagt opp fordi du ikke har betalt, og da må du enten finne deg i å bli trukket av lønnen eller tilbakenetale lånet i sin helhet. Og du får sannsynligvis ikke lån igjen i lånekassen senere, samt at du er registrert med betalingsanmerkning til lånet er oppgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke endret adresse på noen som helst måte.

Jeg har heller ikke planer om å ta opp mer lån (ferdig utdannet i desember). Ja, jeg vet jeg vil ha betalingsanmerkning så lenge jeg har uoppgjorte innkrevingssaker. (Jeg har ikke anledning til å betale 250 000 akkurat nå.)

Selvsagt forstår jeg at SI kan trekke meg for lønn om jeg ikke betaler ting som skal betales. Og jeg forstår at jeg burde ha vært mer aktivt engasjert i å sjekke opp om ting har vært ok, og ikke bare antatt det (selv om jeg har sendt inn skjema på at jeg fortsatt studerer, og derfor ikke har tenkt mer på studielånet). Ja, jeg burde fulgt mye bedre med. Det tar jeg selvkritikk for. Helt klart.

(Og ja, jeg har betalt alle regninger i nettbanken min, om du lurte.)

Det er heller ikke det jeg lurer på, for det er jo ganske åpenlyst at jeg har gjort noe galt. Jeg lurer vel på om det finnes muligheter for å få orden på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på dette i andre avsnitt, men gjentar;

1. Ringe kundebhandler hos SI

2. Forberede seg på at du enten må innfri hele lånet, eller avfinne deg med trekk i lønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullstendig urealistisk for en student med deltidsjobb å hoste opp 250k. Det kan vel dessuten knekke økonomien til et menneske med deltidsjobb å bli trukket 4000 kr i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt både SI og Lånekassa. I en del tilfeller kan lånet tilbakeføres til Lånekassa, dersom du kan hoste opp dokumentasjon i etterkant. Lånet kan også evt tilbakeføres når du har betalt den delen av lånet som var forfalt da det ble overført til SI, noe som vel vil være vesentlig mindre enn totalbeløpet.

SI vil også redusere trekket ditt, dersom du dokumenterer inntekt og utgifter, 4000 er standardtrekket de bruker når de ikke har fått noe som helst tilbakemelding fra skyldner.

Du bør selvsagt også kontakte posten og finne ut hvorfor brevene dine uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...