Gå til innhold

Jeg fikk beskjed å om ta vekk hunden fra plena

Anbefalte innlegg

Skrevet

I nærheten av der jeg bor, er det ei boligblokk for eldre som ligger like ved skogkanten. De har ei ganske stor plen utenfor, og det går en gangsti mellom plena og skogkanten. Jeg pleier å gå med hunden min der ganske ofte, og der er det alltid masse lukter som han kan "kose" seg med :jepp: Så jeg lar han valse litt som han vil på kryss og tvers, og opphøyer "gå fot" akkurat der.

Hunden min sto lenge og lukta i noe i kanten av plena for noen dager siden (vi går aldri ut på plena, holder oss på gangstien og i kanten), også fikk jeg plutselig beskjed av en beboer om å holde hunden på skogkant-siden i stedet. Jeg svarte med at jeg plukker opp etter han. Men nei, det hjalp ikke. Akkurat da bøyer hunden min seg frem for å tisse en skvett på det han sto og luktet på, og da hører jeg bare "neineineineinei" fra beboeren. Jeg måtte fnise litt, fikk han (motvillig) over på "riktig" side, og gikk videre.

Men hæ?? Bor man langs en gangsti og har eiendommen ut mot denne så må man jo tåle at hunder og andre dyr ferdes der, vel? Går jeg langs en bilvei lar jeg hunden gå på plener. Akkurat som at jeg aksepterer at hunder pisser på postkassestativet mitt i ny og ne. Det er ikke sånn at det foregår aktiviteter på denne plena av beboerne heller. Prøver ikke å være vanskelig altså, jeg bare prøver å forstå hva som fikk denne damen til å si i fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri synes det var ok at en hund tisset på MIN plen, uansett hvor den befant seg hen. Hadde jeg hatt hund ville jeg heller ikke latt den tisse på DIN plen.

Allemannsretten gjelder ikke hager, og en plen er å regne for hage.

• Liker 7
Skrevet

Det er så ufattelig irriterende!

Har hatt mange hunder selv, og holdt på aktivt med hund i flere år, både innen utstilling, lydighet og oppdrett. Men jeg blir skikkelig irritert når jeg ser hundeeiere gi nærmest frislipp til hunden sin inn på plenen vår når de går forbi på gang og sykkelstien.

Min plen er ikke offentlig eiendom. Det har skjedd flere ganger at hundene har gjort fra seg på plena, og eieren ikke har plukket opp. Det gjelder selvsagt ikke alle, men når jeg ser en hundeeier slakke båndet og nærmest invitere hunden sin inn på MIN plen, vet jeg jo aldri om det blir liggende igjen noe. Og derfor blir jeg småsur. Det finnes andre områder å la hunden få langt bånd til å røre seg på, utenom min plen!

Jeg kunne aldri gjort slik selv med min hund. Jeg ville jo ikke valset inn på andres eiendom og plen, så hvorfor skulle jeg la hunden min valse rundt der? Det er gang og sykkelstien som er offentlig, ikke plena mi.

• Liker 2
Skrevet

Da må du ta å lære deg folkeskikk, ts.

Sånne som deg må være de mest irriterende menneskene i verden. De som faktisk ikke klarer å se at dette kunne vært til irritasjon/sjenanse for andre.

Vi har også hund, men jeg lar ikke henne gå inn på andres private plener likevel.

Dette synes jeg virkelig er en uting, ts. Du burde slutte med å la hunden få gå på/tisse på andres plen. Det er direkte frekt.

• Liker 4
Skrevet

Og man skriver plenen, ikke plena!

• Liker 4
Skrevet

Det er så ufattelig irriterende!

Har hatt mange hunder selv, og holdt på aktivt med hund i flere år, både innen utstilling, lydighet og oppdrett. Men jeg blir skikkelig irritert når jeg ser hundeeiere gi nærmest frislipp til hunden sin inn på plenen vår når de går forbi på gang og sykkelstien.

Min plen er ikke offentlig eiendom. Det har skjedd flere ganger at hundene har gjort fra seg på plena, og eieren ikke har plukket opp. Det gjelder selvsagt ikke alle, men når jeg ser en hundeeier slakke båndet og nærmest invitere hunden sin inn på MIN plen, vet jeg jo aldri om det blir liggende igjen noe. Og derfor blir jeg småsur. Det finnes andre områder å la hunden få langt bånd til å røre seg på, utenom min plen!

Jeg kunne aldri gjort slik selv med min hund. Jeg ville jo ikke valset inn på andres eiendom og plen, så hvorfor skulle jeg la hunden min valse rundt der? Det er gang og sykkelstien som er offentlig, ikke plena mi.

Jeg skjønner deg så utrolig godt.. Hva med å sette opp gjerde eller plante hekk? Det gjorde vi. En tett forbannet hekk slik at ingen gikk inn på lenger.

• Liker 1
Skrevet

Plen foran boligblokk er noe helt annet enn privat hage. Ihvertfall i mine øyne. Uansett skal man ta hensyn. Plukke opp etter hunden osv.

Men når det er sagt, så er det ufattelig hva noen henger seg opp i.

Ikkje trø i graset, spee spire lyt få stå...

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner deg så utrolig godt.. Hva med å sette opp gjerde eller plante hekk? Det gjorde vi. En tett forbannet hekk slik at ingen gikk inn på lenger.

Ja, vi har planer om det, har bare ikke kommet så langt enda :) Men seriøst så synes jeg det burde være unødvendig å måtte fysisk stenge av sin egen eiendom for å hindre folk og dyr i å valse rundt som om det var et offentlig sted... :sukk:

(Og til AB: Jeg vet hvordan plen skrives. Innimellom kommer det bare et pittelite innslag av dialekt)

Skrevet

Har en slik plen utenfor blokka vi og, og her kunne småbarna fint fått krype rundt (vi har ikke lekeplass rett utenfor, og de minste får ikke lekt i klatrestativer uansett), om det ikke hadde vært for at bikkjene tisser og bæsjer her.. Joda, de fleste plukker opp etter seg, men det er rester igjen i gresset og tisset tørker ikke på sekunder. Så jeg syns det er helt på sin plass å jage bort hunder!

Skrevet

Jeg synes definitivt ikke det er ok at hunder tisser på postkassestativ. Skal en hund til å markere på et slikt sted så skal man selvsagt avbryte det.

Og private plener er private, enten de tilhører en enebolig eller et sameie. Man går på stien ved siden av, ikke på plenen.

• Liker 1
Skrevet

Plen foran boligblokk er noe helt annet enn privat hage. Ihvertfall i mine øyne. Uansett skal man ta hensyn. Plukke opp etter hunden osv.

Men når det er sagt, så er det ufattelig hva noen henger seg opp i.

Ikkje trø i graset, spee spire lyt få stå...

Hvorfor? Har vi som bor i blokk mindre rett til privatliv? Har vi mindre rett til å gå ut og legge oss og sole oss i hagen?

Den plenen er privat eigd, sånn er det bare. Ett fett hvilken type hus som står der.

• Liker 3
Skrevet

Hvor stor er plenen? Er den så stor at den regnes som utmark eller er den privat område? Om den er privat område, må du bare respektere at folk ikke vil ha hunder der... Det er uansett båndtvang

• Liker 1
Skrevet

Jeg er er faktisk usikker på om jeg lar hunden tisse på andres plen :klo:

Hunden min tisser og bæsjer på plen som er utenfor gjerder (ja, jeg plukker opp bommelom), og jeg aner jo ikke om det bare er snakk om plen som har spredd seg utenfor gjerdet, eller om gjerdet er plassert litt innpå eiendommen med vilje.

Kan ikke påstå at jeg har dårlig samvittighet for dette - noe jeg derimot ville hatt dersom hunden kun skulle gå pent og pyntelig midt på asfalten. Asfalt er max uinteressant for ham. Når det gjelder privat eiendom uten gjerder, holder jeg ham heller unna. Er det snakk om gresset utenfor aldersboliger, som attpåtil grenser mot gangsti, ville jeg gått der med god samvittighet. Bodde ganske nærme et slikt sted før, og beboerne syntes det var stor stas med hund, så de inviterte meg ofte lenger inn på plenen :)

Hundeeiere bør helt klart ta hensyn, men litt må man faktisk tåle også.

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke at en hund som tisser i kanten av en plen er noe værre enn en katt gjør fra seg i blomsterbedd eller plen som blir ødelagt av brøyting/salting/grusing om vinteren.

Jeg har hund selv men tillater den ikke å gå INNPÅ plenen, men han tisser i kanten.

Endret av Troilltøva
  • Liker 1
Skrevet

om plenen ligger inntil gangvei, da lar jeg bikkja tisse fritt.Men om det er benker,gjerder eller annet ,går jeg unna. Om et område brukes av eldre,barn eller annet som f.eks plener rundt skoler osv,holder jeg han også unna.

Men på gangstier og grense til andres eiendom,der er jeg ikke like

oppmerksom. Plukker alltid opp bæsj så det er ikke et problem.

Lar han heller ikke skvette på stoler,benkeplasser,lekestativ (hunder i barnehager er æsj...) og lignende.

Skrevet

Hvis det er et større fellesareal så ser jeg ikke problemet med at hunden får gå og snuse litt. Er det en privat hage så skal man selvsagt ikke slippe hunden inn på tomten.

• Liker 2
Skrevet

Har en slik plen utenfor blokka vi og, og her kunne småbarna fint fått krype rundt (vi har ikke lekeplass rett utenfor, og de minste får ikke lekt i klatrestativer uansett), om det ikke hadde vært for at bikkjene tisser og bæsjer her.. Joda, de fleste plukker opp etter seg, men det er rester igjen i gresset og tisset tørker ikke på sekunder. Så jeg syns det er helt på sin plass å jage bort hunder!

Vel, bor man i blokk med hund så har jo hundeeierne rett til å ta med hundene ut på plenen også..

• Liker 6
Skrevet

Jeg lar aldri hunden min gå på andre sine plener tilfelle an gjør fra seg der. Har vi naboene sine hunder over på leking er det greit at de tisser/bæsjer der, men ikke om de går forbi plenen vår. Det er ikke greit!

Skrevet

I en hundeverden er det vel regelen "the world is mye toilet" som gjelder, men det er ikke dermed sagt at eierne skal la hunden få mulighet til å leve etter det.

Jeg har hatt hund i 16 av mine 27 år, og det kunne aldri falt meg inn å la en hund gjøre fra seg på andres eiendom. En får som regel ikke alt med seg selv om en går med disse små posene og plukker opp. Og selv en liten flekk på plenen er for mye. Selv om det er lite kan det faktisk sette seg under skoa til folk som da blir tvunget til å dra det med inn.

Skrevet

Men ts sier jo at de går helt i kanten av plenen da. Det er kanskje mer fornuftig å gå på andre siden, men dersom det hadde vært boliger på begge sidene så må man jo gå på en av sidene med hunden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...