Gå til innhold

Utrolig vondt i magen innimellom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innimellom kan jeg plutselig får utrolig vondt i magen (føles som jeg må på do) Når jeg går på toalettet er det bare luft.. Hvis jeg "presser" så får jeg helt ekstremt vondt i magen. Ikke ved endetarmen, men langt oppi magen. Bak navelen på en måte. (Det er faktisk så vondt at jeg ikke klarer det)

Jeg har aldri opplevd noe lignende, men i det siste har jeg det sånn kanskje hver 3. gang jeg må på do (nummer 2).. Jeg har akkuratt mensen, så jeg er nok ikke gravid...

Spiser forresten normalt, sunt som jeg alltid har gjort og trener 4-5 ganger i uka, og er i generell god form, hvis det skal ha noe å si

=( Huff.. Bør jeg gå i legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frokost: havregrøt (laget av havregryn, vann og kanskje melk hvis vi har) med rosiner og kanel

Mellom: eple eller gulrøtter

lunsj: salat, grovbrød m/ kjøttpålegg eller salat.

mellom: frukt

middag: som regel wok med renskåret kjøtt, eller fiskemiddag med kokte grønnsaker og poteter eller lignende.

kvelds: knekkerbrød, frukt eller yoghurt. (spiser også dette innimellom hvis jeg blir sulten utenom det jeg har satt opp)

spiser kung godis o.l på lørdager.. (er ikke da jeg får magevondt. skjer i uka)

det kan jo kanskje komme av stress? (stresser en del). Jeg trener som regel om morgenen før skolen, men jeg spiser før trening...

Kanskje jeg er allergisk? Gluten kanskje? Neimen om jeg vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger smertene mer til høyre eller til venstre i mageregionen?

Har du gått ned mye i vekt?

Har du endret kostholdet det siste året eller noe sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Smertene er faktisk midt i magen. Rett bak navlen. Gjør som sagt vondt hele tiden, men ekstra vondt når jeg "presser"

- Jeg gikk ned ca. 15 kg for ca. 3 år siden, men har holdt stabil (normal)-vekt etter det. Var overvektig før.

-Endret kostholdet for 3 år siden da jeg begynte å slanke meg, og har holdt meg til det siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magesmerter kan ha mange årsaker, stress kan absolutt gi det, men også kan det være at du spiser noe du ikke tåler. Mat som typisk kan gi magesmerter/oppblåsthet er melkeprodukter, hvete, og gjær. Mye fiber kan også gi slike symptomer, jeg kan f.eks ikke spise knekkebrød som inneholder mye fiber.

Du kan prøve deg litt frem og eliminere et par uker. Eks kutt ut alt som heter knekkebrød og gluten,og bytt det ut med noen lett-fordøyelig istedet. Evnt kutt ut alt av meieriprodukter et par uker og se om du kjenner forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Smertene er faktisk midt i magen. Rett bak navlen. Gjør som sagt vondt hele tiden, men ekstra vondt når jeg "presser"

- Jeg gikk ned ca. 15 kg for ca. 3 år siden, men har holdt stabil (normal)-vekt etter det. Var overvektig før.

-Endret kostholdet for 3 år siden da jeg begynte å slanke meg, og har holdt meg til det siden :)

Da høres det ikke ut som om det passer med min erfaring. Jeg fikk nemlig gallestein etter jeg gikk ned ganske mye i løpet av ett år, men det ligger mer til høyre, og det begynte under ett år etter jeg la om kostholdet.

Du kan jo nevne det for legen om du skal der, eller ta en telefon og høre om det er noe som bør sjekkes. For å være sikker. kan jo være allergier som du sier, eller det kan være stressrelatert. Det finner du ikke ut av uten å spørre noen som har kompetansen til å gi deg et ordentlig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ikke ut som om det passer med min erfaring. Jeg fikk nemlig gallestein etter jeg gikk ned ganske mye i løpet av ett år, men det ligger mer til høyre, og det begynte under ett år etter jeg la om kostholdet.

Du kan jo nevne det for legen om du skal der, eller ta en telefon og høre om det er noe som bør sjekkes. For å være sikker. kan jo være allergier som du sier, eller det kan være stressrelatert. Det finner du ikke ut av uten å spørre noen som har kompetansen til å gi deg et ordentlig svar :)

Vel, det forekommer ganske ofte at matintoleranser/allergier ikke gir utslag på blodprøver, så det er absolutt lurt å gjøre eliminering i matveien. Sier ikke at TS ikke skal ta opp problemet med lege, men at det er greit å ta tak i ting på egenhånd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...