Gå til innhold

Hva slags kosthold holder du deg til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, overskriften sier vel det meste... Hva slags kosthold holder du deg til?

Personlig spiser jeg det jeg vil, men er generelt veldig glad i salat, sushi ol. Men skeier også ut, kanskje litt for ofte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Alt med måte". Spiser stort sett sunt, men har jeg lyst på pasta til middag en dag, eller en øl på en onsdag, så er det greit også.

• Liker 3
Skrevet

Til nå har jeg levd med filosofien "spiser hva jeg vil, trener mye". Men nå har jeg funnet ut at jeg om ett år skal være med på noe litt stort som krever at jeg er i den beste formen jeg kan være.. Derfor blir det nok mye proteiner og sunt fett fra nå av. Mindre karbohydrater. Mer rent kjøtt, fisk og kylling. Mye grønnsaker. Kutte ned på alt hvitt - hvitt mel, hvitt sukker, hvit pasta/brød.

Skrevet

Jeg holder meg til et vegansk kosthold, men spiser fortsatt det jeg vil med erstatninger. Dessuten prøver jeg å holde meg unna Aspartam, natriumglutamat, fluor og de fleste E-stoffer for den saks skyld. Jeg har aldri spist så godt og variert i hele mitt liv :popcorn:

Skrevet

"Alt med måte". Spiser stort sett sunt, men har jeg lyst på pasta til middag en dag, eller en øl på en onsdag, så er det greit også.

Samme her :)

Skrevet

Variert og sunt, ikke noe ekstreme greier, og nekter meg ingenting :) Spiser meg mett, men ikke stappmett, og holder godteri til lørdag.

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på :)

De fleste måltider er veldig sunne (rent kjøtt/fisk/fugl og masse grønnsaker samt grovt brød og havregrøt). Jeg lager middagsmat vanligvis fra bunnen av. Lite snacks, men kan godt spise både sjokolade og kake. Det holder med en liten bit for megav gangen, men kan ta det 7 dager på rad. Spiser lite pasta, ris og poteter, men det har mer med at jeg er alene og det blir ekstra styr og oppvask ut av det. Middag blir gjerne kjøtt/fisk med kun grønnsaker. Kunne blitt flinkere til å spise frukt, men får i meg litt i en smoothies. Denne lager jeg på Biola. Gjør meg ingenting å spise junkfood. Er så sjeldent at det har ingen innvirkning på kostholdet mitt. Drikker til daglig bare kaffe, te og vann. Skeier ut med øl og vin.

Skrevet

Lavkarbo, men jeg er ingen fanatiker. Alt med måte som det heter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg har ganske kjedelig kosthold, som kommer av to grunner:

1. det er mye jeg ikke gidder å kjøpe fordi det blir dårlig før jeg får spist det opp.

2. Jeg er utrolig dårlig til å lage mat.

Generelt spiser jeg mye: brød, knekkebrød, makrell i tomat, laks, leverpostein, tomater, agurk, mais, magert kjøttdeig, kalkunfilet og fajitas.

Spiser veldig lite melkeprodukter, rekesalat/italiensk salat og ting som rett og slett ikke holder. Kjedelig å kaste halve boksen med mat, eller enda verre: spise maten til hvert eneste måltid hele uka. BLÆ.

Men jeg føler jeg får i meg det viktigste, da. Men variasjon hadde ikke skadd.

Skrevet

Spiser temmelig sunt, og egentlig lite variert, men det er fordi jeg har en haug med matintoleranser. Spiser hovedsaklig karboandedeig, kylling, magert skinkepålegg, Ryvita, solsikkeolje, mandler/valnøtter, tomater, ananas, vann og ingefærte.

Kosemat spisers ca. en gang i uka, og da lager jeg for det meste alt fra bunn hjemme, inkludert cookies. Ellers er det tofuis, jordbærfisk fra smågodtdisken, Pepsi Max, kokossorbetis...

Skrevet

Jeg har funnet frem til et kosthold som passer helsa mi helt perfekt. Helt uten fett, kun det fra planter og nøtter (ikke palmeolje da selvfølgelig), og helt uten sukker.

Kan spise hva jeg vil av poteter, ris, pasta, og brød, men det må helst være så grovt som mulig, eller fullkornsvarianter.

Ellers så gjelder det å få i seg mest mulig proteiner og grønnsaker, men alltid ha en veldig mettende kilde til karbohydrater med i måltidet. Veldig mye godt!

Navnet på dietten er Carb Lovers Diet, men er ikke så veldig utbredt enda. Oppdaget det ved en tilfeldighet når jeg var innlagt på sykehuset i mai og så etter akkurat den type kostholdsveiledning :)

Skrevet

Lavkarbo, men jeg er ingen fanatiker. Alt med måte som det heter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Samme her :)

Skrevet

Spiser ganske "normalt", men er samtidig bevisst på hva jeg stapper i meg. Velger alltid sunneste alternativ når det kommer til f.eks pålegg osv, passer på å få i meg nok frukt og grønt,proteiner, og fiber fra langsomme karbohydrater.

Skrevet

Min eneste 'regel' er å spise hjemmelaget mat og unngå masse tilsetningsstoffer. Ellers propper jeg i meg masse karbohydrater, frukt, grønt, korn, melkeprodukter, ost, you name it. Unngår lettprodukter og søtsaker, men spiser store porsjoner med 'ren' mat.

Skrevet

Jeg holder meg så godt jeg kan til basisk kosthold. Dvs vegansk kost og unngår mat med høyt syreinnhold (sukker, hvete, gjær, eddik, søt frukt, søtningsstoffer, brus, alkohol, ferdigmat osv).

Mange tror jeg spiser veldig veldig ensformig og må lide av alle slags mangelsykdommer, men sannheten er at dette har gitt meg enorme helsefordeler, og jeg har aldri spist mer variert.

Men det er klart at mat-horisonten og innstillingen min til hva jeg puttet i kroppen måtte utvides veldig.

Jada, jeg går på en liten potetgull-smell o.l nå og da, men i all helhet prøver jeg å leve slik.

Skrevet

"Det jeg har lyst på"-kostholdet :)

• Liker 1
Skrevet

"Normalt" med fett, karbohydrater og protein. Har nok et litt lite variert kosthold, hvor det samme spises igjen og igjen :gjeiper:

Prøver konstant å spise mer frukt og grønt. Spiser nok for mye kjøtt og sukker(sjokolade/kake). Fisk vanligvis et par ganger i uken. Aldri halvfabrikata, hermetikk, potetgull, yoghurt eller surmelksprodukter.

Skrevet

Pga kolesterol spiser jeg lite fett og prøver å holde meg til umettet fett. Likevel passer jeg på å få i meg noe meieriprodukter hver dag, pga benskjørhet som ligger i familien. I tillegg tenker jeg litt på kalorier, men ellers er jeg nok en typisk "alt med måte"-person. Jeg er flink til å holde porsjonene små, og klarer meg fint med feks en kopp potetgull eller en stripe sjokolade (det er verre når det kommer til en deilig middag).

• 2 uker senere...
Skrevet

"Det jeg har lyst på"-kostholdet :)

Samme her. Om det måtte være en feit burger, ost og kjeks eller hva enn det er blikket mitt fester seg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...