Gå til innhold

er det mulig å leve på 20 kr dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 300 kr på konto som skal holde i 2 uker (da får jeg oktoberstipend). Er det mulig å leve på 20 kr dagen? Tror jeg har alt av husholdningsartikler, så det er kun mat pengene skal brukes til.

Spiser havregrøt til frokost, det er veldig billig :)

Men hvordan i all verden skal jeg få resten av måltidene til å koste mindre enn 20 kroner? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pølse, pasta og ketchup er jo en rimelig middag! Det spiser vi en del av hvis økonomien er skral. Samme med billiglasagne på rema (koster vel 29/39 kroner, men om du deler den i to og spiser den over to dager er jo det innafor 20kr om dagen). Men det løser vel bare middagsproblemet, hvordan du skal få råd til lunsj og kvelds i tillegg vet jeg faktisk ikke.. 20 kroner er jaggu ikke mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, før pleide jeg å ha ca 200 kroner i måneden å leve på, og jeg klarte meg forsåvidt fint. Jeg spiste mye usunt da. En potetgullpose holder meg mett hele dagen. Dessuten har jeg mye flaks, og finner jevnlig litt penger på bakken :fnise: Noen ganger fikk jeg mat da jeg var på besøk hos familie og venner. Jeg vet ikke, det gikk seg liksom alltid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker omtrent aldri mer enn 20 kr på en middag. Kjøp en 4-pakning med laks fra first price, en pakke ris og et hode isbergsalat. Kjøp pasta og lag en billig saus. Som en over her sa; er det krise kan du jo spise nudler. Det er helt uproblematisk å lage middag til en person for under 20 kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis hos familien så langt det går :) Jeg har et daglig matbudsjett på 30 kr og det går strålende, men klart - man må jo ha litt i skapet fra før av. Har ingen du kan låne litt av? Bunnpris har jo rimelige kjøttprodukter hver ukedag, i dag er det kjøttdeig til 19 kr. Rekker til to middager det, en pose kjøttsausblanding og litt pasta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema 1000 har veldig billige brød, nå husker jeg ikke helt hva de koster, men 3-6 kr kan det stemme? Men her hvor jeg bor er de utsolgt for disse brødene allerede tidlig på morgenen, kan være lurt å være der tidlig i tilfelle. Brødene er faktisk gode! Landlord pasta (rema 1000) er billig, en pakke grillpølser er ikke så dyrt, nudler, ost til brødskiva, x-tra egg (selges på coop butikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kneipbrød på kiwi 6 kr, bøtte med jordbærsyltetøy til ca 15 kr. Bare og fryse brødet, og ta opp de brødskivene du trenger daglig. Ellers pasta, 1 kg first price til 10 kr.

Tunfisk 2 pk på kiwi til c 10 kr, så får du i deg litt proteiner og.

Ja, jeg hadde klart meg på 20 kr dagen, men bare for en periode da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn kan spises som frokostblanding også. Til det trenger du melk. Da har du kveldsmåltid.

Kan du bake grove rundstykker så slipper du unna å kjøpe brød.

Billige grønnsaker blir til en grønnsakssuppe. Med grove rundstykker så er det et fullverdig måltid.

Grønnsaker kan også bli til lapskaus. Ha i en pølsebit som du skjærer i bittesmåbiter så får du følelsen av å ikke spise bare grøntfor. Kyllingkjøttdeig er billig og en pakke på 400 g holder til minst 4 middager. Igjen, kjør på med høstens grønnsaker.

Er du snoken på noe så finn kakeoppskrifter med 2 egg og basisvarer du allerede har.

Kjøp en pakke fullkornpasta. Den er god og metter mer enn vanlig pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst!

To kilo mel gir flere brød, en kilo syltetøy får du for 15 kroner, pasta er billig, ketchup passer til det meste, osv.

Klart man ikke kan leve slik i lange tider, men to uker bør gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har jeg klart før.

Kjøp deg havregryn som du har til frokost, og en stor pakke med bønner som du kan legge i vann litt etter litt.

Havregryn og melk til frokost hver dag vil ikke koste mye. Hvis du vil spare melken lager du havregrøt med vann og litt salt (fortsatt godt med litt melk på da). Kjøp et grovbrød som du skjærer opp og legger i fryseren, ikke kneip. Du skal jo prøve å få i deg det du trenger og bli skikkelig mett. Ta med 2 skiver med grovbrød og f.eks. en tube makrell i tomat hver dag, det gjør deg mett til lunsj. Tuben holder seg, så den kan du ha flere dager. Andre tubepålegg kan også være kjekke å ha på brødet ditt.

Til middag har du bønner i stedet for kjøtt, det sparer du mye på, og samtidig får du i deg proteiner. Og det er veldig mettende! Du kan mose bønnene og steke dem i pannen m.feks tacokrydder og tortillas (som du har i fryseren og tar ut en eller to når du trenger det=). En pakke med 3 tacokrydder koster vel 15 kr, og en pakke med fullkornstortillas koster 30. Hvis du steker 400 g med bønner som du har most, har oppi en tacokrydder og litt vann og spiser en tortilla med dette til middag, så har du 6 middager og det koster til sammen ca 60 kr. 10 kr per middag er ikke verst. ;) Men så blir man litt lei, og må variere med litt grønnsaker, rømme og sånt også, men da kan du kjøpe det du har råd til for å variere med det. :)

Pølse og potetstappe er også ofte billig, men det er jo ikke så sunt eller mettende igjen, og ofte er det mer usunt fett og karbo enn proteiner.

Ellers har du billige egg

Nudler vil jeg ikke akkurat anbefale å leve på, det er usunt og ikke blir man særlig mett av det heller. Stek det i så fall i en panne sammen med en pakke med wokgrønnsaker (den pakken kan du jo fordele over flere dager) og bønner (som du allerede har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har var jo mange forslag!!!

Potet, løk og pølse. Skrell, skjær i skiver og stek. Helst en stund med lok på. Blir bra og mettende middag til slutt. Tar litt tid, men det har du vel.

Det finnes billige pålegg også.

Og man kan godt leve uten sauser. Aldri har vært noe sause spiser jeg og ikke på grunn av penger ;) Det er bare ei vane å ha masse sause på alt mulig. Så der kan man spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg greier det stort sett hver uke før stipend:) Spis havregrøt, og lag middag som kan fryses ned i posjoner... Nudler og stekt sjampinjong er overraskende godt når du er blakk, og det koster nesten ingenting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bør være mulig for et liten periode, men pass på at du får i deg litt variert næring likevel.

Jeg spiser mye yoghurt naturell, tilsatt havregryn og diverse, hjemmelagde supper (tomatsuppe fra tomater på bok, fransk løksuppe), ellers er jo knekkebrød med et enkelt pålegg helt greie måltider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å lage kjøpe inn en del ting om gangen å lage noe du kan fryse ned. En hjemmelaget pizza f.eks kan rekke til mange måltider og koster svært lite hvis du velger billige ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løk er dritbillig så løksuppe er et kjempe smart forslag. Dessuten er løk veldig sunt. I frysedisken i matbutikken finner du lapskausblanding til rundt 15 kr. Dette holder til i hvert fall 4 middager dersom du tilsetter f.eks. pølser og en buljongterning. Ellers så så jeg at Rema 1000 hadde kyllingklubber til 19,90 kr for 2 kg. Det er ganske mye. Det tar litt lang tid å lage når de er frossne, men tiner du dem først og krydrer blir det kjempegodt. Ellers kan du jo vurdere å kjøpe hvit ris. Det er ikke det sunneste man kan spise, men en 5kilos sekk med hvit ris er veldig billig og det gir deg magefyll til to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har 300 kroner igjen som skal vare i 2 uker så har du ikke så mye valg- da må jo pengene strekke til. Og selvfølgelig er det mulig; ikke noe krise om det bare er for 2 uker. Tenk på de som har det sånn nesten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...