Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vil gå TAF til høsten (2012), men det er ikke her i byen, så jeg må dra til en annen by to og en halv time unna. Derfor må jeg da bo på hybel, men mamma sier at hun nekter meg å flytte ut før jeg er 18. Mamma og pappa er skilt, og så vidt jeg vet har de delt forsørgerrett, men bor med mamma mer enn med pappa. Pappa sier at det er greit at jeg gjør det, fordi at han heller vil at jeg skal utdanne meg til noe jeg vil, enn at jeg skal gå allmenn og at det skal gå rett i dass (for det kommer det til å gjøre bare på trass viss jeg ikke får flytte ut. Jeg er så sta) Men uansett så lurer jeg på om mamma har rett til å holde meg hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytte*

Skrevet

Så lenge du er under 18, så har hun jo egentlig det. uansett synes jeg ikke foreldre skal stå i veien for barns utdannelse.

Jeg var nødt til å flytte når jeg var 16, og foreldrene mine kunne ikke gjøre noe, siden det ikke var vgs i nærheten. Det ble da folk av meg også!

Skrevet

Dersom du vet hva TAF går ut på, vet at det er det du vil, og er klar for å jobbe hardt med skolearbeidet så tror jeg også at du er moden nok til å klare å flytte ut. Dersom dette er noe du kom på i går at kanskje kunne vært gøy så skjønner jeg moren din godt.

Skrevet

når du har fylt 16 kan du selv bestemme om du skal bo på hybel i forbindelse med skolegang uten foreldrene dine...

• Liker 1
Skrevet

Hun kan ikke nekte deg å gå på skole der du vil, og bo på hybel.

Skrevet

Jeg er jente og flyttet på hybel da jeg var 16. Jeg måtte pendle til vgs, noe som tok en del tid og på vinteren så jeg knapt dagslys. Dette støttet mine foreldre meg i. Det man må huske på er at du må være selvstendig på en helt annen måte enn hjemme. Jeg hadde allerede hatt en selvstendig oppvekst og var klar for å flytte og var i stand til å ta vare på meg selv.

At du kommer til å gjøre det dårlig på allmennfag på trass fordi du er så sta vitner egentlig om at du er rimelig umoden og kanskje ikke klar for å bo for deg selv?

TAF er en god linje, som gir deg mange muligheter. Min vgs var den første i landet med den linjen, så vet godt hva det går ut på og har flere venner som gikk det. Men de har blitt mye rart, alt fra ingenører til sykepleier til politi. hehe. Veien for de fleste blir nok til etter vgs regardless om man går taf eller allmenn.

Du får i allefall stipend fra lånekassa, og for det må du betale husleie, strøm, mat og reise. Har du tenkt over økonomien? eller antar du at foreldrene dine skal komme til og redde deg når det trengs?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er jente og flyttet på hybel da jeg var 16. Jeg måtte pendle til vgs, noe som tok en del tid og på vinteren så jeg knapt dagslys. Dette støttet mine foreldre meg i. Det man må huske på er at du må være selvstendig på en helt annen måte enn hjemme. Jeg hadde allerede hatt en selvstendig oppvekst og var klar for å flytte og var i stand til å ta vare på meg selv.

At du kommer til å gjøre det dårlig på allmennfag på trass fordi du er så sta vitner egentlig om at du er rimelig umoden og kanskje ikke klar for å bo for deg selv?

TAF er en god linje, som gir deg mange muligheter. Min vgs var den første i landet med den linjen, så vet godt hva det går ut på og har flere venner som gikk det. Men de har blitt mye rart, alt fra ingenører til sykepleier til politi. hehe. Veien for de fleste blir nok til etter vgs regardless om man går taf eller allmenn.

Du får i allefall stipend fra lånekassa, og for det må du betale husleie, strøm, mat og reise. Har du tenkt over økonomien? eller antar du at foreldrene dine skal komme til og redde deg når det trengs?

TS her. Selvfølgelig har jeg tenkt over økonomien. Jeg vet jeg får 7000 i måneden i både lån og stipend, pluss at jeg får stipend når jeg er lærlig. Jeg vet det koster å bo. Jeg vet alt dette. Har deltidsjobb og har allerede spart 7000 kroner, så jeg greier meg vel akkurat.

Skrevet

Du får vel ikke 7000 i mnd i vgs? Da jeg gikk på vgs fikk borteboerene ca 3000 i mnd.

Skrevet

TS her. Selvfølgelig har jeg tenkt over økonomien. Jeg vet jeg får 7000 i måneden i både lån og stipend, pluss at jeg får stipend når jeg er lærlig. Jeg vet det koster å bo. Jeg vet alt dette. Har deltidsjobb og har allerede spart 7000 kroner, så jeg greier meg vel akkurat.

Da jeg var "ung" fikk ikke elever lån. Man fikk borteboerstipend som utgjorde litt over 3000,-

Man er ikke student på vgs, da er man elev.

Har du sjekket opp i dette og vet at det er nye ordninger?

Bare nettleien til strømmen er dyr, og det er før du har skrudd på et eneste lys.

Skrevet

når du er under 18 har foreldre plikt på å betale hybelen din og holde deg med mat.

de har forsørger plikt på deg. i tillegg siden du ikke har mor og far som bor sammen har du krav på å få utbetalt bidraget som den ene parten betaler til deg når du ikke bor hjemme lenger.

Skrevet

Da jeg gikk på vgs 2005-2008 fikk borteboere 4800. Jeg fikk hvertfall det pga skilte foreldre med lav inntekt :) Tror beløpet økte med 100 kr pr år. Altså skal det vel ligge på rundt 5100 kr nå :)

Skrevet

Du får vel ikke 7000 i mnd i vgs? Da jeg gikk på vgs fikk borteboerene ca 3000 i mnd.

TS igjen.

Har sjekka på lånekassa. Får sånn utstyrstipend i tillegg siden det er TAF

Men uansett: Takk for svar alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...