Gå til innhold

u-hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva skjer med pengene man gir til u -hjelp egentlig..

norge og andre land har i mange år gitt mye penger til u-hjelp

likevel virker det på meg som at det ikke fører til noen særliuge resultater..

virker ikke som det blir noen særlig økt velstand i de landene som får u hjelp..

hva kommer det av?

blir pengene brukt feil eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gidder ikke lete opp lenker, men du kan jo begynne med hilde frafjord johnsens dep (bistandsdep). de gir mye til norad, kirkens nødhjelp, sos barnebyer, redd barna osv. som jobber for dem (tror jeg). Mye prosjektbasert, og pengene er ikke alltid like godt benyttet i prosjektene. Likedan brukes pengene mer langsiktig tror jeg, lager brønner og sykehus, lærer løkalbefolkningen opp i bedre jordbruksmetoder slik at de blir istand til å klare seg selv. Det er ganske basic velferd, men betyr mye når man ikke har det.

Slå opp og fortell!

Skrevet

All info ligger på www.norad.no

Her står budsjettene,info om land vi støtter, hvilke sektorer vi satser mest på osv. Man kan også søke om innsyn i all korrespondanse.

Mye bistand brukes til Norges fordel, for å kunne få politiske internsajonale verv osv. Norge er eks litt triste om dagen fordi India har sagt de ikke ønsker mer hjelp fra små land (pga den nøye rapporteringen tar så mye tid). Det betyr at det lille landet Norge ikke lenger har tilknytning til kjempen India, hvilket er synd for vår mulighet for innflytelse.

NORAD bruker mest penger på å bedre godt styresett, demokrati, utdanning (pensum, trykke bøker, utdanne lærere) osv. Lite går til brønner, skolebygging osv. Man prøver å hjelpe myndighetene til å klare ting selv, ikke bare bygge en bro og dra hjem igjen.

Gjest Indianlady
Skrevet

Hørte de fattige fikk bare 30% resterende 70 % gikk til administrasjon osv. :frustrert:

Skrevet
Hørte de fattige fikk bare 30% resterende 70 % gikk til administrasjon osv.

Hvor har du "hørt" dette? Hva er osv?

Bistand forvaltes av svært mange organisasjoner og staten selv.

Statens bistand revideres av Riksrevisjonen, som nylig gikk igjennom Mozambik og fant at ststens penger eks ikke går til korrupsjon.

Det legges planer for alt som gjøres, planene evalueres underveis og det er en streng kontroll av pengeflyten.

Jeg kan med dette avkrefte at det du har "hørt" er feil. Gå inn på nORADs sider, så kan du lese om hva som kommer ut av dine skattepenger.

Det må forøvrig legges til at mye bistand ikke går til de fattige som sådann, men til myndighetene og organisasjoner i fattige land. Man vil aldri få en økonomisk selvstendig befolkning om ikke staten er velfungerende, med ulike mekanismer i forvaltningen som eks lærerhøykole, riksarkiv, evne til å foreta evalueringer, AIDS-kunnskap osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...