rigelgutten Skrevet 30. september 2011 #1 Skrevet 30. september 2011 Jeg går på aap. Sliter med dårlig økonomi og råd. Jeg lurer på om det er mulig å få støtte til husleie/strøm. At nav eller sosialen dekker alt. Husbanken har jo bostøtte,men jeg syns det er latterlig høy egenandel der. Leier du for 4000 må du betale 3000 selv ! Nav må alltid poengtere at jeg bor hjemme !!
Cho Kon It Skrevet 30. september 2011 #2 Skrevet 30. september 2011 Støtte til husleie gjøres av husbanken, altså må du der for å få støtte. Har du sendt inn en søknad, eller har du bare brukt kalkulatoren på nett? For den er ofte feil, og jeg har aldri hørt om noen som må betale 3000 i egenandel når husleia er på 4000. Ta kontakt med de og hør. NAV kan hjelpe med strømregning, men det er kun hvis du i følge deres utregninger ikke har råd til å betale den. Så det kan være du må dekke litt av den også selv. Hva mener du med å poengtere at du bor hjemme? Bor du hjemme og betaler husleie/strøm?
hufsa! Skrevet 30. september 2011 #3 Skrevet 30. september 2011 Heia,alle har krav til hjelp men du må dok.alt av utgifter og inntekter så hjelper de om du har for lite pr.mnd men er jo ingen luksus og må snu på krona hele mnd.
Snop Skrevet 30. september 2011 #4 Skrevet 30. september 2011 Jeg går på aap. Sliter med dårlig økonomi og råd. Jeg lurer på om det er mulig å få støtte til husleie/strøm. At nav eller sosialen dekker alt. Husbanken har jo bostøtte,men jeg syns det er latterlig høy egenandel der. Leier du for 4000 må du betale 3000 selv ! Nav må alltid poengtere at jeg bor hjemme !! Grunnen til at du ikke får mer fra husbanken er vel fordi du tjener for mye i forhold til husleia di, da kan jeg ikke se for meg at sosialen er noe mer behjelpelig. Hva sitter du igjen med av penger etter husleie/strøm?
rigelgutten Skrevet 30. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 30. september 2011 La oss si det jeg leier til 5000 også må jeg ha mat .Da sitter jeg igjen med 2000..
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #6 Skrevet 30. september 2011 Det er da vel nok det. Selg hesten! 4
Gjest Raindrops Skrevet 30. september 2011 #7 Skrevet 30. september 2011 Du sitter igjen med 2000 etter husleie og mat? Jeg synes ikke det høres så verst ut. 2
Antlers Skrevet 30. september 2011 #8 Skrevet 30. september 2011 La oss si det jeg leier til 5000 også må jeg ha mat .Da sitter jeg igjen med 2000.. Sitter du igjen med 2000 etter betalt husleie og mat? I så fall har du mer enn nok (ifølge nav sosial).
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #9 Skrevet 30. september 2011 Nav må alltid poengtere at jeg bor hjemme !! Hva mener du egentlig med dette?
Cho Kon It Skrevet 30. september 2011 #10 Skrevet 30. september 2011 La oss si det jeg leier til 5000 også må jeg ha mat .Da sitter jeg igjen med 2000.. 2000 igjen etter husleie, strøm og mat?
rigelgutten Skrevet 30. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 30. september 2011 Bruker veldig mye bensin for å komme meg på nav kurs bla. Sikkert 400 hver tur.
Antlers Skrevet 30. september 2011 #13 Skrevet 30. september 2011 (endret) Bruker veldig mye bensin for å komme meg på nav kurs bla. Sikkert 400 hver tur. Du må regne med å selge bilen før du får hjelp fra Nav sosial. Og 400 kr pr tur!? Det er jo en helt sinnssyk sum. Hvor langt unna er dette kurset, og hvor mange liter bruker du på mila egentlig? De opererer forresten med kilometergodtgjørelse dersom det er et kurs i regi av Nav. Endret 30. september 2011 av Antlers 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #14 Skrevet 30. september 2011 Du må regne med å selge bilen før du får hjelp fra Nav sosial. Og 400 kr pr tur!? Det er jo en helt sinnssyk sum. Hvor langt unna er dette kurset, og hvor mange liter bruker du på mila egentlig? De opererer forresten med kilometergodtgjørelse dersom det er et kurs i regi av Nav. 400 kr en nesten en full tank på min bil ihvertfall. Det må være fryktelig langt til dette kurset.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #15 Skrevet 30. september 2011 For å ha rett på Sosialstønad så må du først benytte deg av alle andre økonomiske rettigheter du har. Det betyr også bostøtte. Det må du søke om for i det hele tatt å ha rett på hjelp. Så ser de over regnestykke av følgende utgifter: Din Aap-inntekt pr måned -Kommunal sats for livsopphold (denne skal dekke alt av mat, telefonregninger, hobbyer, internett etc) -Husleie (Du må ha kontrakt) -Strøm +Eventuell innvilget beløp i bostøtte =Eventuelt innvilget beløp fra sosialstøtte. Altså, den kommunale satsen varierer. I nabokommunen min ligger den på over 5200,- som da er beløpet du skal ha igjen etter husleie og strøm. Dette skal dekke alle andre utgifter. I min kommune ligger livsoppholdssatsen betraktelig lavere, så det vil variere. Det beste er å søke, og se an om du får noe, men bostøtte er det krav om at du må søke om.
Cho Kon It Skrevet 30. september 2011 #16 Skrevet 30. september 2011 2000 igjen etter strøm, husleie og mat.. Hva i helvete tror du for noe? At NAV skal sponse sparingen din? At de skal sponse det gode liv for deg? Rull inn. 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #17 Skrevet 30. september 2011 http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger der står det. når du er på kurs har du rett på penger til bolig
Cho Kon It Skrevet 30. september 2011 #18 Skrevet 30. september 2011 Bruker veldig mye bensin for å komme meg på nav kurs bla. Sikkert 400 hver tur. 1. Skaff deg en bil med billigere forbruk 2. Søk om kjøregodtgjørelse fra NAV (som du har krav på) 3. Selg bilen og skaff deg busskort
Gjest Spinell Skrevet 30. september 2011 #19 Skrevet 30. september 2011 Er du over 18 (eller ferdig med vg. skole) har ikke foreldrene dine forsørgerplikt lenger, og da kan du ha rett til sosialstønad. Ellers stusser jeg også på den kursgreia. For det første dekker NAV reiseutgifter (statens satser eller billigste kollektivalternativ) til kurs. For det andre må da det kurset du går på ligge uhorvelig langt avgårde? I alle fall ikke en reise du gjør hver dag? For det tredje skryter du i en annen tråd av at du reiser mange turer til utlandet hvert år, så du bør kanskje heller se på dine egne økonomiske prioriteringer før du går og forlanger mer fra NAV. Sorry, Rigelgutten. Det er så mye som høres rart ut i dine innlegg. 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #20 Skrevet 30. september 2011 Nav sosial vil forlange at du søker bostøtte når du har krav på støtte fra de vedr. bolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå