AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #1 Skrevet 30. september 2011 Etter at jeg kjøpte meg en iphone i mars har jeg fått ekstremt mange telefoner fra telefonselgere (frekke telefonselgere). Tlf selger: Hei. Er det **** jeg snakker med? Meg: Ja? Tlf selger: Vi ringer fra "blablabla" og gir bort gratis "blablabla". *sier adressen min* er dette adressen din? Meg: Ja Tlf selger: Da sender jeg det dit jeg da. Du må bare betale 100kr. Etter flere slike hendelser (også fra samme """firma""") har jeg registrert meg på sånn side hvor jeg ikke skal få telefoner fra selgere. Men idag ringer de å maser igjen. Jeg tok telefonen for å få en stopp på det. Jeg sa hallo og hørte fnising og latter i bakgrunnen. Så var det en som lo og sa "Hei! Er dette ****?". Og så på'n igjen. Skulle tilby med et mobilabonoment, men satt bare å fniste helt useriøst. Hva må man gjøre for å få de til å slutte å ringe? Nummeret mitt står ikke på internett en gang, så hvordan har de fått det i det hele tatt? Er så LEI!
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #2 Skrevet 30. september 2011 det siste er nok venner av deg som tuller 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #3 Skrevet 30. september 2011 Jeg bruker ofte å si noe som dette. Meg: Beklager, det passer dårlig nå. Men la meg få navnet og mobilnummeret ditt så ringer jeg deg opp igjen litt senere. Selger: Vi gir ikke ut telefonnumre. Meg: Så dere ønsker ikke å bli forstyrret i fritiden? Selger: Eehh, nei. Meg: Da skjønner du kanskje hvordan jeg føler nå...? Selger: Klikk! En annen variant er å be de holde linjen mens du drar potetkjelen av kokeplaten. Så lar du minuttene gå inntil vedkommende forstår de har blitt lurt og legger på. Like morro hver gang! 5
DBM Skrevet 30. september 2011 #4 Skrevet 30. september 2011 Jeg bruker ofte å si noe som dette. Meg: Beklager, det passer dårlig nå. Men la meg få navnet og mobilnummeret ditt så ringer jeg deg opp igjen litt senere. Selger: Vi gir ikke ut telefonnumre. Meg: Så dere ønsker ikke å bli forstyrret i fritiden? Selger: Eehh, nei. Meg: Da skjønner du kanskje hvordan jeg føler nå...? Selger: Klikk! Mulig at det høres kjempelurt ut i ditt hode. Men en selger skal ikke selge dette på fritida, det ville isåfall vært arbeid utenfor arbeidstida. Skal selgeren få betalt for det, eller hva tenkte du? 1
Muscae Skrevet 30. september 2011 #5 Skrevet 30. september 2011 r. Etter flere slike hendelser (også fra samme """firma""") har jeg registrert meg på sånn side hvor jeg ikke skal få telefoner fra selgere. Men idag ringer de å maser igjen. Er så LEI! Det vil ta opptil tre måneder før du er helt kvitt dem. Telemarketingfirmer og de som lager listene over "kunder" (det finnes faktisk egne firmaer som sitter og lager disse, og legger inn adresse og opplysninger om folk i lister, for eksempel sjekker de visstnok fødselsannonser, så "foreldre og barn", "foreningen for krybbedød" osv kan ringe deg etter du får barn) plikter å "vaske" listene sine hver tredje måned. Det vil si at de må oppdatere dem i forhold til hvem som har reservert seg, hvem som er syke(dement), døde ol. (telefonselgerne legger ofte inn den infoen, da man kan fjerne folk fra sin liste ved å klikke av for "syk" eller "død" - og også "resevert", "feil nummer" og mange andre slike slettealternativ) Dersom disse som ringer deg har en liste som nylig er oppdatert kan det altså ta tre måneder før de sletter deg fra sine lister. Dersom noen ringer deg nå, kan du bare si at du er reservert, så skal du bli slettet fra den listen de bruker nå. Jeg vet altfor mye om der her, ser jeg, men det er fordi jeg jobbet i telemarketing da jeg var 16 år og ikke fikk annen jobb... Reserverte meg selv for noen år siden, og har aldri vært plaget av selgere. Skulle ønske man kunne reservere seg mot spørreundersøkelser da..
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #6 Skrevet 30. september 2011 Mulig at det høres kjempelurt ut i ditt hode. Men en selger skal ikke selge dette på fritida, det ville isåfall vært arbeid utenfor arbeidstida. Skal selgeren få betalt for det, eller hva tenkte du? Det skal liksom være helt greit at selgeren forstyrrer meg på min fritiden, men ikke greit at jeg forstyrrer selgeren på hans/hennes fritid. Ser du ikke dobbeltmoralen i det? Irriterende er de, men jeg morer meg ofte på dems bekostning. En annen variant, i tillegg til de to nevnt ovenfor, er å jatte med så lenge jeg kan. Så etter langt om lenge med utgraving og ytterligere spørsmål sier jeg takk for informasjon, men jeg er ikke interessert. Rekorden min er 23-24 minutter. Det skjer faktisk at de da blir forbannet og skjeller meg ut. Telefonselgere har ingen stor stjerne hos meg, for å si det slik... 2
DBM Skrevet 30. september 2011 #7 Skrevet 30. september 2011 Det skal liksom være helt greit at selgeren forstyrrer meg på min fritiden, men ikke greit at jeg forstyrrer selgeren på hans/hennes fritid. Ser du ikke dobbeltmoralen i det? Det er sånn det må være, og liker du det ikke så får du sørge for at du ikke blir oppringt. Det er ikke noen grunn til at du skal ringe selgeren på selgerens fritid, da oppgir du heller når selgeren kan ringe tilbake.
DBM Skrevet 30. september 2011 #8 Skrevet 30. september 2011 Skulle ønske man kunne reservere seg mot spørreundersøkelser da.. Hvorfor det? Enten så har du tid eller så har du ikke tid, og sier du nei så gir de seg.
Muscae Skrevet 30. september 2011 #9 Skrevet 30. september 2011 Hvorfor det? Enten så har du tid eller så har du ikke tid, og sier du nei så gir de seg. Det er greit nok det.. Men jeg er sånn at jeg ikke greier å lyve, så om de ringer, og ikke noe annet står på, så har jeg jo tid.. Og da er det side opp og side ned med spørsmål jeg "må" besvare...
Gjest MorAase Skrevet 30. september 2011 #10 Skrevet 30. september 2011 Her : https://w2.brreg.no/reservasjon/ Forøvrig hjelper det å bare legge på.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #11 Skrevet 30. september 2011 www.brreg.no Registrer alle nummer du kommer på, din søster, din far, din kjæreste osv. Bedriftene er pålagt å sjekke opp i de som har reservert seg i brreg.no hver tredje måned, så du må gjerne vente tre måneder før de har registrert at du har reservert deg. Det du kan gjøre er å spør hvor de har fått nummeret ditt fra. Si så at du ikke ønsker at de skal ringe flere ganger og du krever at du slettes fra listene. Ta kontakt med de firmaet har fått nummeret fra og be om å bli fjernet derfra også.
afeio Skrevet 30. september 2011 #12 Skrevet 30. september 2011 Spør om telefonselgerens navn og hvilket firma han ringer fra slik at du kan ta samtalen opp med sjefen hans og diskutere tiltak ettersom de ikke har lov til å ringe deg når du har reservert deg mot telefonsalg.
Muscae Skrevet 30. september 2011 #13 Skrevet 30. september 2011 Her : https://w2.brreg.no/reservasjon/ Forøvrig hjelper det å bare legge på. Er vel her TS har reservert seg, og det er denne jeg mener de skal "vaske" listene sine opp mot hver tredje måned. Forøvrig er det ikke alltid det hjelper å legge på.. Om "samtalen blir brutt" så er man fortsatt i listene deres... Jeg hadde en gang en kunde som ville absolutt kjøpe varen, så ble det brutt. Ringte opp igjen med den vanlige telefonen, og jammen ble det fort brutt igjen, og da slettet jeg han fra listen. Men ellers, om det kun kommer til mobilsvar/man ikke får presentert produktet, så skal den personen ringes til en gang til, for å være sikker på at han sier nei til produktet.. Slike call-senter har ofte en dialer som ringer opp ca 50 personer om gangen, så om man tar den blir det ofte brutt, fordi noen andre av de 50 oppringte har svart før en.. og dermed ringer de gjerne mange ganger før du får snakke med noen overhodet.. Kan ringe samme person på lista ganske mange ganger før den blir slettet... Blir litt flau over å ha jobbet med dette, men som sagt er det ofte unge mennesker som ikke får annen jobb som blir ansatt i slike jobber...
Muscae Skrevet 30. september 2011 #14 Skrevet 30. september 2011 Og dere: Nei betyr ja.. Et nei er nemlig et ja i forkledning... Og en kunde må si nei tre ganger før man vet sikkert at han mener nei... Salgskurs er fæle greier..
Gjest Cupcakes Skrevet 30. september 2011 #15 Skrevet 30. september 2011 (endret) Pappa pleier å å gi selgerene vente musikk vær gang de ringer. Når de spør om det er ..... Svarer han, vent litt så skal jeg hente han, så legger han tlf forran høytaleren, de ringer opp igjen og han gjentar det samme helt til de slutter å ringe. Pappa synes det er veldig underholdende Endret 30. september 2011 av Cupcakes
Gjest snoopy_93 Skrevet 30. september 2011 #16 Skrevet 30. september 2011 Spør hvor de har fått nummeret ditt ifra og si at du har meldt deg inn i det registeret og si at de skal slutte å ringe deg. Mamma og pappa sleit med det samme og meldte seg inn i det registeret og når det har ringt telefonselgere til de nå i det siste har de bare spurt hvor de har fått tak i nummeret og bedt de slutte å ringe. De har sluttet å ringe etter det
nanny Skrevet 30. september 2011 #17 Skrevet 30. september 2011 Etter at jeg kjøpte meg en iphone i mars har jeg fått ekstremt mange telefoner fra telefonselgere (frekke telefonselgere). Tlf selger: Hei. Er det **** jeg snakker med? Meg: Ja? Tlf selger: Vi ringer fra "blablabla" og gir bort gratis "blablabla". *sier adressen min* er dette adressen din? Meg: Ja Tlf selger: Da sender jeg det dit jeg da. Du må bare betale 100kr. Etter flere slike hendelser (også fra samme """firma""") har jeg registrert meg på sånn side hvor jeg ikke skal få telefoner fra selgere. Men idag ringer de å maser igjen. Jeg tok telefonen for å få en stopp på det. Jeg sa hallo og hørte fnising og latter i bakgrunnen. Så var det en som lo og sa "Hei! Er dette ****?". Og så på'n igjen. Skulle tilby med et mobilabonoment, men satt bare å fniste helt useriøst. Hva må man gjøre for å få de til å slutte å ringe? Nummeret mitt står ikke på internett en gang, så hvordan har de fått det i det hele tatt? Er så LEI!
nanny Skrevet 30. september 2011 #18 Skrevet 30. september 2011 Jeg hadde det samme for lenge siden. Det var ikke pga IP telefon jeg fikk den gangen. Men det gikk meg på " nerver", så jeg sa først at jeg hadde dessverre ikke tid og la på. Men det hjelper ikke mye. Hjelper heller ikke at du står ikke oppført i katalogen eller på nettet. Jeg måtte kontakte Brønnesundregistre - det er derfra får dem tilsendt listene over det dem gjerne vil ha. Etter at jeg har vært i kontakt med Brøynnesund, så tok det kanskje 2-3 uker og det var slutt på - HELDIGVIS. Lykke til!
DBM Skrevet 2. oktober 2011 #19 Skrevet 2. oktober 2011 Det er greit nok det.. Men jeg er sånn at jeg ikke greier å lyve, så om de ringer, og ikke noe annet står på, så har jeg jo tid.. Og da er det side opp og side ned med spørsmål jeg "må" besvare... Jeg ser ikke problemet. Spør om hvor lang tid det tar, og sier de f.eks. 15-20 min så sier du at det var for langt.
DBM Skrevet 2. oktober 2011 #20 Skrevet 2. oktober 2011 Forøvrig hjelper det å bare legge på. Det er det jo ingen voksne mennesker som gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå