Gå til innhold

NEI! Jeg kan faktisk ikke jobbe sent i dag og

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Det er bare å stå på krava. Sånn går det når man jobber i butikk, selv med barn.

Ikke la deg utnytte på denne måten, det er rene selvutslettingen. Jeg har vært der jeg også, i mange år til jeg en gang til slutt eksploderte. Lovte meg selv at jeg skulle ta en utdannnelse slik at jeg slapp det.

Vær så snill; si til sjefen at det er uaktuelt å holde på sånn lenger. Se deg samtidig om etter en annen jobb.

• Liker 5
Skrevet

Vet du, jeg skjønner deg så godt!

Du bør klage, helligdager skal rullere mellom de ansatte. Selv om de har barn. Hvis en som har barn blir satt opp å jobbe julaften, så får det heller bli vedkommendes sitt ansvar å forsøke å bytte.

Jeg jobber 3delt turnus i helsesektoren, har ofte jobbet kveld på julaften. Ikke kjekt nei, men sånn er det. Jeg har ofte byttet bort senvakta til noen som ikke har barn, mange uten barn synes f.eks det er kjekt å ha fri andre og tredje juledag sånn at de kan ta seg ei romjulsfest:-) Eller morgenen 1ste nyttårsdag...

Har barn selv forresten.

• Liker 5
Skrevet

Er du organisert?

Tror ganske sikkert at julaften skal rullere blandt de ansatte.

Synes det sier en del om ledelsen som godtar sutringen og bøyer seg for den.

Hadde bare gått hjem jeg og, slik de gjør.

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper virkelig du klarer å stå opp for deg selv nå, det er ikke bra å hele tiden gå rundt og finne seg i alt.

Ta dette opp med sjefen så snart så mulig, vi skal støtte deg! :klemmer:

Du bør også melde deg inn i fagforening. Er det Handel og Kontor kanskje?

Skrevet

Dette er jo faktisk ledelsens ansvar å gjøre noe med!

• Liker 3
Skrevet

Ikke vær sint på de som har barn da! De MÅ hente i barnehagen før stengetid, og de MÅ være hjemme med barna i jula. Barnehagen har strikte åpningstider. Jeg er alene med barn. Hvem skal passe ungene? Ta det opp med ledelsen og få dem til å ansette ekstrahjelp.

• Liker 5
Skrevet

Ikke vær sint på de som har barn da! De MÅ hente i barnehagen før stengetid, og de MÅ være hjemme med barna i jula. Barnehagen har strikte åpningstider. Jeg er alene med barn. Hvem skal passe ungene? Ta det opp med ledelsen og få dem til å ansette ekstrahjelp.

Jeg skjønner godt at de uten barn blir provosert over barneforeldre som alltid "slipper unna" fordi pga barna. De uten barn har et liv å leve de også, med avtaler og planer som skal holdes!

Har en barn så får en enten finne seg en 8-16 jobb med fri alle helger og helligdager, eller en får finne seg barnevakt til å passe ungene hvis en er alene med de.

Jeg har til tider vært alenemor (med min første), og har og av div årsaker vært alene de siste årene (mann som har pendlet i noen år, mann som jobber 60t i uka osv). Når jeg jobber i helsesektoren så må jeg finne meg i ukurante arbeidstider, og jeg må ha et alternativ. Ikke har vi famile her vi bor, men det har alltid ordnet seg med venniner, barna har blitt med en venn hjem fra barnehagen, fast barnevakt, eller jeg har byttet internt med noen andre på jobb.

• Liker 23
Skrevet

Stå på krava dine!! Jeg har barn og skal snart tilbake på jobb, men jeg forventer virkelig ikke at de som ikke har barn skal ta alle senvaktene! Det er jeg som har valgt denne jobben, så det er kun meg selv jeg har å takke om jeg må jobbe sen julafta! :) vi stenger heldigvis tidlig på julafta

• Liker 6
Skrevet

Dette skal du ikke finne deg i. Du burde nekte bent å jobbe julaften i år, slike dager skal rulleres. Det er ikke ditt ansvar at de andre blir hysteriske.

• Liker 5
Skrevet

Enhver oppegående person burde vite at skiftjobbing og barn går dårlig sammen. De må bare regne med at det blir tungvindt, men det skal ikke gå utover de andre på jobben som har valgt å ikke få barn eller vente.

Jeg hadde en sjef en gang som sa rett ut at de med barn kom først i køen når det gjaldt fri og ferier. Hun behandlet meg som om jeg ikke hadde et liv. Jobbet ikke der så mange år......

• Liker 13
Skrevet

Jeg jobber å i butikk og merker at de som har barn ikke kan jobbe i ferier, jobbe en time ekstra, jobbe når andre er syke osv osv. Er dritt lei at de med unger skal ha spesial behandling. Skal man jobbe i butikk, så MÅ man kunne jobbe i ferier, i helger osv hvis det kreves. Ellers så skaff dere en annen jobb!! Så jeg skjønner godt åssen du har det. Ikke noe gøy med de med barn som ikke kan gjøre noe pga de har barn :roll: Må være greit å ha barn for da har man en unnskyldning for å ikke jobbe sent og i helger. Makan.

Det er ei på jobb som alltid lurer seg unna ting pga hun har barn, Utrolig plagsomt at hun skal få fri og jeg må jobbe når jeg egentlig ikke skal jobbe,

• Liker 9
Skrevet

Mange som har barn "utnytter" barna i jobbsammenheng. Har hørt folk har telt hvor mange egenmeldinger de har igjen for sykt barn i tillegg til sine egne.

De er eksperter på å komme med tåredyreppende historier om at lille gullet ligger rett ut hjemme med høy feber. Det rare er at ungen har blitt mirakuløst frisk i løpet av dagen og kan springe rundt på kjøpesenteret.

Dagen etter ringer hun igjen fordi lille gullet ennå ikke er helt fris. Da vet hun ikke at jeg så henne og ungen dagen før.

Dette er for øvrig en dag jeg hadde brukt en feriedag på å kjøre min syke mor til sykehuset og hjelpe henne i huset. Man får ikke egenmeling for syke foreldre eller annen nær slekt. Staten syns sikkert det er billigere hvis alle søker om hjemmehjelp.....

Jeg håper reglene for slike ting strammes inn eller gjøre mer rettferdig for ALLE familiemedlemer som trenger hjelp.

• Liker 10
Skrevet

Men da er det jo bare å ta det med sjefen.

Ellers så kan man ikke gå over fordi man f.eks må hente i bhg. Kommer man for seint der, får man jo kjeft av de, for de har jo et liv utenom jobb de også.

De som utnytter sykt-barn-dager, er vel de samme som gjør det med egne sykedager. Det går vel mer på person enn at de er småbarnsforeldre.

• Liker 4
Gjest Linda sofie
Skrevet (endret)

Det som irriterte meg med forrige jobb var at sjefen behandlet oss som ikke hadde barn som at vi ikke hadde noe liv. Å siden vi ikke har barn, så kan vi jobbe i alle ferier, helger osv. Han sa klart i fra om at de med barn hadde første prioritert når det kom til ferie og fri. Utrolig plagsomt når folk tror man ikke trenger ferier og kan jobbe overtid pga man ikke har barn.

Jeg blir rett og slett kvalm når de med unger utnytter det så til de grader. Ikke kan de jobbe litt overtid, ikke kan de jobbe i helger, de skal ha mest fri osv. Siden sjefen var som han var, så sluttet jeg rett og slett pga han mente på at oss uten barn ikke hadde noe liv. Var alltid vi som måtte jobbe overtid og alle helger.

Var ikke mye fri å få der siden det skulle jo de med barn ha,

Endret av Linda sofie
  • Liker 2
Skrevet

jeg er så lei!!!

Jeg er 24 år og jobber i en dagligvare som har åpent hver dag hele året, inklusive julaften til kl 23... Nå er jeg satt opp til å jobbe julaften for 3 året på rad, sent! Begrunnelsen er at de andre jeg jobber med, blir hysterisk om de må jobbe julaften fordi de har barn...

De kan ikke jobbe sent, fordi de har barn, de kan ikke være 5 minutter over tiden, fordi de har barn, de kan ikke jobbe helg, fordi de har barn. etc.

Vet dere hva? Jeg er drittlei! Når du jobber i butikk, må du bare akseptere at det blir litt ubekvemme arbeidstider, men det må gjelde alle! Jeg har faktisk mye jeg vil rekke, noe jeg skal, og et ønske om en frihelg. Det blir tatt som en selvfølge at jeg skal gi bort tidligvaktene mine, fordi jeg ikke har barn.

Hva er det som gjør at dere småbarnsforeldre ikke kan akseptere at dere har en jobb som ikke er 8-16? Hvor vanskelig er det å fatte at jeg har lyst på fri selv om jeg ikke har lyst på barn? Hvor vanskelig er det å fatte at jeg også kunne tenke meg å feire jul med familien min?

AAARGH... Måtte bare ut. Holder på å klikke for meg

Jeg synest ikke du skal finne deg i å jobbe julaften sent 3. år på rad. Jeg er snart mor selv, og jeg har jobbet i restauratn- og utelivsbransjen i 10 år ved siden av skole og studier. Jeg har aldri tatt meg friheter, eller som sjef - gitt noen andre større eller flere goder fordi de har barn. Når jeg ansetter presiserer jeg hva jobben innebærer, hvis dette ikke passer de så får de finne en annen jobb.

Om jeg hadde hatt en vakt jeg kunne byttet bort, og jeg kunne gi den til en 20-åring som skulle på fylla eller en med barn, så hadde jeg valgt den med barn, men dette er et hensyn jeg tar, ikke noe jeg blir påtvunget.

Dette synest jeg faktisk er håribelt. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått til sjefen og sagt at det er uakseptabelt 3. år på rad, og om det ikke ordnet seg hadde jeg sagt opp. Det finnes plenty av slike jobber, du trenger ikke å bli værende der og bli forskjellsbehandlet slik.

• Liker 7
Skrevet

Mange som har barn "utnytter" barna i jobbsammenheng. Har hørt folk har telt hvor mange egenmeldinger de har igjen for sykt barn i tillegg til sine egne.

De er eksperter på å komme med tåredyreppende historier om at lille gullet ligger rett ut hjemme med høy feber. Det rare er at ungen har blitt mirakuløst frisk i løpet av dagen og kan springe rundt på kjøpesenteret.

Dagen etter ringer hun igjen fordi lille gullet ennå ikke er helt fris. Da vet hun ikke at jeg så henne og ungen dagen før.

Dette er for øvrig en dag jeg hadde brukt en feriedag på å kjøre min syke mor til sykehuset og hjelpe henne i huset. Man får ikke egenmeling for syke foreldre eller annen nær slekt. Staten syns sikkert det er billigere hvis alle søker om hjemmehjelp.....

Jeg håper reglene for slike ting strammes inn eller gjøre mer rettferdig for ALLE familiemedlemer som trenger hjelp.

Barnehagen vår nekter å ta imot unger med feber. Gir man ungen paracet og leverer på morgenene blir man oppringt noen timer senere og bedt om å hente straks. Unger som i utgangsounktet har 40 i feber kan godt finne på å løpe omkring utover ettemiddagen, dersom mor har gitt dem litt paracet for å lindre. Ikke dermed sagt at de er feberfrie dagen derpå.

Jeg gleder meg til dere som klager selv får barn engang, og blir sittende alene med dem fordi faren finner ut at han heller vil ha en dame uten barn, fordi hun har overskudd til å knulle mer. Tenker pipa får en annen lyd når det er snakk om å jobbe en time ekstra og på dager hvor barnehagen/SFO er stengt.

Tenk på det at foreldre har ikke fri når de forlater jobben. De går bare til en annen jobb. Å ha unger er noe forbanna slit, men det skjønner dere selvsagt ikke før dere sitter i saksa selv.

Arbeidsmiljøloven gir vel heldigvis rom for at det skal kunne gå an å være forelder og arbeidstaker. Arbeidsgiver kan ikke bare pålegge noen å jobbe 10 minutter eller mer utover avtalt arbeidstid når de skal hente i barnhagen. De barnehageansatte har ingen plikt til å jobbe 10-30 minutter ut over avtalt arbeidstid fordi du synes det er urettferdig at noen på arbeidsplassen din må ta seg av barn.

Tenk på at det er du som tjener pengene, og at de som har barn sannsynligvis ville ha jobbet både hue og ræva av seg i overtid om de hadde kunnet. ..men de kan ikke.

• Liker 3
Skrevet

Barnehagen vår nekter å ta imot unger med feber. Gir man ungen paracet og leverer på morgenene blir man oppringt noen timer senere og bedt om å hente straks. Unger som i utgangsounktet har 40 i feber kan godt finne på å løpe omkring utover ettemiddagen, dersom mor har gitt dem litt paracet for å lindre. Ikke dermed sagt at de er feberfrie dagen derpå.

Jeg gleder meg til dere som klager selv får barn engang, og blir sittende alene med dem fordi faren finner ut at han heller vil ha en dame uten barn, fordi hun har overskudd til å knulle mer. Tenker pipa får en annen lyd når det er snakk om å jobbe en time ekstra og på dager hvor barnehagen/SFO er stengt.

Tenk på det at foreldre har ikke fri når de forlater jobben. De går bare til en annen jobb. Å ha unger er noe forbanna slit, men det skjønner dere selvsagt ikke før dere sitter i saksa selv.

Arbeidsmiljøloven gir vel heldigvis rom for at det skal kunne gå an å være forelder og arbeidstaker. Arbeidsgiver kan ikke bare pålegge noen å jobbe 10 minutter eller mer utover avtalt arbeidstid når de skal hente i barnhagen. De barnehageansatte har ingen plikt til å jobbe 10-30 minutter ut over avtalt arbeidstid fordi du synes det er urettferdig at noen på arbeidsplassen din må ta seg av barn.

Tenk på at det er du som tjener pengene, og at de som har barn sannsynligvis ville ha jobbet både hue og ræva av seg i overtid om de hadde kunnet. ..men de kan ikke.

Det er ingen som sier det ikke er tøft med syke barn. INGEN. Man skjønner at det er barnet som styrer hverdagen, hvem hva hvor. Dette har folk flest full forståelse for.

Poenget er at da kan man ikke jobbe et sted der DIN PRIVATE LIVSSITUASJON går utover dine kollegar. Da må du nesten finne deg en jobb som ikke innebærer helge og høytidsjobbing. Eller skiftordninger. Ingen som gidder å gjøre endeløse tjenester for noen som ALDRI ALDRI gir tilbake.

• Liker 43
Skrevet

Skjerp deg. Fordi du har drete på draget og lever et realt drittliv, så er det faktisk ikke slik det er for de fleste. De fleste har en mann som enten tar vare på barna mens de fremdeles har et forhold, eller så tar han vare på barna når det er hans tur. Man har også anledning til å spørre både familie, venner og evt. dagmamma.

Så selv om du har et skikkelig søppel av et liv så er det faktisk ikke slik for de fleste, og kollegaene utnytter ts for å selv kunne være hjemme.

Selv har jeg en mor som er sykepleier og en far som er politi, og jeg skal jammen love deg at der ble det snudd rundt og opp og ned på tingene for å få det til å gå rundt. Vi var alene hjemme, hadde faste barnvakter, venner, familie og kollega som tok seg av oss når begge måttte på jobb.

Da jeg var yngre ble jeg selv utnyttet av kollegaer som fint selv kunne ha jobbet og overlatt barna til mannen eller familien, men som klarte å sno seg unna og brukte barna som unnskyldning.

Jeg lovte meg selv at jeg skulle aldri gjøre det samme, og det har jeg heller ikke gjort, selv om det har vært leit mange ganger så er det slik det er! Og jeg valgte også å utdanne innenfor et yrke der jeg visste det ikke ville bli for mye helge og feriejobbing.

• Liker 20
Skrevet

Har man barn så får man heller finne seg en jobb man faktisk kan jobbe i da. Butikkjobb er ikke det. Ja man tjener penger men vi uten barn har også et liv vetdu ;) Utrolig kjipt å må ta dine vakter pga du ikke kan jobbe noen helger eller litt overtid!

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...