Gå til innhold

Citroën C1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter en liten bil og prøvekjørte en Citroën C1 i går. Det var en 2009 modell som har gått ca 16 000 km, 1.0 68 HK bensin.

Jeg likte bilen godt, til tross for liten og svak motor. Det føltes faktisk ikke så galt som jeg hadde fryktet. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med denne bilen? Jeg hører mye negativt om Citeroën og er redd for at jeg vil sitte med en bil som kommer til å kreve mange reparasjoner o.l. Og det er helt uniteressant for meg, jeg skrur ikke selv og er ute etter en bil som er billig i drift på alle måter. Stemmer ryktet til Citroën? C1 er jo mer eller mindre samme bilen som Toyota Aygo og Peugeot 107, og Toyota har jo godt rykte på seg.

Samboeren min mener at selv om 1.0 - 68HK føles OK nå, mister motoren hester etterhvert og at den vil bli enda tregere. Stemmer dette?

Jeg er samtidig litt redd for at bilen vil være tilnærmet umulig å selge om et par år, når jeg kanskje trenger en større bil. Jeg ser det ligger få ute på finn, så markedet er kanskje ikke så stort for så små biler?

En annen ting jeg lurer på er om det er mulig å prute på pris når man kjøper bilen fra forhander og ikke av en privatperson?

Dette ble ganske mange spørsmål, men jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger, synspunkter og råd!

Skrevet (endret)

Det er ingen umulighet å prute (eller forhandle, om du vil ;) ) dersom du handler bruktbil fra forhandler, men det er som regel enklest dersom du har en bil i innbytte. Du kan i alle fall sjekke hva tilsvarende biler er annonsert for, og argumentere dersom du har funnet sammenliknbare objekter til lavere pris. Trenger du ett eller annet tilbehør, kan du også forhøre deg om rabatt på slike ting.

Ang Citroën vs andre bilmerker, så er meningene mange, sterke og delte. Selv ville jeg ikke hatt en så liten bil uansett merke, så jeg tror ikke jeg skal begi meg videre ut i akkurat den diskusjonen.

PS:

nysgjerrig som jeg er, kikket jeg på Finn nå. Der var det mange hos en og samme forhandler hvor alle var priset likt, så sammenlikningsgrunnlaget for priser blir muligens litt tynt hvis det er en av dem du har sett på...

Endret av Spinell
Skrevet

Jeg har citroën. Ja, dvs, jeg kan ikke bruke den nå, for den ramlet omtrendt frahverandre her om dagen. :P

men jeg har en større modell enn den du vurderer. Kjenner en som har den du ser på da. Det dom er fordelen med Citroën, er at den er billig å kjøpe, billig å kjøre, og billig å forsikre. Der stopper det med fordelene for min del. Den bilen jeg har er kun et par år eldre enn andre jeg har, men den er allerede full av feil. Noe av det skylles dårlig vedlikehold fra tidligere sikkert, annet ikke. Eskosanlegget må byttes, viftene i bilen er helt på tur, fungerer ikke som de skal, vinduene kan en få ned en gang i året, men da har du sykt flaks om du får de opp igjen! En jeg kjenner har den lille bilen, og det som er fordelen med den er at den er veldig billig å kjøre. Det som er ulempen er at den er treg/svak motor, også har de hatt noen reparasjoner gjennom tiden. Men ellers er hun veldig fornøyd med den.

Det kan godt hende jeg kjøper en sånn jeg hadde igjen, rett og slett fordi den er billig å kjøre, og den er billig å kjøpe. Er en bil nr to jeg ikke trenger å bekymre meg for å bruke.

Men nå har jeg bare hatt en av den type bil, og den jeg hadde var 12/13 år gammel, så mitt synspunkt er kanskje ikke nødvendigvis en bastant "sånn er det" mening. Og jeg hadde en annen type enn den du har titt på. Og jeg kan jo ikke vite grunnen til at det ble så mye problemer med den før jeg fikk den. For det var kun en midlertidig/bil nr to bil for meg, og jeg betalte omtrendt ingenting, så tenkte at jeg kunne ha den så lenge den varte.

Når det kommer til pruting av pris, varierer det veldig. Men det er absolutt lov å prøve seg. :)

men ta dere et Google søk på akkurat den bilen dere ser på, kanskje noen andre har skrevet om sine erfaringer? Lykke til i alle fall!

Skrevet

Spinell: Ja, det er en av de jeg vurderer å kjøpe. Men jeg har egentlig et tak på 100 000kr, så skulle helst ha hatt den ned 15 000 i pris. Men det er vel kanskje litt vel optimistisk.

AB: Takk for at du delte dine erfaringer. Ser du ikke er udelt fornøyd. Den du kjenner som har en C1, vet du hva slags reparasjoner hun har måtte ha på bilen?

Skrevet

Bare hyggelig! :) nei, det er ikke en drømmebil for meg i alle fall. :P men den var kjekk til sitt bruk, en billig bil jeg ikke trengte å bekymre meg for å bruke eller være livredd for lakk eller interiør, plass til hundebur osv. Men det er det jo andre biler som er også..

ja, den første bilen var en Citroën, men om den var c1 eller c-et eller annet, husker jeg ikke akkurat nå (men det var en sånn type i alle fall).. Den hang seg opp i giret, så uansett hva man gjorde, fikk man ikke giret noen vei. Det var noe annet rett etterpå også, men det husker jeg ikke akkurat hva var nå. De kvittet seg til slutt med den. Den nye c1en har de ikke hatt så lenge enda. Men det var noe med understellet/eksosanlegget, og bilen var visst ikke så glad i humpete vei. Så fronten brakk/festene røk, så de måtte ut med rep på det også. Men det er jo ikke nødvendigvis ikke bilens feil. Men det er som nevn i tråden tidligere, 100 mennesker har nok hundre forskjellige meninger. Men jeg har også hørt at Citroën har rykte på seg for å være drittbil/ mye feil med, og keg kan vel ikke akkurat si at min bil totalt motbeviste det. :P

Skrevet

Takk for svar igjen! Det er nettopp disse ryktene om at Citroën er en drittbil jeg også har hørt, og det er med på å gjøre meg skeptisk.

Tar også i mot forslag om andre lignende biler. Jeg har ikke peiling på bil, så jeg vet ikke en gang hva som finnes der ute i den store bilverden.

Mine krav:

*Den må være liten. (Ikke nødvendigvis like liten som C1)

*Den må ha AC, varme i setene, sentrallås, ABS, Antiskrens og bakseter. (Baksetene trenger ikk være store eller behagelige)

*Den må være driftsikker og billig i drift, samt billig å forsikre. (Jeg har ingen bonus)

*Den bør ikke koste over 100 000 kr.

Jeg er også veldig glad i "runde biler". (C1, Fiat 500 o.l.)

Skrevet

Nå ble jeg oppmerksom på Nissan Micra. Noen som har efaringer eller meninger når det gjelder denne bilen?

Skrevet

Den har jeg ikke noe erfaring med. Tok et Googlesøk, og fikk opp delte meninger der også. Men en ting med disse bittesmå bilene.. Om en kræsjer, har en jo ikke mye sjangs? Tenker da spesielt Citroënen som jeg fikk et intrykk av hu venninna mi hadde en god del plastdeler..

Skrevet

Har kun en nissan micra i bekjentskapskretsen, og den har i alle fall gått som ei klokke :)

Pris og årsmodell følges jo ad, så hvis du går et år eller to lenger tilbake i tid ligger prisene under 100.000.

Skrevet

En ting til: har du sjekket ut Toyota yaris? En venninne av meg har den, og aldri hørt hun har klaga på feil eller reparasjoner annet en slikt en må regne med/ vedlikehold. Den ble også kåret som beste småbiler med minst feil i broom. :)

Ser det er en del på Finn, bla 2007 mod som har gått under 170 000 km til under 90 000. Eller 2006 mod som har gått 95 500 km til under 100 000 kr. :)

Skrevet

Jeg har Yaris med i vurderingen. Men jeg har ikke funnet noen som oppfyller mine krav til en pris jeg kan leve med.

Jeg synes 170 000km er mye..

Skrevet

Ja, det kan jeg være enig i. Og en kan jo ikke kjøre land og strand rundt etter bil heller. :P men det lå også biler som hadde gått under 100 000 km til under 100 000 kr der. :) (men det hjelper jo selvfølgelig ikke om det er langt unna deg da)

Skrevet

Nei, det er det som er problemet. Hjelper meg ikke at det står en perfekt Yaris i Nord-Norge. :ler: Men jeg holder absolutt øynene åpne for en passende Yaris, for det er virkelig en modell som er aktuell. :) Takk for forslag!

Skrevet

Hehe, nei, det kan jeg forstå. :fnise: bare hyggelig. :)

Skrevet

En ting som jeg ikke kan se er nevnt i tråden er at Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo er en og samme bil, bare med forskjellige merker. Det kan være en av grunnene til at Citroënen evt. er litt høy priset ift. hva Citroën vanligvis er.

Jeg personlig synes Fiat Panda er en tøff liten bil. Den skiller seg ut, er relativt praktisk og er ganske rimelig. Usikker på om de kom med ESP senere eller om denne har det, men uansett så er det ikke et stort savn i en slik bil. Med antispinn og ABS mener jeg behovet for ESP forsvinner på så små biler.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28769004

Skrevet

Takk for forslag, men den var rett og slett stygg. :gjeiper:

Jeg liker ikke kantete biler, den må ha runde former.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...