Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kan hvem som helst foreslå seg selv til dette? Jeg vet at det finnes endel krav, men jeg tenker om den vanlige mannen i gata kan bli meddommer? Jeg tenker andre krav enn de som står sakset under?

"Blant annet må du være mellom 21 og 70 år ved valgperiodens start, du må ha stemmerett samt stå innført i folkeregisteret i kommunen på valgdagen. Det er et vilkår at du har tilstrekkelige norskkunnskaper. De som velges skal være alminnelige hederlige samfunnsborgere som er godt skikket til vervet (ikke straffedømt). Utvalgene skal være sammensatt slik at de representerer et gjennomsnitt av befolkningen."

Noen som har erfaring fra dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har vært meddommer ved to anledninger. Jeg ble ikke foreslått, men staten/retten eller hvem det nå var sendte ut brev og spurte. Det samme har skjedd moren min, venninna mi og flere andre jeg kjenner. Da får man et brev om at man er utvalgt og må møte da og da. Og man må ha innmari gode grunner for å slippe!

Man får kompensasjon for tapt arbeidsinntekt og man får også opplæring. Det er to meddommere, og det er gjerne en mann og en kvinne, som er forskjellig i alder. Jeg var vel rundt 25 da jeg var med, så da var det også en mann som var i femtiåra.

Hvem som helst kan bli det, det eneste kravet er rent rulleblad, og det du har funnet selv.

Man kan også melde interesse selv, hvis ikke man blir valgt ut, for de har alltid behov for nye, da folk flest prøver å unngå sånne verv, hehe!

Edit: jeg tror forresten jeg fikk et brev først hvor jeg ble spurt om jeg ville være, og så sa jeg ja fordi jeg var student, og tre år senere eller noe fikk jeg en sak. Så man kan muligens si nei til å begynne, men når man har sagt ja spiller det ingen rolle at livssituasjonen har endret seg etter dette.

Men du vil jo gjerne, så skjønner ikke hvorfor jeg babler om det, hehe!

Endret av Rainbow81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...