Loflet Skrevet 30. september 2011 #1 Skrevet 30. september 2011 Hei! Begynner å bli så fortvilet nå. Er snart ferdig med utdannelsen, men får inntrykk av at den ikke er noe vært når karaktersnittet er på C. Virker som bare de med høyt snitt får god og relevant jobb - er det sånn? I tillegg krever jo så og si alle erfaring når det utlyses stilling - hvordan får man jobb som nyutdannet da? Er det noen som har noen erfaringer?
Mamma1 Skrevet 30. september 2011 #2 Skrevet 30. september 2011 Det kommer helt an på utdanningen din. Hva er du? 1
Knirke Skrevet 30. september 2011 #3 Skrevet 30. september 2011 Vel... Kommer an på hva du er utdannet til, men mange arb. givere kaster ikke engang et blikk på karakterene dine. Det er ofte arbeidserfaring og personlige egenskaper som veier tyngst Min mor var personalsjef i kommunen i 16 år, og hun sa det omtrent slik: Folk kunne ha så gode karakterer de bare ville, men hvis de ikke hadde sosiale antenner var de helt uinteressante
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #4 Skrevet 30. september 2011 Jeg har klart det. Var ikke noe stort skolelys, men dro i havn greie gjennomsnittkarakterer. Har hatt ett par urelevante jobber, men etter 5-6 år og spesifik jobbsøking fikk jeg napp. Storfornøyd!
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #5 Skrevet 30. september 2011 Sier som de andre, det kommer an på studiet du går og jobbmulighetene. I mange yrker trenger du absolutt ikke toppkarakterer for å få relevant jobb, og dersom du gjør en god jobb vil du få gode attester som betyr mer enn karakterene neste gang du søker deg til en arbeidsplas.
Drizzt Skrevet 1. oktober 2011 #6 Skrevet 1. oktober 2011 C er ikke dårlig gjennomsnitt, mener nå jeg. Karaktersnittet er ikke det viktigste når man søker jobb. Personlighet, egenskaper, erfaring, osv ... Ikke tenk på det.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #7 Skrevet 1. oktober 2011 C er ikke dårlig gjennomsnitt, mener nå jeg. Karaktersnittet er ikke det viktigste når man søker jobb. Personlighet, egenskaper, erfaring, osv ... Ikke tenk på det. Enig i det. De fleste jeg kjenner med rundt C i snitt er "flinke nok", og karakteren bør gjenspeile et helt greit nivå. Jeg har selv et bedre snitt, men tenker at i mange jobber er det vel så viktig at en er rett person med hensyn på personlige egenskaper, evne til å kommunisere med kunder/klienter, er tilstrekkelig motivert osv. Har en et dårlig snitt, på nærmere E, kan en begynne å lure på om det ikke ville vært like greit å ta inn en hyggelig og smart person "fra gata" og heller kurse vedkommende, men C er ikke dårlig.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #8 Skrevet 1. oktober 2011 Hvilken utdannelse er det snakk om da? Sykepleier? Da er svaret ja, det går fint. Et tvilsomt tullestudium med 40 jobber totalt i hele landet? Sannsynligvis ikke.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #9 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg fikk i utgangspunktet ikke relevant utdanning etter endt utdannelse, men etter at sjefen min erfarte hvilken kompetanse jeg satt på begynte han å bruke meg til arbeidsoppgaver innenfor mitt felt, før han endret stillingen min helt, til å være relevant for utdanningen min. Jeg fikk også bedre lønn i den første stillingen enn forgjengeren min, pga. utdannelsen min, så ikke gi opp håpet, og ta den jobben du kan få, pga. arbeidserfaring, eventuelle kurs du kan ta inad i bedriften som ser bra ut på CVen, og attesten/referansen.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg har aldri opplevd å bli spurt om karakterer. Nå har jeg vært I arbeidslivet noen år og det jeg synes er viktig er personlige egenskaper, interesse for fag og vilje til å lære. Jobber i it-bransjen hvor evne til å kommunisere er vel så viktig som hvor god faglig du er. Husk forresten at du kommer med helt fersk kunnskap fra skole! Det er en fordel for deg.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg hadde et helt OK snitt, kanskje B (noen C-er og noen A-er og mange B). Det er jo ikke dårlig, men det er langt fra toppen av kullet - samt at jeg har det noen vil kalle "et tvilsomt tullestudium" så jeg hadde litt kvaler som deg når jeg begynte å søke. Men jeg landet en god og relevant jobb, faktisk drømmejobben, uten å ha noe erfaring først. Tok litt tid med søking da, enkelt er det ikke. Men fullt mulig. Jeg ble nok ansatt mest fordi jeg passet inn i bedriften. Det er mange som ansetter etter "hire for attitude, train for skills".
Cata Skrevet 2. oktober 2011 #12 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Jeg hadde gjennomsnittskarakterer og fikk relevant jobb, men det er riktig nok mange år siden jeg var ferdigutdannet så kriteriene kan ha endret seg. Når det gjelder "kravet" om erfaring, så bare overhør det. Man kan ikke ha erfaring før man får begynt. Klart arbeidsgiver ønsker noen med erfaring, men det er ikke ensbetydende med at han får det. Så du søker, og arbeidsgiver velger ut. Du diskvalifiserer ikke deg selv, bare for at stillingsannonsen ikke passer 100% med din bakgrunn. Klart - det må jo være noenlunde relevant, men alle punkter i utlysningen må ikke på død og liv være oppfylt. Endret 2. oktober 2011 av Cata
tingeling Skrevet 2. oktober 2011 #13 Skrevet 2. oktober 2011 Velger å være anonym nå, men er fast bruker. Jeg er ansvarlig for rekruttering i et større selskap, vi ansetter flere hundre mennesker hvert år. Høye karakterer er ikke viktig hos oss, men hvis man ikke kan vise til noe annet, arbeidserfaring, verv etc, så blir de selvsagt viktigere. Da har vi ikke så mye annet å se på. Vi søker nå traineer og såfremt de har bestått master innen det vi søker så vil personlighet og motivasjon være det vi ser etter når vi gjør utvelgelsen.
Genesis Skrevet 2. oktober 2011 #14 Skrevet 2. oktober 2011 Velger å være anonym nå, men er fast bruker. Jeg er ansvarlig for rekruttering i et større selskap, vi ansetter flere hundre mennesker hvert år. Høye karakterer er ikke viktig hos oss, men hvis man ikke kan vise til noe annet, arbeidserfaring, verv etc, så blir de selvsagt viktigere. Da har vi ikke så mye annet å se på. Vi søker nå traineer og såfremt de har bestått master innen det vi søker så vil personlighet og motivasjon være det vi ser etter når vi gjør utvelgelsen. Arbeidserfaring? Er det viktigere at vedkommende har jobbet på lokale butikken enn om han har C eller A i snitt? Innen de fleste fagfelt er det veldig vansklig å få relevant jobb paralellt med studiene, med mindre man har venner eller familie som kan skaffe deg jobb. At man som student får jobb i pappas firma innen noe relevant for utdannelsen burde da vitterlig ikke telle mer enn karakterer! Personlighet og motivasjon ser man først på intervju, og da har man som oftest allerede skrellet bort over 90 prosent av søkermassen!
Gjest henriett3 Skrevet 2. oktober 2011 #15 Skrevet 2. oktober 2011 Min karakter er jo bare på 4,9 men jeg jo liksom bli statsviter.. Får jo bare håpe jeg får jobb i PST
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå