Gå til innhold

Hvis du hadde... (utbetaling og forbruk)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest shoppegal

Hvis du hadde ca. 10 000 per måned i lønn utbetalt- ville du tatt deg råd til å bruke dyr hudpleie, dyr sminke og dyr hårpleie? Ville du kjøpt deg et nytt klesplagg hver måned? Ville du impuls-shoppet hver uke?

Jeg kan ikke det. Jeg har lagt meg til dyre vaner (vil jo føle meg bra!!...) og ser at det hele ender med forferdelse hvis jeg fortsetter sånn. Når neste lønn kommer har jeg allerede vært tilnærmet blakk i to uker.

Man må ha et forbruk som står i stil med lønna. Jeg har oppdaget at mitt forbruk rett og slett spiser opp all sikkerheten min- det vil si pengene mine- og at jeg ikke får betalt ned så mye gjeld som jeg vil og finne på moro for pengene.

Alt går til dyre vaner. :( Det er trist å ha det sånn. Nå har jeg tenkt på en plan for å kutte ned på forbruket.

Jeg kjøper lassevis med parfymer. Skal slutte med det, max. 1 gang hvert halvår. Kanskje ikke det en gang.

Frisør-produkter til håret. Har langt hår, så bruker mye av det, det varer kanskje 1 1/2 mnd. Kan like gjerne kjøpe butikksjampo. (Hvilken er best av de billige?)

Hudpleien er det eneste jeg vil fortsette med, det er ikke avskrekkende dyrt (ca 350 kr hver 2.-3. måned) og de produktene hindrer ansiktet mitt fra å bli rødt og fullt av kviser og blankhet.

Jeg har blitt påvirket av "karriere-imaget", tv-serier- velvære-forumet her inne, og innser at jeg har lagt meg til vaner som bare en kvinnelig adm. dir. egentlig ville hatt råd til- sånn egentlig. For hvilken glede har jeg av frisørshampo på badet og tom konto? :-?

Jeg vil gjerne spare litt også etterhvert, men først skal all gjeld betales ned på. Det er viktigst.

Noen fler som har gått i samme felle som jeg har? Det er egentlig kjempeflaut, men jeg føler at dette er viktig å dele. Kanskje noen fler har det sånn, og vi kan støtte hverandre med å anbefale billige alternativer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stiller meg kritisk til ditt forhold til ditt pengeforbruk - med ti tusen utbetalt i måneden kan du umulig ha råd til å gå på parfymeriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det spørs jo på hvilket ansvar man har.

Om jeg hadde 10.000 i månenden, men min samboer hadde 30.000, da hadde det vært annerledes. (men nei, selv ikke da hadde jeg villet sløse bort så mye penger, jeg er ikke den typen)

Jeg HAR hatt 10.000 i måneden utbetalt (men nå har jeg 15) og nei, det var/er ikke aktuelt med kleskjøp en gang i måneden, ikke mer enn en gang i året(blir vel mer fremover, dersom jeg har jobb etter januar). Det er totalt uaktuelt med dyr hudpleie, sminke, parfyme og frisøshampo, da jeg klippet håret sist var det godt over et år siden sist jeg hadde vært hos frisøren.

Men mitt svar er NEI jeg hadde aldri gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Det høres nesten usannsynlig ut - har du ikke andre utgifter, eks. boutgifter?

Jeg for min del har ca. 30.000,- utbetalt i måneden, er enslig forsørger og har et dyrt hus og bil. Synes selv jeg har det godt økonomisk, men går allikevel ikke ut og kjøper klær til meg selv i hytt og vær - hudpleie har jeg aldri vært på i hele mitt 40-årige liv. Jeg er overlykkelig fordi jeg klarer å betale mine regninger og fordi jeg kan gi barna mine det de trenger når de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har minst det. men jeg bor og spiser og betaler strøm og telefon - og kan selvsagt ikke bruke penger på dyre hudpleier etc .

Ja, jeg handler litt mer enn jeg helt må liksom... :oops: og ja, jeg bruker penger på bøker og sånn - og jada - vi er to til å dele på utgiftene... men 10.000,- er altså ikke særlig mye. Når man har forpliktelser vel og merke.

Ti tusen i lommepenger - ja, se det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 10.000,- utbetalt hadde ikke det vært nok til å dekke huslånet engang.

Vi har to gode inntekter, men jeg har likevel ikke råd til noe særlig personlig luksus. Kjøper "aldri" klær, parfyme eller tar hudpleie - alle pengene forsvinner i den store, svarte husholdningssekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Jeg foreslår følgende, så slipper du kanskje å være blakk før ny lønning kommer:

Sett av penger til faste utgifter (gjeld, strøm, telefon etc) på egen konto. Beløpet du har tilbake deler du på antall dager de skal vare. Bruker du lite en dag kan du bruke mer neste... Kjedelig kanskje,men tro meg, det er effektivt.

PS: Frisøsjampo er deilig men ikke avgjørende for velværen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Definer er en bra butikk-shampo. Ellers bruker jeg penger som en full sjømann så lenge jeg har penger. Har utbetalt ca. 10000,- pr. mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Definer er en bra butikk-shampo. Ellers bruker jeg penger som en full sjømann så lenge jeg har penger. Har utbetalt ca. 10000' date='- pr. mnd.[/quote']

Hvorfor i all verden skal jeg definere noe som helst for deg? Det er ikke jeg som har et uforsvarlig pengeforbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...