Chiyo Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Pusen min har begynt å miste pelsen. Da jeg kom hjem til sommeren la jeg merke til at pusen min hadde begynt å bli skallet på magen. Nå nesten all pelsen mellom bakbeina og nedre magen borte og en stor del av det høyre bakbeinet begynt å bli skallet. Hun er veldig gammel og det virker ikke som om hun har vondt. Hva tror dere det kan være? Noen som har erfaringer? Vi fikk henne når jeg var rundt 7-8 år, så hun er vel 13-14 år gammel.
Gjest "gjest" Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Det er røytetid, over til vinterskrud, men siden hun er så gammel så trenger hun nok litt mer enn bare foret.
HopelessFear Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Kanskje hun har skabb? Har hun noe utslett på de hårløse delene av kroppen? 1
Green Lady Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Hva forer du henne med? Har det vært noen forendringer i det siste?
HopelessFear Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 En eldre katt vil ikke miste store deler av pelsen om det ikke er en grunn for det. Jeg ville ha tatt med pus til dyrlegen for å forsikre om at det ikke er hudkreft eller skabb. 1
Chiyo Skrevet 29. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2011 Kanskje hun har skabb? Har hun noe utslett på de hårløse delene av kroppen? Hun hadde utslett, men det meste av det er borte nå. Hva forer du henne med? Har det vært noen forendringer i det siste? Vi forer henne den dyreste maten i butikken. Eller hun får Pussi mat i poser som er ganske dyr (hun liker ikke billig kattemat), og hun Friskis tørrfor (eller hva det heter) og så får hun vann. Hun har alltid mat i skålen sin, men hun vil ikke ha så mye tørrfor lenger.
Aurora M. Skrevet 30. september 2011 #7 Skrevet 30. september 2011 Er hun overvektig? Det er ofte katter som er overvektig (trenger ikke være så mye heller) mister pelsen på de stedene det "gnisser" mest når de beveger seg.
Xtra_lilje Skrevet 30. september 2011 #8 Skrevet 30. september 2011 Hun hadde utslett, men det meste av det er borte nå. Vi forer henne den dyreste maten i butikken. Eller hun får Pussi mat i poser som er ganske dyr (hun liker ikke billig kattemat), og hun Friskis tørrfor (eller hva det heter) og så får hun vann. Hun har alltid mat i skålen sin, men hun vil ikke ha så mye tørrfor lenger. Høres ut som skabb eller midd. Jeg ville tatt pus med til dyrlegen, så får du det du trenger for å pleie pusen. Samtidig ville jeg bedt om råd ang foring, når pus er såpass gammel vil hun nok trenge annen type mat. Dylegene/dyrebutikker selger mat som er tilpasset eldre puser mtp nyrer, vekt, tenner, osv.
Chiyo Skrevet 30. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 30. september 2011 Er hun overvektig? Det er ofte katter som er overvektig (trenger ikke være så mye heller) mister pelsen på de stedene det "gnisser" mest når de beveger seg. Hun er ikke feit. Hun er veldig tynn. Men pappa dro til dyrelegen for å vise bilder av henne i dag, fordi vi vil ikke ta henne med til dyrelege hvis det ikke trengs. Hun liker egentlig ikke andre mennesker og hun kommer til å blir veldig redd hvis vi prøver å kjøre henne en plass.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #10 Skrevet 30. september 2011 Nå har ikke jeg katt, men jeg hadde en hund som mistet pelsen i flekker. Det var rett og slett ernæringen det var noe galt med. Veterinæren sa at det var forskjell på hvor mye næring hunden trenger, og at det også kan endre seg i løpet av livet. Hun fikk dyrlegefôr før også, men nå trengte hun noe med mer næring i, og får noe som er ekstra bra for pels og mage/tarm-systemet. I tillegg får hun tilskudd med Omega 3. Tre måneder har hun gått på dette nå, og nå er hun helt fin igjen 1
Aurora M. Skrevet 30. september 2011 #11 Skrevet 30. september 2011 Hun er ikke feit. Hun er veldig tynn. Men pappa dro til dyrelegen for å vise bilder av henne i dag, fordi vi vil ikke ta henne med til dyrelege hvis det ikke trengs. Hun liker egentlig ikke andre mennesker og hun kommer til å blir veldig redd hvis vi prøver å kjøre henne en plass. Håper du oppdaterer oss TS. En så gammel katt kan få mange slags forskjellige sykdommer. Er hun veldig tynn og mister pels, kan det tyde på stoffskifteproblemer f.eks. Men det er jo håpløst å sitte og spekulere i det. Jeg tviler vel egentlig på at det "bare" er i pelsen problemet sitter, det er det sjelden. Men siden du sier hun har hatt utslett tidligere så er det jo et lite håp om at det kan være det. Jeg tror det er vanskelig for veterinæren å stille noen diagnose på pus kun utifra bilder, for symptomer i hud og pels hos dyr kan ha "tusen" årsaker. Det er heller ikke et optimalt for hun går på, så der bør dere nok gjøre noen endringer uansett hva som feiler henne. Jeg ville ha strukket meg temmelig langt i dette tilfellet for å få henne til veterinær. Èn stressende tur til doktoren er bedre enn langvarig lidelse.
Chiyo Skrevet 30. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 30. september 2011 Vi har nå fått en kur mot midd. Pusen min var ganske villig til å la meg smøre kuren på bakhodet hennes. Nå må vi gjøre dette en gang i måneden. Vi får se hva som skjer. Jeg håper at vi har funnet ut hva som er problemet.
Barra Skrevet 7. februar 2016 #13 Skrevet 7. februar 2016 Hva var egentlig problemet? Ble katten frist? Har katt med akkuratt samme problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå