Gå til innhold

Interessert i å kjøpe kjøpmannsdisk på bestilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Til moderator: Dette er ikke en salgstråd, jeg vil bare høre folkets interesse og synspunkter.

Jeg er snekker og har erfaring med alt fra å bygge hus til møbler og leker (og maling/lakkering/behandling av nevnte), men nå er jeg i grunnen litt lei av å gjøre ting jeg har gjort mange ganger før. Kunne egentlig tenkt meg å laget møbler på heltid, på bestilling. Det jeg da lurer på er hvordan interessen er for noe sånt - om folk heller handler på Ikea eller andre steder i stedet for å faktisk ta seg bryet med å bestille et spesialbygd møbel.

I første omgang tenkte jeg å prøve meg på kjøpmannsdisker - er begrenset hvor mye jeg kan ta på meg av oppdrag ettersom jeg er alene, og har lest en del blogger om interiør etc. rundt om på veven. Dette ser ut til å være noe som ganske mange kunne tenkt seg å ha i hus, så da blir det naturlig å fokusere på et møbel flest mulig kan være interessert i. Samtidig vil dette holde prisen litt nede, noe som sikkert er kurant for kunden.

Så! En hånd i været alle som kunne vært interessert i noe sånt. :)

Edit: Prisene vil vel ligge ganske nært prisene man ser i butikken.

Endret av larsj
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det ville jeg vært interessert i, spesielt dersom du var behjelpelig med å frakte/få varen i hus. Ville gjerne betalt litt ekstra for frakten (så lenge det ikke er hårreisende summer), så du kan jo tjene noen kroner der også, siden du ikke trenger å lønne noen for kjøringen. Det koster deg kun bensin/tid.

Skrevet

Å hjelpe deg å få varen i hus er vel egentlig noe som begrenser seg litt selv hvis varen skal sendes langt. Sending i seg selv går jo alltids bra, er jo bare å sende med Schenker, men jeg kan naturlig nok ikke være med og bære møbelet i hus og den skal sendes langt nord eller sør i landet. Men jeg holder til i Nord-Trøndelag, så bor kunden i området mellom Trondheim og Namsos må det vel gå an å få fraktet varene hjem. Ja, kanskje til og med få hjelp til å bære det inn.. :)

Skrevet

For meg ville det vært mer interessant om jeg kunne "designet" og bestemt selv hvordan et møbel skal se ut. Kjøpmannsdisker etc kjøper jeg gjerne på Bohus el.l., men iblant trenger man noe som ikke finnes i salg, og DA hadde det vært kjekt å fått tak i en møbelsnekker.

Skrevet

Kanskje folket kanskje til og med har forslag til hvordan disken skal se ut, så kan jeg lage noen prøvemodeller og legge inn bilder av dem her? :)

Kan noen av disse være aktuelle? (Ikke disse fargene, men tenker mer på formen/størrelsen)

http://ep.yimg.com/ca/I/woodstore_2173_271026082 (Funka ikke å legge inn bilde)

IMG_2960.jpg

A1S040401.jpg

11166-image1.jpg.jpg?cache=1317260969

Skrevet (endret)

For meg ville det vært mer interessant om jeg kunne "designet" og bestemt selv hvordan et møbel skal se ut. Kjøpmannsdisker etc kjøper jeg gjerne på Bohus el.l., men iblant trenger man noe som ikke finnes i salg, og DA hadde det vært kjekt å fått tak i en møbelsnekker.

Ikke dumt. Hva slags møbler kunne det vært?

Edit: Hvis du kan være interessert i det, kan du jo alltids sende meg en tegning på et møbel og så kan jeg prøv å lage det. Kun som en prøve, no strings attached. Får alltids solgt møbelet uansett om du etterpå bestemmer deg for å ikke kjøpe det. :)

Endret av larsj
Skrevet

Ikke dumt. Hva slags møbler kunne det vært?

Det kan være f.eks. noe så enkelt som ei bokhylle som må være akkurat x cm bred og y cm høy. Det gjelder jo forsåvidt for kjøpmannsdisker også, det at det kunne vært kjekt å få en spesiallaget så den passer akkurat der man skal ha den.

Eller noe jeg har lyst på, men ikke funnet noe sted: En slags sokkel til å skape oppbevaring under senger, både enkeltsenger og dobbeltsenger. I dag er det jo så mange knøttsmå leiligheter rundt omkring at man må være kreative for å få nok lagringsplass.

Skrevet

Ja, møbler i ekte håndverk er stor mangelvare med mindre man vil betale for fancy design i samme slengen. Jeg blir nesten deprimert av å se på ikea møblene mine.

Skrevet

Å hjelpe deg å få varen i hus er vel egentlig noe som begrenser seg litt selv hvis varen skal sendes langt. Sending i seg selv går jo alltids bra, er jo bare å sende med Schenker, men jeg kan naturlig nok ikke være med og bære møbelet i hus og den skal sendes langt nord eller sør i landet. Men jeg holder til i Nord-Trøndelag, så bor kunden i området mellom Trondheim og Namsos må det vel gå an å få fraktet varene hjem. Ja, kanskje til og med få hjelp til å bære det inn.. :)

Ja, det kom kanskje ikke frem i innlegget, men jeg tenkte jo først og fremst på salg i nærmiljøet - ikke at du skulle sette deg i bilen og kjøre til den andre kanten av landet :fnise:

Det er jo noe du kan tjene litt på dersom du gidder å ta deg bryet med det, og ikke minst så er det god og gratis reklame. Ordet sprer seg fort når kunden er fornøyd (eller misfornøyd, men jeg satser på at du er en flink og hjelpsom snekker).

Skrevet

Skulle jeg kjøpt et produkt som den i bøk (nederste bildet) så antar jeg at du lager den skikkelig, f.eks. med skuffer hvor skuffesidene har tagger som går inn i hverandre. Ikke en forenklet modell fra IKEA, som har sponpappbunn, og med en massiv bøkeplate på toppen.

Frakten på denne koster masse (tipper fra deg til meg i Oslo 1.500-2.000,-), så jeg er usikker på om jeg ville spandert det på meg når du ikke er i nærheten. Da ville jeg nok valgt en lokal møbelsnekker.

Skrevet (endret)

Det kan være f.eks. noe så enkelt som ei bokhylle som må være akkurat x cm bred og y cm høy. Det gjelder jo forsåvidt for kjøpmannsdisker også, det at det kunne vært kjekt å få en spesiallaget så den passer akkurat der man skal ha den.

Eller noe jeg har lyst på, men ikke funnet noe sted: En slags sokkel til å skape oppbevaring under senger, både enkeltsenger og dobbeltsenger. I dag er det jo så mange knøttsmå leiligheter rundt omkring at man må være kreative for å få nok lagringsplass.

Spesiallaging er mulig å få til slik du beskriver ja.

Hmm litt som slike skuffer man av og til får med barnesenger, bare at den er løs? Sånn med hjul på?

Ja, møbler i ekte håndverk er stor mangelvare med mindre man vil betale for fancy design i samme slengen. Jeg blir nesten deprimert av å se på ikea møblene mine.

Ikea er indeed deprimerende ja. Ikke fordi det er stygt, men "alle" har det samme. Men en kombo av Ikea og spesialbygd (eller kanskje selvlaget/oppusset) kan jo være litt kult. :)

Det er jo noe du kan tjene litt på dersom du gidder å ta deg bryet med det, og ikke minst så er det god og gratis reklame. Ordet sprer seg fort når kunden er fornøyd (eller misfornøyd, men jeg satser på at du er en flink og hjelpsom snekker).

Joda, kan godt ta meg bryet med det. Vil jo ta betaling for det, men ikke så mye at kunden velger det bort. Har jo stor bil og henger uansett, så..

Tja, JEG blir i grunnen aldri helt fornøyd sjøl, ettersom jeg er litt perfeksjonist, men andre har nå vært veldig fornøyd med møblene de har kjøpt av meg. Har holdt på litt med oppussing av gamle møbler som hobby, men har ikke plass til å ha det i eget hus. Litt teit, i grunnen; bruker mange dager på å få malinga heeelt slik jeg vil ha den, stille inn dører og skuffer og få overflater "perfekte", for så å legge det hele på Finn.no. :fnise:

Skulle jeg kjøpt et produkt som den i bøk (nederste bildet) så antar jeg at du lager den skikkelig, f.eks. med skuffer hvor skuffesidene har tagger som går inn i hverandre. Ikke en forenklet modell fra IKEA, som har sponpappbunn, og med en massiv bøkeplate på toppen.

Frakten på denne koster masse (tipper fra deg til meg i Oslo 1.500-2.000,-), så jeg er usikker på om jeg ville spandert det på meg når du ikke er i nærheten. Da ville jeg nok valgt en lokal møbelsnekker.

Skikkelig blir det nok, men jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener med "tagger". Mener du slike spor som er i siden på skuffen som den glir på? Noe a la dette? http://s3.amazonaws.com/wootsaleimages/Stanley_Garage_3-Drawer_Cabinet_w2qDetail.jpg

Tror ikke frakten blir så dyr. Jeg fikk fraktet et stereoanlegg fra Lindesnes til Bergen for 6-700 kr eller der omkring. Det veide mellom 80 og 100 kg et sted, altså langt mer enn en kjøpmannsdisk kommer til å veie. Men in keis det blir dyrt; det er jo mulig å sette et tak på frakten, feks ha en makssum på 600, også dekker jeg resten. Hadde det vært mer aktuelt da?

Endret av larsj
Skrevet (endret)

Skikkelig blir det nok, men jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener med "tagger". Mener du slike spor som er i siden på skuffen som den glir på? Noe a la dette? http://s3.amazonaws.com/wootsaleimages/Stanley_Garage_3-Drawer_Cabinet_w2qDetail.jpg

Jeg trodde hun mente svalehaleskjøting :klo:

Skulle jeg hatt spesialsnekrede møbler, ville nok også jeg valgt en lokal møbelsnekker. Jeg handler gjerne kvalitet, og er forberedt på at det koster. Derfor ville jeg kjøpt møbler i helt enkel og klassisk stil, som verken er supermoderne eller som noensinne blir umoderne.

Endret av Spinell
Skrevet

Ja, men du burde ta en høyere pris enn butikkene. Håndlaget skal være dyrere enn masseprodusert. :-)

Skrevet

Jeg trodde hun mente svalehaleskjøting :klo:

Åja, sånn ja. Ja det er mulig å få til det og, men det vil jo bli langt dyrere. Om prisen i utgangspunktet var 7-8000 kr for disken kommer du nok opp i både 10 og 12k om du vil ha skuffene slik.

Ja, men du burde ta en høyere pris enn butikkene. Håndlaget skal være dyrere enn masseprodusert. :-)

Hehe jeg tar den prisen jeg har samvittighet til å ta. :) Det er vel i grunnen finishen som setter den endelige prislappen. Jeg jobber ikke gratis, men jeg er ganske kjapp når jeg setter i gang. Enkelte produkter kan jeg i grunnen få laget billigere enn det de selges for i butikken, men er dette noe som er negativt? Jeg er jo ganske nøye med det jeg lager i utgangspunktet og jeg har ikke fått en eneste klage noen gang, men om jeg legger til litt i prisen kan jeg jo tillate meg å bruke littegranne mer tid per produkt.

Skrevet

Spesiallaging er mulig å få til slik du beskriver ja.

Hmm litt som slike skuffer man av og til får med barnesenger, bare at den er løs? Sånn med hjul på?

Jeg vet ikke om hjul er så lurt på en sokkel under senga. Jeg ser for meg en slags "kasse" som man legger madrass/rammemadrass oppå. Enten må man løfte vekk madrassen for å komme til det som er under senga (billig løsning, og så kan man jo oppbevare f.eks. julepynt under der, sånt som ikke skal fram mer enn en gang i året) eller så kan det være en slags skapdører på sidene av senga som man kan åpne og plukke ut ting. Som om sokkelen under senga er en slags ekstra bod. Sånne kasser/skuffer man kan trille under senga rommer svært lite. Så jeg ser for meg en sokkel som går hele veien rundt, at oppbevaringsrommet får samme areal som senga, og kanskje 50-60 cm høyt. Da blir jo senga litt høy, så kanskje man må ha en kasse/et trappetrinn på hver side.

Vanskelig å forklare, men jeg ser så tydelig for meg hva jeg vil ha. Ser for meg at det kan lages enkelt og så billig som mulig (om man bor i ei knøttlita leilighet med behov for ekstra lagringsplass er sannsynligheten stor for at man ikke har råd til å bruke titusenvis på et møbel) eller fancy og med lekre detaljer til de som kan betale litt mer.

Skrevet

Åja, sånn ja. Ja det er mulig å få til det og, men det vil jo bli langt dyrere. Om prisen i utgangspunktet var 7-8000 kr for disken kommer du nok opp i både 10 og 12k om du vil ha skuffene slik.

Det var det jeg mente. Jeg vet at det blir dyrere, men det er jo derfor man velger å kjøpe håndverksmøbler, og ikke masseproduksjon og flatpakket. Den kjøpmansdisken i bøk har sånne skuffer og massivt bøk som treverk. Den veier over 100 kg, og koster 1.500 - 2.000,- å sende pga vekt og volum.

Skrevet

Tror ikke frakten blir så dyr. Jeg fikk fraktet et stereoanlegg fra Lindesnes til Bergen for 6-700 kr eller der omkring. Det veide mellom 80 og 100 kg et sted, altså langt mer enn en kjøpmannsdisk kommer til å veie. Men in keis det blir dyrt; det er jo mulig å sette et tak på frakten, feks ha en makssum på 600, også dekker jeg resten. Hadde det vært mer aktuelt da?

Du må ihvertfall få forhandlet noen gode rabatterte fraktavtaler. Det mange som går på en smell når det kommer til frakt. Skal du ta en fastpris, så går det rett på fortjenesten din, når du overskrider fastprisen.

Skrevet

Jeg vet ikke om hjul er så lurt på en sokkel under senga. Jeg ser for meg en slags "kasse" som man legger madrass/rammemadrass oppå. Enten må man løfte vekk madrassen for å komme til det som er under senga (billig løsning, og så kan man jo oppbevare f.eks. julepynt under der, sånt som ikke skal fram mer enn en gang i året) eller så kan det være en slags skapdører på sidene av senga som man kan åpne og plukke ut ting. Som om sokkelen under senga er en slags ekstra bod.

Hmm det høres jo nesten ut som om det er enklere å få spesiallaget hele senga da? Hadde sånn seng da jeg bodde på internat en gang i tida. Rommene var bittesmå, men om man løfta på madrassen var det en luke under, slik at man kunne bruke hele sokkelen til lagringsplass. Skal være greit å få til, men vet ikke helt hvordan det vil se ut på en seng man har fra før..

Du må ihvertfall få forhandlet noen gode rabatterte fraktavtaler. Det mange som går på en smell når det kommer til frakt. Skal du ta en fastpris, så går det rett på fortjenesten din, når du overskrider fastprisen.

Vet jo det, men det er jo en del av servicen å kunne levere fastpris på levering. Men har jo ikke bestemt hvor mye den faste summen skal være på, og har heller ikke snakket med Schenker.. Men det årnær sæ. :)

Skrevet

Vet jo det, men det er jo en del av servicen å kunne levere fastpris på levering. Men har jo ikke bestemt hvor mye den faste summen skal være på, og har heller ikke snakket med Schenker.. Men det årnær sæ. :)

Husk å sjekk med andre fraktselskaper også.

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Bumper denne. Skal til å lage en disk, men er usikker på formen. Jeg tegna en på b175, h92, d55 cm, men svigerinna mi sier det er bedre å ha den høyere enn den er bred. Type 1,5 m høy og 1 meter bred, og da gjerne med bein på. Jeg hadde tenkt å lage en som var mer skjenk-aktig, som står rett på golvet. Hva tror dere?

Endret av larsj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...