AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Overhørte en annen mor i bhg, som spurte datteren sin på 3 om "hvorfor hun gjorde det?". (fikk ikke helt med meg akkurat hva ungen gjorde..) Og svarer så på sitt eget spørsmål med at "jo, det er fordi du er dum! Du er så dum!" Jeg ble helt Fikk så vondt av denne jenta.
sequin Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Da hadde jeg gått rett bort og sagt med litt skriking på slutten "den som sier at andre er dumme ,DEM ER DUMME DEM!" Det hadde jeg faktisk gjort, til tross for at jeg har sosial angst. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Det er så idiotisk når voksne mennesker ikke er voksne nok til å forstå at barn er på et helt annet nivå enn dem selv. Håper dette kvinnemennesket bare hadde en ekstremt dårlig dag og ikke oppfører seg sånn mot barnet sitt til vanlig. 1
absinthia Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Nevn det for pedleder og i at du reagerer på det, kanskje kan vedkomende ta denne typen snakk til barn opp. Har nektet foreldre å snakke slik til barna sine mens de er i barnehagen selv, fordi vi jobber med å snakke til hverandre på en ordentlig måte og er opptatt av å tilrettelegge for et godt psykososialt iljø i barnehagen. Andre barn skal ikke høre at barnet blir tiltalt på en så nedsettende måte fordi dette kan gi grobunn for mobbing (for ikke å snakke om at dette er en skikkelig smell på barnets selvfølelse). Om du sier i fra har personalet anledning til å ta tak i dette, ihvertfall får de høre at andre reagerer på slikt. 7
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Dettemer ikke så farlig. 3-åringer sier så rare ting. Når de er små kaller de deg dum, det er faktisk høflig sammenlignet med hva de vil kalle deg i tenårene. Du vil få høre at de hater deg, at de ønsker du var død osv., men innerst inne må du huske på at de er dine barn, og du må elske dem ubetinget. 1
absinthia Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Dettemer ikke så farlig. 3-åringer sier så rare ting. Når de er små kaller de deg dum, det er faktisk høflig sammenlignet med hva de vil kalle deg i tenårene. Du vil få høre at de hater deg, at de ønsker du var død osv., men innerst inne må du huske på at de er dine barn, og du må elske dem ubetinget. Det var vel moren som sa til datteren at hun var dum??? 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Overhørte en annen mor i bhg, som spurte datteren sin på 3 om "hvorfor hun gjorde det?". (fikk ikke helt med meg akkurat hva ungen gjorde..) Og svarer så på sitt eget spørsmål med at "jo, det er fordi du er dum! Du er så dum!" Jeg ble helt Fikk så vondt av denne jenta. Det er jo moren som helt helt dum ... håper jenta skjønner det etterhvert som hun vokser opp!
Gjest otrivin Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 (endret) Hørtes ikke ut som drømmeforelderen Men så har vi skolen her oppe hvor 6-åringene blir utskjelt etter alle kunstens regler for alt de gjør feil. Og dette av personer med utdannelse som faktisk er blitt ansatt i en stilling som omhandler å kommunisere med barn. Skammelig! Endret 29. september 2011 av otrivin
Gjest onkel Skrevet 30. september 2011 #9 Skrevet 30. september 2011 Dettemer ikke så farlig. 3-åringer sier så rare ting. Når de er små kaller de deg dum, det er faktisk høflig sammenlignet med hva de vil kalle deg i tenårene. Du vil få høre at de hater deg, at de ønsker du var død osv., men innerst inne må du huske på at de er dine barn, og du må elske dem ubetinget. Altså dette var en mor som sa til sin tre år gamle datter"Hvorfor gjør du dette? Jo, fordi du er dum! Du er så dum!" Dette er etter mitt syn psykologisk mishandling, og jeg hadde gått til pedleder med det samme og meldt min bekymring.
Gjest onkel Skrevet 30. september 2011 #10 Skrevet 30. september 2011 Det er så idiotisk når voksne mennesker ikke er voksne nok til å forstå at barn er på et helt annet nivå enn dem selv. Håper dette kvinnemennesket bare hadde en ekstremt dårlig dag og ikke oppfører seg sånn mot barnet sitt til vanlig. Det er nok mer enn sannsynlig at dette ikke dreide seg om en dårlig dag, men om en mor som ikke har hatt det så greit selv, og som derfor svikter sitt barn fordi hun ikke kan/vet bedre. Mishandling er det like fullt, når man tenker på at det er mellom null og tre år at barnet utvikler en forståelse av hvem det er og sin egen personlighet. Å lære av mor da at "dum" er det man er, er svært skadelig for selvtilliten.Det er heller ikke bra for utviklingen av personligheten.
HopelessFear Skrevet 30. september 2011 #11 Skrevet 30. september 2011 Helt sykt at noen kunne finne på å si noe slikt til datteren sin. Helt ubegripelig. Jeg ville tatt det opp med pedleder eller moren direkte. Hun kan ikke herje med 3 åringens psykiske helse på den måten!
Gjest onkel Skrevet 30. september 2011 #12 Skrevet 30. september 2011 Når man driver å prøver å forstå verden for første gang (ja faktisk) så trenger man ikke bli fortalt av sin mor at man er dum,fordi man mangler erfaring med hvordan ting henger sammen og fungerer. Mor trenger ikke si til deg at din begrensede erfaringskompetanse som treåring skyldes at du er dum, og at ditt naturlige utviklingstrinn er årsaken til at mor blir misfornøyd med deg, for å si det sånn. Kanskje er man faktisk svært smart, men at det er mor som ikke greier å forklare deg hva som skal til for at hun blir glad og blid. At mor da smeller i deg at du er dum, er svært rystende og sårende for et menneske. Det var faktisk ganske ille å lese dette, TS. Jeg ble lei meg på vegner av den ungen Moren burde vært meldt inn til et visst vern av barn om dette er en gjentagende ting.Men det kommer vel lengre ut i forløpet, etter samtaler med pedleder i barnehagen. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #13 Skrevet 30. september 2011 Da hadde jeg gått rett bort og sagt med litt skriking på slutten "den som sier at andre er dumme ,DEM ER DUMME DEM!" Det hadde jeg faktisk gjort, til tross for at jeg har sosial angst. Vil jo gå foran med et godt eksempel, så tror ikke jeg ville gjort det nei. Men skjønner hva du mener.. Har bestemt meg for å sende en anonym melding til ped.leder i bhg, og fortelle hva jeg hørte og at jeg syns slikt snakk til barnet sitt er uakseptabelt og at jeg er bekymret for jenta. Dette er en jente som blir sett på som litt "rampete" også, og man får jo veldig forståelse for det når man skjønner hvordan hun kanskje har det hjemme og hvor lav selvtillit hun får av å høre slikt av sine egne.. Så får det være opp til bhg hva de gjør med saken. Om ikke annet kan vel de være flink å bygge opp selvtilliten til jenta. TS 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #14 Skrevet 30. september 2011 Dettemer ikke så farlig. 3-åringer sier så rare ting. Når de er små kaller de deg dum, det er faktisk høflig sammenlignet med hva de vil kalle deg i tenårene. Du vil få høre at de hater deg, at de ønsker du var død osv., men innerst inne må du huske på at de er dine barn, og du må elske dem ubetinget. Tror du virkelig noen hadde reagert på at en 3 åring sa "du er dum".? Det var moren som sa dette til barnet sitt. 2
Gjest Mamma_Jeg? Skrevet 30. september 2011 #15 Skrevet 30. september 2011 Helt enig at du må si fra til ped. leder så hun kan ta tak i dette. Vi har meldeplikt når det gjelder mishandling (både fysisk, verbal og psykisk) av barn! Håper du sier i fra så både mor og barn kan få hjelp og oppfølging. Dette var trist å lese.. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #16 Skrevet 30. september 2011 Jeg hadde gått bort til moren å sagt: Treet faller ikke langt fra stammen i tilfelle......
Gjest BabyBlue Skrevet 30. september 2011 #17 Skrevet 30. september 2011 Å kalle et barn for dum er noe av det verste man kan gjøre. Å stille spørsmål med ens intelligens er ikke kjekt, spesielt ikke for unger som suger til seg det foreldrene sier til dem som en svamp. Kanskje du skal si i fra til de ansatte i barnehagen?
Gjest white tiger Skrevet 30. september 2011 #18 Skrevet 30. september 2011 Jeg ble kalt litt av hvert av min far som barn, og det har satt sine spor. Man får (i alle fall fikk jeg det) veldig dårlig selvtilitt av å hele tiden bli hakket på på den måten. Hos meg ga det utslag i form av ekstrem sjenanse da jeg var barn. Jeg var redd for å snakke til andre og ha egne meninger for hvis jeg sa eller gjorde noe "feil" hjemme så ble jeg kritisert, ydmyket og evt kjeftet på. Husket jeg som 15-åring prøvde å ytre mine meninger om en politisk sak til pappa. Det var første og siste gang for å si det slik Det er bra du har tenkt å si ifra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå