Gå til innhold

Hvor mye studielån kan man forvente seg etter endt Juss utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg vurderer å gå Juss utdanningen i Bergen. Jeg har alt som skal til, men jeg lurte på hva normal mengde studielån man får hvis man fullt lån + stipend de 5 årene? Det er jo ett max uttak?

Og hva er MYE studielån i Norge? Synes du i forhold til inntekt?:)

Takk takk for alle svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å gjøre det enkelt dropper jeg inflasjon og de kommende økningene av lånekassesatsene, og tar utgangspunkt i at dagens satser vedvarer i 5 år til.

Da er 54480 kroner * 5 år = 272400 kroner i lån etter endt utdanning.

Jeg anser dette som relativt lite - mange prøver flere studieløp før de finner noe som passer, og samler opp mer gjeld.

Skrevet

Jeg har fullt studielån (8 år), drøyt 400 000. Jeg synes det er mye penger, men jeg har ingen problemer med å betjene det med lønnen min. Men det er nok verre om man har brukt åtte og ender i et yrke med relativt lav lønn. Med MYE studielån tenker jeg på dem som for eksempel har studert i utlandet og har skolepengelån på toppen.

Skrevet

Jeg har 7 års studielån (=oppunder 400.000), og siden jeg jobber i lavtlønnsyrke sliter jeg litt.. Men har fått betalingsutsettelse flere ganger pga lav inntekt, og det er jo forsåvidt snilt gjort av Lånekassen :) De tar høyde for at det tar litt tid å komme seg ut i "ordentlig" jobb

Skrevet

Vet av flere jurister som er forsåvidt dyktige folk, men jobber i det offentlige som juridiske rådgivere ol, og de tjener ikke veldig bra. De fleste ligger tett oppunder 400k i året. Om man har amisjoner om jobb med høyere lønn så er jo det også fullt mulig utdannet jurist.

Advokat, spessielt i foretningsverden kan jo tjene grovt. Dog er det gjerne de beste som som får slike jobber. Hører det er stor prestisje på jusstudiet, og mange mange timer på egenlesing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...