Gå til innhold

"Hvor er oldermor nå?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forklarer man dette med døden til et barn på fire år?

Hva svarer man når barnet (fire år) spør hvor man er når man er død?

Jeg er ikke troende så vil ikke si at den døde er i himmelen sammen med engler og alt sånt. Men samtidig skjønner jeg at det kunne være en trøst for barnet...og en forklaring h*n kanskje kunne leve med.. :sukk:

Hva tror jeg selv skjer etter døden? Jeg ANER ikke, men er det OK å si til barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke spesielt kristen, men jeg og barna mine står o statskirken og regnes derfor som kristne. Jeg syns ikke det er noe galt med barnetro. Jeg har fortalt om himmelen til mitt barn når hennes oldemor døde. Det er en trøst i det.

Skrevet

Syns heller ikke man skal skape unødvendig usikkerhet og frykt for barnet. Noe som skjer når man snakker om at døden er endelig og at det ikke finnes noe etterpå.

Skrevet

Her har ikke snuppa spurt og gravd så veldig enda.

Men etter at hun var med på kirkegården for et par uker siden (hun er 2,5) er hun blitt veldig opptatt av de døde.

Vi sa bare at når man dør,så er man ikke her mer,at man lagt i jorden. Og da kan vi komme på kirkegården, legge ned blomster og snakke litt med dem og sånn.

Svigermor begynte å si at de sov for alltid, men vi fikk rettet det til at de bare var døde (redd for at hun skal bli redd for å sove ;) )

Hun spurte meg i stad da vi kjørte forbi en kirkegård om det var mange som var døde der som var i himmelen, da sa jeg bare ja. Aner ikke hvor hun har hørt det fra, men tenker at det kan være en grei trøst for henne.

Skrevet

Jeg tror det er lurt å være så konkret som mulig. Jeg har forklart at bestemor ligger på kirkegården, og vi prøver å dra til graven ofte. Jeg har sagt at hun er død, hun kan ikke se, høre eller ha det vondt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...